harde schijf piept alleen nog maar

Status
Niet open voor verdere reacties.

luchtbel

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2005
Berichten
17
hallo,

ik heb een oude harde schijf liggen waar ik gegevens vanaf wilde halen. Als ik echter de harde schijf op ide-2 aansluit en de pc opstart is het enige wat hij doet, piepen. Dit gebeurt ook al als alleen de voeding erin zit en niet de ide-kabel.

Is de harde schijf nu kapot? of kan het ergens anders aan liggen?

alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Het lijkt er op dat de koppen vast geplakt zitten. Een mogelijke (niet zo nette) oplossing is, de harddisk uitbouwen en met de zijkant van de disk een korte ferme tik op b.v. een tafel geven.
Het piepen wat je hoort is van de motor die de platters probeert te laten draaien maar daarbij tegen gehouden wordt door de vast geplakte koppen.
 
maestro12 zei:
Het lijkt er op dat de koppen vast geplakt zitten. Een mogelijke (niet zo nette) oplossing is, de harddisk uitbouwen en met de zijkant van de disk een korte ferme tik op b.v. een tafel geven.
Het piepen wat je hoort is van de motor die de platters probeert te laten draaien maar daarbij tegen gehouden wordt door de vast geplakte koppen.

met uitbouwen bedoel je de harde schijf weer uit de pc halen, of iets anders? Is er ook een nettere manier of is dit de enige mogelijke oplossing?
 
Inderdaad, uit de pc halen (niet de harde schijf openmaken, dan kan je hem zeker weggooien)
Nee, een nettere manier weet ik. Dit verschijnsel komt ook nog wel eens voor bij pc's op scholen, na de zomervakantie zitten ze vast. Het tikje is net voldoende om de schijf weer los te maken. Tsja, de harddisk is daar natuurlijk niet voor gemaakt, maar ik heb nog niet meegemaakt dat de harddisk er aan overleed.
 
maestro12 zei:
Inderdaad, uit de pc halen (niet de harde schijf openmaken, dan kan je hem zeker weggooien)
Nee, een nettere manier weet ik. Dit verschijnsel komt ook nog wel eens voor bij pc's op scholen, na de zomervakantie zitten ze vast. Het tikje is net voldoende om de schijf weer los te maken. Tsja, de harddisk is daar natuurlijk niet voor gemaakt, maar ik heb nog niet meegemaakt dat de harddisk er aan overleed.

Ik heb een redelijke tik gegeven, en hoewel het opluchtte om mijn frustraties af te reageren, de harde schijf blijft piepen bij het opstarten. Kan het zijn dat ik het niet hard genoeg deed of is er iets anders aan de hand?
 
luchtbel zei:
Ik heb een redelijke tik gegeven, en hoewel het opluchtte om mijn frustraties af te reageren, de harde schijf blijft piepen bij het opstarten. Kan het zijn dat ik het niet hard genoeg deed of is er iets anders aan de hand?

Zou het niet de BIOS kunnen zijn is het 1 lange piep of korte piepjes etc. ?
Want voor de rest word je hardeschijf niet gevonden?
 
JerX zei:
Zou het niet de BIOS kunnen zijn is het 1 lange piep of korte piepjes etc. ?
Want voor de rest word je hardeschijf niet gevonden?

Het zijn 2 korte piepjes, hierna is het even stil en na 30 seconde ongeveer herhaalt het zich. Dit blijft continu doorgaan.

De harde schijf wordt idd niet gevonden in mijn bios..
 
Met inderdaan een korte harde tik de koppen proberen los te krijgen van de platters, is een manier, ook eerst een poos in de diepvriezer leggen en daarna bovenstaande herhalen.

Aan de voeding, en spanning, voel je of de motor draait door de schijf in de hand te bewegen, dan voel je het vliegwieleffect, blijft deze piepen terwijl hij wel draait, zit de koppenarm ( die heeft een naam, maar ben ik kwijt ) vast.

Al met al heeft deze schijf geen kans meer op een lang leven.
 
luchtbel zei:
Het zijn 2 korte piepjes, hierna is het even stil en na 30 seconde ongeveer herhaalt het zich. Dit blijft continu doorgaan.

De harde schijf wordt idd niet gevonden in mijn bios..

hmm ok, enig idee watvoor moederbord je heb? (piepjes verschillen per moederbord)
en denk zelf of dat je hardeschijf kapot is of dat hij op master/slave staat. heb je nog een andere hardeschijf of cd-rom speler inzitten?

wat een vragen weer :p
 
JerX zei:
hmm ok, enig idee watvoor moederbord je heb? (piepjes verschillen per moederbord)
en denk zelf of dat je hardeschijf kapot is of dat hij op master/slave staat. heb je nog een andere hardeschijf of cd-rom speler inzitten?

wat een vragen weer :p

haha beter dat je meer vraag dan kan je de situatie ook beter inschatten ;0

Ik heb een asusp4s800-x moederbord met een pentium 4 3.o ghz processor. Er zit een hdd van seagate in, 160 gb. Die zit aangesloten op IDE-1 (master). Op IDE-2 heb ik die oude harde schijf aangesloten.
 
al geprobeert seagate eruit te halen en die oude hdd in zijn plaats aan te sluiten? of liever niet :p

Als het goed is staat erop je oude HDD (hardeschijf) waar je jumpertje op moet worden gezet. Dus Seagate Master (1) en oude Slave (1). Denk zelf dat je dit al wist...

Maar ik zou het bovenste gewoon even testen om te kijken of je HDD niet echt dood is.

Ow en brb moet even wat doen op de zaak
 
JerX zei:
al geprobeert seagate eruit te halen en die oude hdd in zijn plaats aan te sluiten? of liever niet :p

Als het goed is staat erop je oude HDD (hardeschijf) waar je jumpertje op moet worden gezet. Dus Seagate Master (1) en oude Slave (1). Denk zelf dat je dit al wist...

Maar ik zou het bovenste gewoon even testen om te kijken of je HDD niet echt dood is.

Ow en brb moet even wat doen op de zaak

Op me harde schijf stond niets over de jumper instellingen dus ik heb het opgezocht. Het gaat namelijk om een maxtor 53073h4. Op inet staat dat je geen jumper erop hoeft te doen om hem op slave te zetten.

Na in de vriezer gelegen te hebben doet hij niet veel meer. Eigenlijk precies hetzelfde nog :p Over het geluid, dat komt echt uit mn hdd vandaan volgens mij.

1 detail nog, als ik hem aansluit en hij aan het piepen is, wordt hij wel warm. Weet niet of dat wat helpt..
 
mag ik misschien vragen wat voor merk HD je hebt??

gokje.... ik denk dat het maxtor is en dan kan je hem beter weggooien als ie tikkend geluid maakt
 
suicide zei:
mag ik misschien vragen wat voor merk HD je hebt??

gokje.... ik denk dat het maxtor is en dan kan je hem beter weggooien als ie tikkend geluid maakt

het is idd een maxtor zoals in mijn vorige bericht staat. Hij maakt echter geen tikkend geluid maar een piepend geluid. Hoezo kan je hem beter weggooien volgens jou als ik vragen mag?....
 
luchtbel zei:
het is idd een maxtor zoals in mijn vorige bericht staat. Hij maakt echter geen tikkend geluid maar een piepend geluid. Hoezo kan je hem beter weggooien volgens jou als ik vragen mag?....


Nou ik heb 2 HD's van maxtor gehad en beiden zijn ze stuk gegaan en beide tikken en andere maffe geluiden en niet alleen ik heb dit mee gemaakt maar heel wat andere mensen die nooit meer een maxtor kopen....

ze gaan allemaal stuk na verloop van (korte)tijd
 
suicide zei:
Nou ik heb 2 HD's van maxtor gehad en beiden zijn ze stuk gegaan en beide tikken en andere maffe geluiden en niet alleen ik heb dit mee gemaakt maar heel wat andere mensen die nooit meer een maxtor kopen....

ze gaan allemaal stuk na verloop van (korte)tijd


Je hoeft niet zo te flamen, hoor.

Ik heb er hier 16, waarvan nog 12 in gebruik, en ze doen het allemaal nog, in tegenstelling tot de weggegooide Seagate's, Samsungs, IBM en Western Digital schijven.

Het is in de thuismarkt het meest verkochte schijfmerk, dan zul je inderdaad ook veel klachten over hebben, relatief gezien.

Je kunt een persoonlijke ervaring niet gebruiken om gelijk het desbetreffende merk zo af te kraken, je ziet dat andere mensen er andere ervaringen mee hebben.

En overigens, alles gaat stuk, na verloop van tijd, maar ik denk niet dat fabrikanten schijven maken om ze snel mogelijk stuk te laten gaan, denk niet dat ze slechte producten willen maken, kijk maar naar die fijne IBM Deskstar schijven, die achter elkaar stuk gingen, zal vast niet de bedoeling zijn geweest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan