Harddisk crash, iemand een oplossing

Status
Niet open voor verdere reacties.

hackerfrans

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 dec 2001
De volgende situatie:
1 hardeschijf 160 GB met daarop een dualboot XP/Gentoo

Bij muziek luisteren onder Linux (op ntfs partitie) krijg ik een file i/o error en linux loopt vast. Kon alleen nog maar de pc resetten.
Bij opnieuw opstarten, voor windows bootloader de melding:
I/O disk read error occured, press ctrl-alt-del to restart.

Vervolgens XP cd geboot en fixmbr gerund, succesvol afgerond, maar nog steeds zelfde foutmelding.

Vervolgens chkdsk gerund, maar geeft de melding:
Het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben.

Vervolgens in herstelconsole nog fixboot geprobeerd, met als resultaat:
Kan de opstartsector niet herstellen.

Iemand nog tips voor herstel of dataherstel?

Werk nu noodgedwongen via knoppix, maar kan hier de partities niet meer benaderen.

Jozo, ik heb uiteindelijk de testsoftware voor de hardeschijf aan de praat gekregen (WD Data Lifeguard). De korte test is zonder problemen verlopen, de lange test heb ik niet uitgevoerd, omdat ik geen backup van de gegevens heb en dat wel aangeraden wordt. Ik weet niet of ditveilig uit te voeren is.

Bertus, met Testdisk heb ik de schijf geanalyseerd. Er zit telkens een partitie in die als Linux Swap wordt aangeduid, maar in werkelijkheid een FAT partitie is. Deze heb ik veranderd en weggeschreven. Daarna opnieuw opstarten geeft wel weer mijn dualboot opties. Kies ik dan Windows of Linux dan lopen ze beide vast. Windows geeft problemen met het register, Linux geeft foutmelding bij de controle van schijven. Bij weer opnieuw opstarten heb ik weer de I/O read error en moet ik eerst weer Testdisk runnen om in het bootmenu te komen. Dat is dus telkens eenmalig. Kan ik nog andere dingen proberen van Testdisk, zoals bijv MBR code?

In het algemeen nog andere opties?

TestDisk is idd een machtig tooltje, je kunt een bij de site van TestDisk naar de gebruiksaanwijzing kijken, er kan bijzonder veel mee, het euvel is alleen wel, indien er veel partities op geschreven zijn geweest, precies de goede uit te kiezen die het laatst waren gebruikt, met de juiste grootte en type, anders gaat het van kwaad tot erger.

Dus, indien je nog precies weet welke type's er waren gebruikt en welke grootte, dan kun je ze met dit tooltje prima herstellen.

Het overschrijven van de MBR kan gewoon, TestDisk leest de gegevens van de reserve die op de schijf staat en voegt er alleen bij dat het nu een TestDisk MBR is, maar heeft eigenlijk dezelfde werking als fixmbr in de XP repair console, en dat werkte ook niet.

Ben ook bang dat de partitietabellen een beetje van slag zijn.

Indien het mogelijk is, de schijf in een andere computer erbij hangen en daar met b.v. Partition Magic de boel even bekijken, dan weet je in ieder geval hoe groot de partitie door XP worden gezien en dan aan de slag met TestDisk en chkdsk, die kan dan gewoon gebruikt worden, het is nu geen systeemdisk.

Heb de schijf in een andere computer gehangen en geanalyseerd mbv chkdsk. Heb het meeste zo kunnen repareren. Alleen een partitie en het linux gedeelte waren dusdanig kapot dat ik deze gedeelten heb geformatteerd. Gelukkig stonden daar geen belangrijke gegevens op. Nu start alles weer normaal op en dat zonder herinstallatie. Het is even aanzien of het zo blijft, maar vooralsnog ben ik zo geholpen.

hackerfrans zei:
Heb de schijf in een andere computer gehangen en geanalyseerd mbv chkdsk. Heb het meeste zo kunnen repareren. Alleen een partitie en het linux gedeelte waren dusdanig kapot dat ik deze gedeelten heb geformatteerd. Gelukkig stonden daar geen belangrijke gegevens op. Nu start alles weer normaal op en dat zonder herinstallatie. Het is even aanzien of het zo blijft, maar vooralsnog ben ik zo geholpen.

Daar is TestDisk sterk in, partities herstellen, maar ja, dat is mosterd na de ........

Dus deze is opgelost?

Testdisk had die partitie wel gerepareerd, maar chkdsk kon er verder weinig mee. En fschk draaien op de linux partities hielp ook al niet veel, dus vandaar deze veiligere oplossing.

En dan nu maar een slotje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan