Extra ram geheugen, hoe kiezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thrillseeker

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2002
Hallo,

ik wil het RAM geheugen van mijn PC uitbreiden. Momenteel zit er 256 MB Ram geheugen in, en bij het draaien van zwaardere toepassingen gaat het allemaal veel te traag naar mijn zin. De processor is een AMD Sempron 3000+ (kloksnelheid 2 Ghz), dus daar zal het wel niet aan liggen hoop ik.

Ik heb jaren geleden het RAM geheugen van een oude pentium 3 uitgebreid, en dat ging heel simpel. Maar wat me nu opvalt is de enorme keuze en diversiteit in ram geheugen.
Ik heb er wat over zitten lezen en weet nu dat er enerzijds een verschil is tussen SIMM en DIMM (de slots waar het geheugen in moet?) en anderzijds tussen SRAM en DRAM, waarbij DRAM eerder verouderd is (?). Maar welk van de twee is SDRAM dan???

Op de website van mijn lokale PC winkel gaat het over DDR RAm en SD Ram. Ik begin serieus in de war te geraken.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik zien met welk soort geheugen mijn PC (een HP van toch al zeker 3j oud) compatibel is en hoeveel slots voor RAM geheugen er zijn. Dit liefst zonder de PC open te draaien, want de toren staat in een kast en alle kabels zijn met veel moeite weggewerkt. Ik wil de toren pas opendraaien als ik het geheugen gekocht heb.

En hoe zit het met die mhz waarde die bij de verschillende geheugens vermeld staat? Is dat belangrijk?

Groeten

In Everest zie link van Pasja, is op te zoeken wat voor geheugen in je pc zit (onder Moederbord -> SPD). Kun je dacht ik ook zien of je nog sloten leeg hebt.
Schrijf dit op, en ga naar je lokale computer boer om nog een reep van 256 MB (of 512 MB) te halen.
Wanneer je 2 dezelfde modules hebt (qua grote, bv. 2x 256 MB), dan gaat je geheugen waarschijnlijk in Dual Channel lopen. Dit zorgt er voor dat het dataverkeer wat sneller getransporteerd wordt.
Het geheugen loopt altijd op de kloksnelheid van de laagste waarde. Dus 1 module van 400 mhz en 1 van 466 mhz, maakt dus gewoon dat ze alle 2 op 400 mhz werken.

Laatst bewerkt:
Bedankt.

Heb het programmaatje gebruikt.

Hier het resultaat:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[ DIMM1: Infineon 64D32300HU5C ]

Eigenschappen Geheugenmodule:
Modulenaam Infineon 64D32300HU5C
Serienummer 0106A025h
Modulegrootte 256 MB (1 rank, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

Geheugeninstellingen:
@ 200 Mhz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 133 Mhz 2.0-2-2-6 (CL-RCD-RP-RAS)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als ik het dus goed begrijp heb ik 4 slots om geheugen in te plaatsen, eentje ervan is nu al ingenomen door een reepje van 256 MB ram, aan een snelheid van 200 mhz.

Wat is nu het voordeligste om te kopen? Ik zou nu graag 512 MB Ram hebben, of eventueel 1024 als dat in mijn budget past :D
Eén latje van 512 en dat van 256 weghalen? Of laten steken, maar dan heb ik 768 MB Ram geheugen, toch een vreemd getal.
Of gewoon eentje van 256 bijkopen?

http://www.besteprijzen.be/shop/products.php?action=showproducts&categoryid=9&subcategoryid=0

Dat is de PC winkel hier in de buurt. Vanwaar de grote prijsverschillen tussen de verschillende soorten geheugen die aangeboden worden? Ik zie bv. 256Mb aan 130 euro en aan 39 euro...

Graag wat hulp dus.

Groetjes

Deze regel: DIMM1: Infineon 64D32300HU5C
Geeft aan dat er in slot 1 een reep zit, maar je weet niet of je nog sloten vrij hebt.
Kijk hiervoor onder Moederbord, en dan naar deze regel:
Ram slots: **in mijn geval** 4 DDR DIMM
Oftewel ik heb ruimte voor 4 DDR geheuge modules.

De prijsverschillen zitten hem:
1. Het merk, voor echt merk geheugen betaal je meer. Het is wel van betere kwaliteit, maar of je dit nodig heb ?? Voor de meeste mensen is dit niet echt nodig.

2. De snelheid, hoe sneller het geheugen des te duurder.
Dit geldt voor het aantal megaherz, maar ook voor de latency.
Nu heb je CL 3 geheugen, als je CL 2.5 hebt werkt het geheugen sneller (maar is wel duurder).

3. De grootte, 1024 is duurder dan 512 en dat is duurder dan 256.

Het hangt er van af wat je budget is, en wat je doet op je pc wat beter is. Thuis heb ik ook een pc met 768 mb er in, maakt verder niets uit dat het een 'raar' getal is.

De volgende is van een webshop in NL maar ze verzenden ook naar BE (16,95 euro)
http://www.cool-prices.nl/Producten...MB DDR PC3200 CL 3 (2x512MB) Dual Channel Kit

Je zou dan tevens je 'oude' geheugen erbij kunnen laten zodat je 1280 MB hebt, alleen draait het geheugen dan weer niet in dual channel. En dan is het dus de vraag wat sneller is (maar dat weet ik ook niet).

Het geheugen merk gebruik ik zelf ook en leverd prima prestaties, en de prijs ligt erg gunstig.
2 losse van de shop die jij aangaf kosten dan 116 euro (http://www.besteprijzen.be/shop/products.php?action=showproductinfo&categoryid=9&productid=432)

Zou je alleen nog even moeten kijken hoe het met de verzendkosten zit, en wat het totaal dan wordt.

Dus het hangt er van af wat je uit wilt geven, 512 erbij zou ik zeker doen. En je kunt ook gaan voor 2x 512 MB, maar wellicht is dat iets te hoog gegrepen. Maar dat hangt er van af of je bijvoorbeeld ook grote foto's bewerkt, films bewerkt. Dat soort dingen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan