Pioneer Reciever + JBL Speakers

Status
Niet open voor verdere reacties.

hyperion

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2006
Berichten
10
Hallo,

Heb de speakers aangeloten, horen wel goed.
Alleen 1 probleem denk ik, Impedance is 4 ohms van de speakers.
En van mijn pioneer reciever is de Impedance 8-16 ohms.

Komt dit wel goed? :shocked:
 
Hier kwam ik net een vergelijkbare situatie tegen. Principe is echter hetzelfde.
 
Word niet echt antwoord gegeven op mijn vraag daar.
Mijn vraag is: Kan een 4 ohm speaker op een 8 ohm reciever?
 
Nee, principe is zelfde. Een receiver is een versterker met ingebouwde tuner.

Volgens de link kan het altijd, maar de impedantie van de luidspreker liefst gelijk of hoger dan die van de versterker, want dan kan de versterker de luidsprekers makkelijker aansturen wat ook de geluidskwaliteit en de klankkleur ten goede komt.

Als audiofiel heb ik nogal ervaring op dit gebied maar dacht jou te kunnen overtuigen met een "bron". :D
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt maar de speakers kunnen niet opgeblazen worden ?
En de reciever kan ook niks mee gebeuren dan ? :confused:
Heeft me nogal wat gekost dus hoop niet dat het stuk gaat.
 
In principe mag een versterker wel tot maximaal 2 keer krachtiger zijn dan de aangesloten luidsprekers voor een optimale aansturing. Stel dat je luidsprekers per kanaal 100W aankunnen, dan moet de versterker per kanaal ook minimaal 100W kunnen leveren maar nooit meer dan 200W (anders is de kans op beschadiging luidsprekers groot). Dan zijn ze pas goed op elkaar afgestemd en zo kun je nl. maximale geluidskwaliteit van de luidsprekers verwachten. Over het opgeblazen worden hoef je je meestal geen zorgen te maken omdat bij een moderne versterker bijna altijd een beveiliging is ingebouwd. Duurdere luidsprekers zijn vaak ook van zo'n beveiliging voorzien. Mocht dat niet zo zijn, ga je toch het geluid niet zo hard aanzetten tot de bassen te dof klinken en het geluid erg vervormt :)
 
Laatst bewerkt:
Ok dank je wel voor je informatie over de reciever speaker combinatie.
Van die aantal watts wist ik wel, (Reciever 220watt - Speakers 250watt RMS)
Dan kan ik nu de buren lastig gaan vallen met me audio instalatie! :D
 
RMS betekent: het maximale continu output wat dus betekent dat je luidsprekers per kanaal ten alletijden een totaal van 250 watt kunnen verwerken.

Piek vermogen daaren tegen (wat je dus bij alle specs ziet waar geen RMS achterstaat) is wat de luidspreker in een korte tijd kan hebben zonder op te blazen.

Dus in dit geval kunnen je luidsprekers (zelfs met de potmeter van de versterker op maximum) het aangeleverde vermogen moeiteloos verwerken.

Dat te zware boxen een versterker kunnen opblazen is overigens een grote misvatting. De versterker "ziet" namelijk niet de belastbaarheid van de box. Het enige dat de versterker "ziet" is de impedantie (weerstand bijv. 4 of 8 Ohm) van de box.

Let wel, nu komt de belangrijkste!

Het is nl. van belang dat de impedantie van de box groter of gelijk is aan de minimaal aanbevolen impedantie die door de versterker fabrikant wordt opgegeven. Een box van bijvoorbeeld 4 Ohm kan overigens een zeer grillig impedantie verloop hebben met dalen van 2 Ohm en minder. Sommige versterkers kunnen hier problemen mee hebben! Wat ik hiermee bedoel is dat als het muziek signaal heel hard wordt gezet, een (te) lichte versterker het iets zwaar kan hebben op een zwaardere luidspreker.

Boven had ik vermeld dat de versterker wel de impedantie van de luispreker "ziet". Veel moderne versterkers passen zich dan ook aan de impedantie van de aangesloten luidsprekers. Check in elk geval of dit bij jou ook het geval is.

Groeten :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan