• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal filter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Edith2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Hoi

Weet niet of het mogelijk is, maar ik zou graag in mijn werkblad een horizontaal filter willen hebben (i.p.v. de verticale op de kollom).
Is dit mogelijk? zo ja, hoe kan ik dit instellen??

Gr.
Edith

Beste Edith,

Een horizontaal filter bestaat niet. Je kunt wel horizontaal sorteren via Data > Sorteren > Opties.

Richard

Idd, dit bestaat niet. Je zou het wel kunnen nabootsen met wat VBA code, maar echt performant en flexibel gaat dat toch niet zijn. Je zal met een kus door de kolommen moeten gaan.

Ik denk wel dat dat een nuttige addin zou kunnen zijn. Ik ga het idee bijhouden, en als ik tijd en goesting heb probeer ik het eens uit te werken. Als er iets deftigs uitkomt, zet ik het hier en op mijn site. Idd, ALS... :D

@ Edith,
Een optie is om de hele tabel te kopiëren en dan via plakken speciaal te transponeren. Je maakt dan van de kolommen rijen en van de rijen kolommen. Dan kun je de automatische filter wel gebruiken.

@ Wigi
Ben benieuwd.

RIchard

nieuwe impuls voor het horizontale filter

@Wigi: waarom het wiel opnieuw uitvinden als een ander al een prima addin heeft gemaakt?

Maar! De addin is alleen in versie 2003 te gebruiken; in 2007 zijn de benaming van commandbars veranderd!

Wigi, giga honourable member, je hebt me al vaak uit de brand geholpen zonder dat je het weet, mijn vraag aan jou:

Zou jij de addin 2007 proof willen en kunnen maken? De addin zelf is te vinden op www.newbytes.be. Hieronder heb ik alvast de VBA coderingen van module 1 geplaatst:

Option Explicit

Sub CreateRtMenu()
Dim RtClkMenu As CommandBarControl
Set RtClkMenu = CommandBars("Row").Controls.Add _
(Type:=msoControlDropdown, before:=5)
With RtClkMenu
.Tag = "ColumnFilter"
.AddItem ("[Alle categori�n]")
.AddItem ("(Lijst...)")
.AddItem ("(Lege cellen)")
.AddItem ("(Niet lege cellen)")
.AddItem ("(Aangepast...)")
.OnAction = "S"
.BeginGroup = True
End With
End Sub

Sub DeleteRtMenu()
Dim i As Integer
On Error Resume Next
For i = 1 To CommandBars("Row").Controls.Count
If CommandBars("Row").Controls(i).Tag = "ColumnFilter" Then
CommandBars("Row").Controls(i).Delete
End If
Next
End Sub

Sub S()

Dim sName As String
Dim x As Range
On Error Resume Next
sName = Application.CommandBars("Row").Controls(5).Text
If sName = "[Alle categori�n]" Then
Cells.Columns.Hidden = False
ElseIf sName = "(Lijst...)" Then
frmList.Show
ElseIf sName = "(Lege cellen)" Then
For Each x In Selection
If x.Text <> "" Then
x.EntireColumn.Hidden = True
End If
Next
ElseIf sName = "(Niet lege cellen)" Then
For Each x In Selection
If x.Text = "" Then
x.EntireColumn.Hidden = True
End If
Next
ElseIf sName = "(Aangepast...)" Then
frmAangepast.Show
End If

End Sub

Je zou mij, en waarschijnlijk ook velen anderen, een groot plezier doen als je deze addin zou kunnen actualiseren!

Alvast hartelijk dank,
Maarten

Laatst bewerkt:
@ Klitzy,

Waarom de vraag ten aanzien van de aanpassing niet aan de beheerder van de betrokken site (Luc Heyndrickx) gesteld?

Klitzy,

Het zou ook prettig zijn als je de volgende keer de code selecteerd en dan boven in het menu op # klikt.
Dan komt namelijk de code netjes in een apart vak te staan. :thumb:

@ Thoralf: ja, ik dacht al: hoe krijg ik het in zo'n leuk grijs veldje?
Thanks!

@ Klitzy,

@ Thoralf: ja, ik dacht al: hoe krijg ik het in zo'n leuk grijs veldje?
Thanks!

Kleine vergissing in de naamgeving van de te beantwoorden helper?

Je had het ook even in je antwoord kunnen aanpassen.

Zo beter? Heb geduld met me, ik leer het wel :rolleyes:

@ Klitzy,

Waarom de vraag ten aanzien van de aanpassing niet aan de beheerder van de betrokken site (Luc Heyndrickx) gesteld?

Ik weet niet of Luc ook een member is op deze site. In ieder geval: ik had hem al gebeld en ook nog een e-mailtje gestuurd. Zijn antwoord heb ik hier beneden gezet.

Hallo Maarten,

Ergens kan ik wel begrijpen dat je niet verder komt hoor. Je hebt immers toch wel een behoorlijke kennis van VBA nodig, en bovendien is het echt niet zo makkelijk om iemand anders z'n hersenkronkels te volgen.
In feite werkt de macro telkens op de selectie (Door op de rijknop te drukken, selecteer je een ganse rij.) Vandaar ook dat het interessant was dit aan de rechtermuisknop te koppelen... zo was ik er zeker van dat er ook een rij geselecteerd werd.
Maar om dit eventjes snel te herbouwen... of het zelfs uit te leggen... dat vraagt ook voor mij wel wat studie.

mvg,
Luc

@ Klitzy:
Maarten, je leert het zeker wel :thumb:
Sommigen hebben er wat meer tijd voor nodig dan anderen, maar hier hebben we behoorlijk veel geduld.

Dank ook voor je antwoord van Luc. Het geeft in ieder geval een indicatie voor Wigi als hij er aan wil beginnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan