[Statief] Nuttig op vakantie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Berichten
12.877
Hey,

Mijn vriendin en ik gaan over een kleine maand op vakantie naar Portugal, en aangezien ik de afgelopen jaren wat meer ervaring heb gekregen met fotografie wil ik wel eens wat anders dan de "standaard vakantiekiekjes".

Heeft het nut om overdag een statief te gebruiken als er veel zon is? Je kan in zulke landen vaak een sluitertijd van 1/1000 gebruiken zonder dat de foto donker wordt. Of heeft een statief nog andere voordelen. (Misschien voor panorama's vanaf een berg??).

In de avond en nacht is het natuurlijk noodzakelijk.

Vorig jaar miste ik het statief ook wel eens in Blanes, als we s'avonds op pad waren.. maar je gaat ook niet de hele avond met een statief rondzeulen lijkt mij.

Ervaringen, tips? :)

Greetz,

Dennis
 
Statief...ideaal.
Inderdaad voor panorama's die je later aan elkaar plakt of voor multishot opname (40 foto achter elkaar) dan hou je dezelfde horizon.
Zelf heb ik 3 statieven.
Een tafelstatief-ingeklapt 20cm-uitgeklapt 40, gebruik ik meestal om op een muurtje ofzo te zetten
Een ministatief-ingeklapt 21cm-uitgeklapt 25 tot 140cm!!, niet heel stabiel, alleen geschikt om stationaire opnamen te maken.(ook als éénpoot te gebruiken)
Een normaal statief-ingeklapt 60cm-uitgeklapt 60 tot 190cm, zeer stabiel, met 'draai-as' dus ideaal om multishots te maken.

Als ik niet weet wat ik tegen ga komen neem ik het ministatief mee, past gewoon in een zak (of handtas van vrouwlief :D ) en is toch het meest multifunctioneel (en snel in gebruik)
 
Zal hem maar meenemen dan (Heb er 1 te leen, niet echt superhoog en stevig, maar goed genoeg op een vlakke ondergrond).

Ook met 12x zoom is het ideaal dat je een stabiel punt hebt, anders kan je onscherpte krijgen. Al zal dat met mijn Panasonic camera wel meevallen (Image stabilizer).
 
Meenemen!

Ik ben niet een pro fotograaf maar heb wel een aantal jaren ervaring (veel foto's gemaakt voor mijn oude school).
De kwaliteit is vaak een stuk beter, en bij panorama's (als je hebt van die 'speciale' functies) is het bijna een must.

Wat voor camera heb je trouwens?
 
Ik heb deze camera.

Fijn toestel, maar als het schip met geld komt wil ik wel gaan voor een spiegelreflex, ik loop hier soms wel tegen de beperkingen aan (Veel ruis bij "hoge" ISO en macro maar vanaf 5cm).
 
Daar ik mijn eigen topic niet meer kan vinden kaap ik die van Breezer even ;).

Een tafelstatief-ingeklapt 20cm-uitgeklapt 40, gebruik ik meestal om op een muurtje ofzo te zetten
Een ministatief-ingeklapt 21cm-uitgeklapt 25 tot 140cm!!, niet heel stabiel, alleen geschikt om stationaire opnamen te maken.(ook als éénpoot te gebruiken)
Een normaal statief-ingeklapt 60cm-uitgeklapt 60 tot 190cm, zeer stabiel, met 'draai-as' dus ideaal om multishots te maken.
Zit er nog veel verschil in merk/kwaliteit ofzo? Toevallig kwam ik net dit tegen:
http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=112250

Nu zag ik dat de fabrikant ook nog hogere statieven heeft (http://www.velbon-tripod.com/cx01.htm). Nu vraag ik mij af, wat is praktisch. Een middenmoter, of een grote + een kleine. Waar ik foto's van maak is (vooral) dingen als natuur (vanuit een raam, dus dan is een kleintje *meestal* wel voldoende), om in een park (en daar zou je een grote nodig hebben). Is zo'n grote niet lastig om "mee te zeulen".

Graag advies, expert ;).
 
Tsja, een grote is inderdaad lastig om mee te zeulen, maar een goede draagtas helpt.
Verschil in merk/kwaliteit is er zeker, stabiliteit, gewicht en de kwaliteit van de pootklemmen kan nogal verschillen.
Velbon is geen topper maar ook geen low budget te noemen, waarschijnlijk zou ik kiezen voor een nog kleiner tafel statief (voor het 'raamwerk' ) en een groter exemplaar voor buiten.
Als ik dan even bij Velbon blijf, de VTP-815 als tafel statief, die toch ook iets hoger te gebruiken is en de CX-4/5/660 als buiten statief.
Moet ik bij vertellen dat ik zoiets als de VTP-815 misbruik als tafel-, 'weet niet waar ik terecht kom meeneem-' en éénpoot statief. Hij is zo klein dat die in je binnenzak past, als je alle drie de poten uittrekt en je bindt ze op 1/3 van de hoogte met een postbode elastiek bij elkaar heb je een prachtige éénpoot. Als volledig uitgeklapt statief is die niet echt stevig maar net stabiel genoeg.
 
Interesting :).

Tja het is niet per ce een duidelijke keus omdat je verschillende foto's maakt natuurlijk. Ik nog eens neuzelen, bedankt ;).
 
Heb je al eens over een leki monopod/wandelstok gedacht?
Ik heb er een en die bevalt prima.
Te koop bij een goede outdoor/sportzaak.
Het is een stevige treckingstok en in de houten knop zit een schroefdraad voor je camera.
Het is wel geen dreipoot maar je kunt hem in de grond prikken met de punt en het is net goed om dat beetje meer stabiliteit te krijgen wat je tijdens wandelingen vaak mist terwijl je de stok ook gewoon als wandelstok kunt gebruiken.
Marlies
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan