foto's van 2 verschillende cameras sorteren op datum/tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

duuren1974

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2005
Berichten
129
Op een bruiloft hebben we met 2 verschillende cameras foto's gemaakt gedurende de hele dag. De datum en tijd waren op beide toestellen juist ingesteld.

Nu heb ik alle foto's in 1 map op mijn PC gezet. Ik zou graag alle foto's op chronologische volgorde willen, gesorteerd op datum en tijd.
Maar als ik dat doe in verkenner, pakt hij eerst de ene nummerreeks (filenaam) en daarna de andere nummerreeks van de 2e camera.

Hoe kan ik dit verhelpen?
 
Ook het geadviseerde programma (picasa) sorteert in de map eerst de foto's van de ene camera op datum en daaronder weer de foto's van de andere camera.

Ik zoek dus een oplossing dat de bestanden van de 2 cameras door elkaar komen te staan op volgorde van datum en tijd.

Wie kan me helpen...!
 
zelf gebruik ik daar f-spot voor maar dat is natuurlijk een prog dat alleen voor linux beschibaar is he, dat programma van google ken ik zelf niet echt.
Ik vermoed toch dat verkenner het moet doen zoals ik het zei, gewoon details en dan op datum sorteren.
 
Oplossing gevonden!

De oplossing is simpel:

Maar om dit te kunnen doen moet je 1 ding zeker weten. De datum en tijd instelling (setup) van de verschillende digitale cameras moet wel gelijk lopen! (Mag een paar seconden verschil in zitten...)

Vervolgens download je het GRATIS programmaatje: NAMEXIF 1.3

Dit programma hernoemt alle bestanden in de geselecteerde map, en zet de bestandsnaam om naar bijvoorbeeld '2006-09-15-08h15m34.jpg'. Oftewel, datum en tijd waarop de foto is gemaakt.

Vervolgend kan je in bijvoorbeeld Verkenner heel makkelijk op bestandsnaam sorteren.

Tadaa! :thumb:
 
Normaal gezien kan je selecteren op "afbeelding gemaakt op" dan bekijkt hij de exif. Als je deze optie niet hebt moet je even naar beeld > details kiezen gaan en "afbeelding gemaakt op" aanvinken.

Dan sorteert hij volgens de exif.

Succes :thumb:
 
Sorteer kolom

We zijn twee jaar verder, dus ik denk dat dit al is opgelost of dat hier niet meer naar gekeken wordt. Maar vooruit.... Als je eenmaal de kolom "Afbeelding gemaakt op" hebt toegevoegd, kun je de inhoud van deze map sorteren op deze kolom. Klik daarvoor op het grijze balkje boven de kolom, dus waar de naam van de kolom staat. Door evt. nog een keer te klikken, keer je de datumvolgorde om. Dit kunstje ken je toch zeker wel van je Outlook Express map?
 
Kolom standaard aanwezig?

Maar nu een hieropaansluitende vraag. Kan je het in Windows zo regelen dat de kolom "Afbeelding gemaakt op" in fotomappen standaard aanwezig is? Als je veel foto's moet sorteren, is het knap vervelend dat je deze kolom elke keer via "Details kiezen" moet toevoegen. En zodra je bijvoorbeeld de naam van de map zou wijzigen is deze kolom weer afwezig en moet je'm opnieuw instellen. Wat een gedoe, zeg!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan