image maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
340
Ik heb een nieuwe computer gebouwd en geïnstalleerd. Heb de harde schijf gepartioneerd in 3 delen: C, D, E,. C-schijf is bootschijf, ik wil nu, na deze installatie (nu deze nog schoon is) kopiëren naar de D partitie. Heet dat niet Image maken ???? . Ik wil graag adviezen hoe ik dat het best kan doen. Wie helpt ?????????????
 
hier zijn meerdere programma's voor;
bijvoorbeeld Norton Ghost, Acronis True Image & Image for Windows.
Als je even googled dan zal je nog wel meer van deze programma's tegenkomen.
9 van de 10 programma's begeleiden je stap voor stap door het hele proces heen.
Zodra je zo'n programma hebt gedownload & geïnstalleerd is het meestal dus heel simpel :D
 
Hoe had je het gedacht bij een crash om de image terug te zetten / waarvandaan wil je dan booten?
Een image maken is leuk, maar dan heb je wel externe software nodig die tevens in staat is 'm te booten (vanaf CD / DVD)
 
o.k.bedankt voor de antwoorden, Norton en Acronis moet je kopen. Is er ook freeware ? Tweede vraag, als ik het met een freeware programma heb uitgevoerd, is er dan een bijbehorend programmaatje dat ik vanaf de D-schijf kan booten ?? Ik wil een programmaatje dat simpel en goed werkt. Graag suggesties. Alvast bedankt
 
Nee, je kunt niet vanaf D booten, booten doe je vanaf C: (waar Windows op staat), vanaf A, vanaf CD rom / DVD OF vanaf een extern medium dat gemaakt is met een Image progje.
 
ik heb even zitten googlen: nu blijkt dat (ik gebruik windows xp prof.) op XP prof. een backup functie zit; ga naar alle programma's, bureauaccessoires, systeemwerkset, backup: daar heb je keuze uit verschillende mogelijkheden, waaronder "alle gegevens op de computer". Heeft iemand hier ervaring mee ???
 
wat is dan het verschil ? Eén van de mogelijkheden is het kopiëren van de gehele schijf. Bij de gebruiksaanwijzing staat dat er ook een opstartdiskette ná het kopiéren gemaakt wordt. Volgens mij hetzelfde als een ghost / image ???
 
Het grote verschil tussen een image en een backup is dat je eenmalig een image aanmaakt voor het geval dat de hdd crasht, terwijl je een backup (als het goed is) wekelijks of maandelijks maakt / bijwerkt waarop dan de dagelijkse / wekelijkse belangrijke en eventueel veranderde bestanden op worden bijgewerkt.

Heb je enig idee hoe lang het duurt om van een compleet systeem een image te maken?
Een 1e backup duurt ook zo lang, maar daarna het bijwerken ervan maar luttele seconden of minuten.
 
o.k.bedankt voor de antwoorden, Norton en Acronis moet je kopen. Is er ook freeware ?
Ja,dat is er n.l. DriveImage XML.

http://www.runtime.org/dixml.htm
Hoe had je het gedacht bij een crash om de image terug te zetten / waarvandaan wil je dan booten?
Een image maken is leuk, maar dan heb je wel externe software nodig die tevens in staat is 'm te booten (vanaf CD / DVD)
Daar is in voorzien,zij het middels BartPE,i.p.v. van een mogelijkheid gegeven door het programma zelf.

http://www.runtime.org/peb.htm

Niet echt doorzichtig voor een beginner om zo te zeggen,dus ik ben zo vrij geweest een (hopelijk) eenvoudige handleiding te maken.
Deze cd geeft je dus niet alleen de mogelijkheid DriveImage XML te gebruiken,maar geeft je tevens middels BartPE de gelegenheid een gecrashte Windows te benaderen en in een grafische omgeving data te saven van zowel Fat32 als NTFS partities\schijven.

Handleiding voor het maken van de rescue-cd "BartPE",met een plugin voor DriveImage XML.

Maak in de root van C:\ de volgende mappen aan.

Downloads
XP (Home of Pro,SP1 of hoger)

Kopiëer de gehele inhoud van uw XP-cd naar "XP (Home of Pro,SP1 of hoger)".

Download DriveImage XML,driveimage_xml.cab en pebuilder3110a.exe naar de map "Downloads".
Installeer pebuilder3110a.
Installeer vervolgens DriveImage XML en maak een backup.


Run pebuilder.exe
Klik,Ik ga akkoord.
Zoeken naar Windows installatie bestanden,klik Ja
Vink vervolgens Iso-image: (vul de bestandnaam in) aan.
Klik op Plug-ins > Toevoegen,blader naar de plugin-cab en klik Openen,klik OK.
Klik op OK.
Klik op Bouwen.
Nu krijg je de melding,Map bestaat niet "C:\PEbuilder\BartPE" bestaat niet.
Wilt u deze aanmaken??
Klik Ja.
De iso zul je nu in C:\PEbuilder aantreffen.


Programs:
PEbuilder
http://www.nu2.nu/pebuilder/
Download:
http://www.nu2.nu/download.php?sFile=pebuilder3110a.exe

DriveImage XML
http://www.runtime.org/dixml.htm


Directe downloads:
http://www.runtime.org/dixmlsetup.exe
http://www.runtime.org/driveimage_xml.cab


Mocht onverhoopt e.e.a. niet werken zoals verwacht,laat mij dit dan even weten a.u.b.


@Pasja
Het grote verschil tussen een image en een backup is dat je eenmalig een image aanmaakt voor het geval dat de hdd crasht, terwijl je een backup (als het goed is) wekelijks of maandelijks maakt / bijwerkt waarop dan de dagelijkse / wekelijkse belangrijke en eventueel veranderde bestanden op worden bijgewerkt.
Ik heb zelf nog nooit een "backup" gemaakt en hier leg je wel het verschil van gebruik tussen een backup en een image uit,maar ik weet nog steeds niet of je na een crash,de backup terug kunt zetten,of niet.

Nu mijn vraag
Maakt een backup ook een kopie van de XP besturing,of alleen van instellingen en zelf aangemaakte bestanden en documenten?
Heb je enig idee hoe lang het duurt om van een compleet systeem een image te maken?
Tja,dit hangt natuurlijk wel mede af van de omvang van de image en de snelheid van de PC waar je dit op doet ;)

Greetz
 
Laatst bewerkt:
Antwoord op de vraag of een backup ook gebruikt kan worden om XP als besturingsprogje terug te zetten: dat hangt van de gebruikte backup software af. Daarnaast is het maar net hoe het woord "backup" door de fabrikant van software wordt gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat een bepaalde fabrikant de woorden "maak een backup van uw systeem" gebruikt, terwijl hij op dat moment hetzelfde bedoelt als het maken van een image.
Bij het maken van zuivere backups kun je altijd zogenaamde incredimentele backups maken, hetgeen zoveel betekent dat een volgende backup alleen bestaat uit sinds de laatste backup gemaakte / gewijzigde betanden. Da's dus een kwestie van minuten.
Een image is altijd een volledige backup van de gekozen schijf(partitie) / schijven en zal dus relatief oneindig veel tijd kosten.

En als reactie op de tijdsduur van het maken van een image:
er zijn anno 2006 denk ik maar weinig mensen die minder dan 10 giga aan programma's / data zullen hebben. Voor het geval ze er wel zijn dan zijn het waarschijnlijk gebruikers die nooit nadenken over backuppen omdat hun progjes / data zo gering in omvang zijn, dan het e.e.a. na een clean format weer snel draait.
 
Laatst bewerkt:
Oops,ik zie nu dat ik een belangrijk detail vergat te melden :eek:

Met een backup maken bedoelde ik "De Wizard Back-up" in XP,excuus hier voor.
 
Ik heb er zelfs nog nooit naar gekeken (wizzard back-up in Windows)
Derhalve kan ik er dus geen zinnig woord over zeggen.
Ga er maar vanuit dat elk (Euro's kostend) progje van derden, beter werkt dan de back-upfunctie van XP.
(=gevoelsmatige opmerking / inschatting)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net DriveImage gedownload en uitgeprobeerd. Ik wilde een Image van de C-partitie naar de D-partitie. Mijn C partitie 65 gigab. (NTSF) , waarvan 7 giga gebruikt (windowinstallatie met alle programma's) en de D partitie 25 gigab. (Fat 25, geen data erop). Ik dacht dus dat een Image van C naar D te kunnen kopiëren. Dus niet: de doel-partitie moet even groot of groter zijn dan de partitie waar de data vandaan komen, terwijl de omvang van de gebruikte data van C groot genoeg is om naar de doelpartitie te kopiëren. Is dit bij alle image-programma's het geval ?? Dan kan ik de D partitie dus niet gebruiken om een Image van de C naar te kopiëren.
 
Ik heb net DriveImage gedownload en uitgeprobeerd. Ik wilde een Image van de C-partitie naar de D-partitie. Mijn C partitie 65 gigab. (NTSF) , waarvan 7 giga gebruikt (windowinstallatie met alle programma's) en de D partitie 25 gigab. (Fat 32, geen data erop). Ik dacht dus dat een Image van C naar D te kunnen kopiëren. Dus niet: de doel-partitie moet even groot of groter zijn dan de partitie waar de data vandaan komen, terwijl de omvang van de gebruikte data van C groot genoeg is om naar de doelpartitie te kopiëren. Is dit bij alle image-programma's het geval ?? Dan kan ik de D partitie dus niet gebruiken om een Image van de C naar te kopiëren.
 
Als je goed kijkt naar het vetgedrukte, zie je dat het tweede bericht niet helemaal hetzelfde was. Ik stel een antwoord op mijn vraag op prijs. Wie helpt ?????????????????
 
Als je goed kijkt naar het vetgedrukte, zie je dat het tweede bericht niet helemaal hetzelfde was. Ik stel een antwoord op mijn vraag op prijs. Wie helpt ?????????????????
Je had de vraag ook kunnen wijzigen door op de knop "Aanpassen" te klikken ;)

Nu het probleem,ik heb het volgende kunnen testen.

Kopie van,
D: 15GB groot,gebruikt 6.61GB naar
C: 10GB kein, over 6.51GB dus o,1GB tekort!

Programma begon gewoon en stopte op 97% en gaf de volgende melding.

File 'C:\File naam\Drive_D.010'is too large for drive C:.
Do you want to select another path?

Map aangemaakt op F: en daar is het restant naartoe geschreven :)

So far so good dus,ik kopiëerde dus van groot naar klein met ook nog eens tekort aan ruimte!

Ik ken dit programma nauwelijks,dus ik weet het niet zeker,maar zou jouw probleem zijn onstaan,doordat het verschil tussen C: en D: bij jou zo groot is n.l.,65 om 25GB,ook al is er maar 7GB gebruikt?


Als ik tijd heb,zal ik morgen eens een test met een andere schijf doen,hopelijkgeeft dat wat meer inzicht.
 
de volgende info vond ik bij de FAQ:

Can I restore the image to a smaller partition?

A. No, currently you can only restore your data to a partition that is exactly the same size or larger, regardless of the data size.

Voor mij werkt dit programma dus niet. Ik heb mijn D partitie juist klein gehouden om alleen de schone installatie en basisprogrmma's te gebruiken. Daarom klein gehouden, ik dacht 25 gig is voldoende.
 
Can I restore the image to a smaller partition?
A. No, currently you can only restore your data to a partition that is exactly the same size or larger, regardless of the data size.
Voor mij werkt dit programma dus niet.
Dat interpreteer je verkeerd denk ik,de bovenste quote houdt in,dat er b.v. een image is gemaakt van een partitie die 25GB groot was (wat er precies gebruikt is doet er niet toe) en die wil je terug zetten op een partitie kleiner dan 25GB,dat werkt niet.
Ik heb mijn D partitie juist klein gehouden om alleen de schone installatie en basisprogrmma's te gebruiken.
Dit begrijp ik niet helemaal,kun je dat even toelichten?
Daarom klein gehouden, ik dacht 25 gig is voldoende.
Een partitie,waar geen besturing op staat,kleiner houden dan de partitie,waar wel een besturing op staat,doe je precies verkeerd om.

Om XP-Pro te kunnen draaien is 5GB voldoende,tenzij je erg veel programma's installeerd,dan maak je die 10 a 15GB.

De reden hiertoe is,dat storingen over het algemeen in de besturing optreden en niet op de data partitie\s.
Op die C: partitie van jou,ga je uiteindelijk toch data zetten en die loopt gevaar zodra er storing in Windows ontstaat.
Een bijkomstigheid is,dat de "image" steeds groter wordt,naarmate je er meer data op gaat zetten,want je wilt de boel wel geupdate houden.
Zet je er geen data op,dan blijft het grootste gedeelte onbenut.

Edit:
Image van 25GB partitie naar 10GB partitie start gewoon op,hier geen probleem dus.
Heb je iets aan de instellingen van DriveImage XML gewijzigd?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan