Computer gaat niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurg24

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 dec 2006
Hallo,

Ik heb een Scaloa P computer van Fujitsu-Siemens.
Ik heb hem vorig jaar gekocht en sinds afgelopen maandag starte normaal op en deed het normaal.
Nu wilde ik de computer maandag aanzetten en reageerde de aan knop van de systeemkast niet meer.
De computer start sinds maandag helemaal niet meer op.
Het beeldscherm geeft aan dat er geen signaal is.

Ik heb zelf heel de systeemkast met de stofzeuger ook licht schoongemaakt vooral aan de achterkant bij de voeding.

Nu hoop ik het liefste dat er een andere oplossing is voor dit probleem dan de computer voor repartie wegbrengen.
Dit ook omdat er op de computer een groot aantal belangrijke schooldocumenten staan.

Kan iemand mij verder helpen met dit vervelende probleem?

Waarschijnlijk iets met de startknop.Kijk eens in het boekje wat bij het moederbord hoort,of je een layout van het moederbord o.i.d. kunt vinden.

Daar kun je misschien ook de aansluiting van de bedrading van de startknop vinden.
Kort (1 seconde,anders schakeld de PC zichzelf weer uit))doorverbinden van deze pinnetjes,start de PC misschien weer op en dan weet je of het aan de startknop ligt.

Greetz

Loop eerst alle stekkers na in en buiten de kast!

Mogelijke oplossing

Loop eerst alle stekkers na in en buiten de kast!

Lees eerst helemaal door voordat je aan de slag gaat ;)
wel, ik ga me ook abonneren op deze post, want ik heb daar soms ook last van. Het ligt meestal niet aan de stekkers, of de aan-uit-knop, maar volgens mij moet het ergens in de hardware zelf zijn.

Nummer 1:
Als je een redelijk handig bent, en met hardware-onderdelen overweg kunt, kan je misschien even proberen de koeler, achteraan bovenaan, eruit te halen en te openen.
Dan zie je een printplaat zitten en een FAN-koeler. Op de printplaat zit altijd een zekering van 12 Volt, net een glazen buisje met een stukje draad in. Is dat draadje gesprongen, dan weet je meteen het probleem. Kortsluiting.
Is dit niet het geval, dan steek je voorzichtig de koeler terug.

Een tweede mogelijkheid kan zijn:
Overhitting. Dit is vaak omdat je de computer in een redelijk afgesloten hoek plaatst waar het behoorlijk warm kan zijn. De onderdelen moeten allemaal gekoeld worden, en dit is dus vaak het probleem. De warmte kan niet weg en blijft dus in de computerkast. Als dit het geval is, kan je evengoed een nieuwe computer kopen... De processor is het meest gevoelig aan warmte en dus is hij waarschijnlijk kapot. Dit probleem kan je laten testen in een computerwinkel waar ze er iets van kennen.

Een derde mogelijkheid:
Statische elektriciteit. Een computer kan niet tegen statische elektriciteit, waardoor het moederbord last krijgt van ESD ( http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge ). Op deze site kan je er meer over vinden. Dit probleem wil dus zeggen dat je moederbord stuk is.

Een laatste mogelijkheid:
Kortsluiting. Zitten er geen 2 kabeltjes zonder isolatie tegen elkaar? Vanaf dat er een kortsluiting zich voortdoet in een computer, wil de computer niet meer opstarten. Hiermee is er niets stuk, misschien behalve de koeler zelf. Dit kan je testen met een elektriciteitsmeter, of gewoon binnenbrengen in de computerwinkel.

Opmerking :eek: : Na deze 4 puntjes, kan het zijn dat de computer nog steeds niet wil opstarten. Dan kan het probleem zodanig klein zijn zodat je het nooit/nergens gaat vinden. Elektronica is de dag van vandaag allemaal zodanig klein gemaakt...

Heel veel succes, en hopelijk heb ik een beetje geholpen...

Arno

Heel verhaal, wat niet klopt.

Koeling? ventilator? je praat hier over de voeding, en waarom zou die stuk zijn? en mocht deze wel stuk zijn, is dat alleen door vervanging te controleren, een zekering gaat niet voor niets stuk.

Dat kan in de voeding zelf zijn, of een spanningsregelaar op het moederbord, waar je de text niet meer van kan lezen, of lekke condensatoren, die staan dan bol, en/of lekken een beetje bruine vloeistof.

Maar ook bij gesneuvelde geheugenreeepjes, en zelfs een batterij, kan dit veroorzaken.

Ik heb hem vorig jaar gekocht en sinds afgelopen maandag starte normaal op en deed het normaal.
Nu wilde ik de computer maandag aanzetten en reageerde de aan knop van de systeemkast niet meer.
De computer start sinds maandag helemaal niet meer op.

Welke maandag ik twijfel aan deze vragen na goed gelezen te hebben.:o

Koeling? ventilator? je praat hier over de voeding, en waarom zou die stuk zijn? en mocht deze wel stuk zijn, is dat alleen door vervanging te controleren, een zekering gaat niet voor niets stuk.

In de voeding zelf zit een 12 volt zekering op een stuk printplaat. Deze kan gesprongen zijn door een te hoge stroomstoot waardoor de computer niet meer opstart.

Er kunnen 100 miljard manieren zijn waardoor de PC niet meer opstart, maar dit zijn de voornaamste. Een RAM-latje gaat bijv. veel minder snel stuk dan de processor.

In de voeding zelf zit ook een fan. Je kan dit hier goed zien:
http://home.casema.nl/richardbakker/hardware/images/voedingopen.gif

arno

Laatst bewerkt:
Een processor gaat zelden stuk, soms door oververhitting, door een te slechte koeling.
Een kapot ram latje komt veelvuldig voor, en bij een kortsluiting daarop, doet de hele computer niets.

En een zekering van een voeding, gaat stuk door sluiting aan de secundaire kant van de trafo, waardoor de primaire kant wordt overbelast, als dat door een stroomstoot zou gebeuren, gaan er meer apparaten in huis stuk, maar die zekering niet, en wordt alleen veroorzaakt door een blikseminslag, aan de secundaire kant, in het blok circuit, en dan ook nog eens op een fase, die naar dat blok gaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan