PC formatteren en Windows XP opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Total Eclipse

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2004
Berichten
53
Hallo allemaal,

Ik wil mijn (oude) pc graag helemaal gaan ‘verschonen’, omdat er teveel rotzooi opstaat en omdat er teveel virussen en spyware op hebben gezeten. Sommige ‘zaken’ werken daardoor niet meer goed en daarom wil ik Windows XP er opnieuw opzetten.

Het gaat om een Pentium 3 met een harde schijf van 40 GB. De harde schijf is verdeeld in 7 partities (C t/m I) waarvan de D-partitie NTFS geformatteerd is en de overige 6 partities FAT32. De reden waarom de D-partitie NTFS geformatteerd is, is omdat daarop Windows XP is geinstalleerd (Windows XP professional service pack 2). Ik wil graag de hele harde schijf leegmaken (formatteren dus), dus ook de 6 partities waar Windows XP niet opstaat. Alle bestanden/gegevens op de harde schijf mogen verwijderd worden. Het moet dus echt een 100% schone pc worden.

Kan iemand mij misschien puntsgewijs de hoofdstappen opsommen om mijn (oude) pc volledig te formatteren en Windows XP opnieuw te installeren. Is het zo simpel als: formatteer de 7 partities, stop de Windows cd erin en installeer Windows opnieuw?? of denk ik er dan te makkelijk over?? Is het uberhaupt mogelijk om de hele harde schijf te formatteren en er vervolgens Windows nog op te zetten? of heb ik de huidige windows nodig om er een nieuwe windows op te zetten? Hoe kan ik het beste te werk gaan? Wat eerst, wat als laatst? Wat zijn de eventuele bijzonderheden, waar moet ik op letten? Dat soort dingen wil ik graag te weten komen…

Ik heb overigens een originele Windows XP cd die nog nooit gebruikt is.
 
Okay bedankt voor de reactie, ik heb het verhaal helemaal gelezen op http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp

Eén ding is me nog niet helemaal duidelijk. Er staat op een gegeven moment: "Als je je oude systeem wilt verwijderen kies dan voor doorgaan en kies in het volgende menu voor formateren. Zodra het systeem vervolgens geformateerd is zal de volgende fase van de installatie van start gaan". Wat wordt hier nu precies geformatteerd? De hele harde schijf of alleen de partitie waar Windows XP opstaat?? Als het alleen die partitie betreft waar Windows XP opstaat, wannneer kan ik dan het beste de andere 6 partities formatteren: na de her-installatie of juist ervoor?

Is het niet mogelijk om eerst alle partities te formatteren en dan gewoon de nieuwe Windows te installeren, zodat de oude Windows versie dus niet overschreven hoeft te worden??

Nog 1 klein vraagje: is het een probleem als er eerst Windows XP Professional service pack 2 in het Engels opstond en ik er nu Windows XP Home service pack 2 in het Nederlands ga opzetten??
 
Alleen de Partitie waar Windows op staat,de andere kan je formateren na installatie gewoon via windows.
Sp2 moet wel in dezelfde taal versie geinstalleert worden
 
Pas op dat je de partitie niet weghaald, dan krijg je windows op een ander schijfletter dan de C:.

Of je moet eerst alle partities weghalen en nieuwe aanmaken, dan wordrt het gewoon C:.
 
Lange Pier zei:
Pas op dat je de partitie niet weghaald, dan krijg je windows op een ander schijfletter dan de C:.

Of je moet eerst alle partities weghalen en nieuwe aanmaken, dan wordrt het gewoon C:.
Bedankt voor de aanvulling , dat zag ik over het Hoofd:thumb:
 
BANDIT123 zei:
Alleen de Partitie waar Windows op staat,de andere kan je formateren na installatie gewoon via windows.
Sp2 moet wel in dezelfde taal versie geinstalleert worden

Okee, duidelijk !!!

De nieuwe Windows XP versie is in het Nederlands en service pack 2 zit daar al bij (ook in het Nederlands dus).
Alleen de oude Windows en serive pack 2 waren allebei in het Engels, maar ik neem aan dat dat dan verder geen probleem is...?

Is het overigens beter om Windows te installeren op een NTFS of een FAT32 geformatteerde partitie??
 
ik heb ook een vraag en moet hem weten!

ik heb ok een oude computer en er zit normala windows Xp op met legale versie en alles erop maar wil hem opnieuw installeren maar heb nooit CD bij geleverd gekregen en had een toets combinatie geleerd om vanaf de bios opnieuw te installeren
(ik heb een Acer)
wil iemand mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan