• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst van getallen scheiden(straat van huisnummer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kollie98

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2004
Berichten
19
Hai,

Ik heb een kolom in excel waarbij in 1 cel: Straat huisnummer en een toevoeging staan. Nu wil ik dit uit elkaar trekken. Het gaat mij alleen om het huisnummer.
Nu staat er tussen de straat en het huisnummer en de toevoeging wel een spatie. Maar een veel cellen heb je ook straaten, waar tussen de tekst ook weer spaties staan: bv Van de bergstraat 15. Dus tekst naar kolommen is niet echt een optie. Wie heeft een idee, hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?


groet'jes
erik
 
erik,

Even met google gezocht:
In B1 =LINKS(A1;VIND.ALLES("$";SUBSTITUEREN(A1;" ";"$";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";""))))-1)

In C1 =RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("$";SUBSTITUEREN(A1;" ";"$";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))

Je zult dan wel als je de reeks hebt doorgevoerd de kolom A moeten verbergen, of de kolommen B en C met >Kopiëren< >Plakken speciaal< > waarden< van de formules ontdoen.
Dus selecteer de kolommen ( B en C) kopiëren en dan gelijk plakken speciaal waarden.
Of er is iemand met een betere oplossing.
 
Voor de huisnummer: Is het een oplossing als we enkel de cijfers uit een cel halen, en de rest overboord gooien?

(Weet wel er voor dit probleem geen enkele oplossing voor 100% zal werken. Het is een zoals splitsen van naam, voornaam en tussenletters.)

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Probeer dit eens:

In Excel, druk Alt-F11, je komt in de VBA omgeving. Doe Insert > Module en plak deze code:

Code:
Function huisnummer(str As String) As Long
    Dim i As Integer
    For i = 1 To Len(str)
        If IsNumeric(Mid(str, i, 1)) Then huisnummer = huisnummer & Mid(str, i, 1)
    Next
    huisnummer = Val(huisnummer)
End Function

Doe opnieuw Alt-F11. Zet dan in een cel

=huisnummer(A1)

pas de cel aan eventueel. Deze methode loopt fout als er al een cijfer in de straatnaam en/of de toevoeging staat.

Wigi
 
bedankt voor jullie reacties

Bedankt ik zal het met beide oplossingen eens proberen :thumb:


groetjes
erik
 
Wigi,

Klopt. 1e hogeweg 23 geeft 123.

Groet,
 
Postcodes en plaatsen

Hartelijk dank voor die formule. Ik gebruik deze vaak.

Een paar dingen lopen nog niet lekker. Zoals huisnummer toevoegingen die ik dan of met de hand doe of nogmaals. Niet zo heel dramatisch.

Voor het scheiden van postcodes en plaasten gebruik ik die ook. Maar ook hier een probleem.
2935 BB Ouderkerk aan den IJssel
Wordt
2935 BB Ouderkerk aan den
IJssel

=LINKS(A3;VIND.ALLES("$";SUBSTITUEREN(A3;" ";"$";LENGTE(A3)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A3;" ";""))))-1)

=RECHTS(A3;LENGTE(A3)-VIND.ALLES("$";SUBSTITUEREN(A3;" ";"$";LENGTE(A3)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A3;" ";"")))))

Als (bij links) de -1 aangeeft bij welke spatie (de laatste) die moet afbereken kan de dit toch ook aanpassen naar de 1ste of de 2de? Ligt een beetje aan of cijfers en letters aanelkaar staan.

Wie heeft hier meer vestand van en weet een oplossing?
 
Voor het scheiden van postcodes en plaatsen =
=LINKS(A1;VIND.ALLES(" ";A1;6)-1) > postcode
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES(" ";A1;6)) > plaats
 
Bijna

Hé thanks!
Bijna gelukt.
2935 BB Ouderkerk aan den IJssel
wordt nu
2935 BB
erkerk aan den IJssel
Ik mis dus nog een paar letters.
 
De formules werken bij mij goed. Staat je kolombreedte te krap?
 
Heb de formule nogmaals geprobeerd en nu werkte het wel...raar. Ik zal het wel niet goed hebben gedaan.
Maar i.i.g. heel erg bedankt! :thumb:
 
Ik haal dit topic even naar boven en ben zo brutaal om hem te gebruiken ;).

Ik heb het probleem ook en ben bezig me de visual basic code, ik wil echter naast het straatnummer ook het straatadres hebben. Hoe kan ik dit in vb doen ik weet daar vrij weinig van.
 
Ik haal dit topic even naar boven en ben zo brutaal om hem te gebruiken ;).

Ik heb het probleem ook en ben bezig me de visual basic code, ik wil echter naast het straatnummer ook het straatadres hebben. Hoe kan ik dit in vb doen ik weet daar vrij weinig van.

Het is raadzaam om een nieuwe topic te starten met een uitleg van je probleem/vraag.
Het liefst ook met een voorbeeld bestand zonder gevoelige informatie.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Dat wil ik wel doen, maar ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag.

Dus ik heb bijvoorbeeld.

De bergstraat 15.

Dan wil ik "De Bergstraat" en 15 in een aparte kolom.

Als er staat "De Bergstraat 1-5" dan wil ik "De Bergstraat" en 1-5 in een aparte kolom.

In mijn database staan dus enkel straat + huisnummer in 1 veld.
 
Laatst bewerkt:
In VBA code kan je gebruik maken van: InStrRev

Bijvoorbeeld:
Code:
    Range("C1") = Left(Range("A1"), InStrRev(Range("A1"), " "))

InStrRev zoekt naar een bepaalde tekst (in dit geval een spatie " ") van de tekst in cel A1 en zet de tekst van A1 tot aan de positie van de spatie in cel C1.
InStrRev zoekt van rechts naar links.

Dus staat er in cel A1:
- Kalverstraat 1 --> Kalverstraat
- Johan van Oldenbarneveltlaan 2 --> Johan van Oldenbarnevelt
- Damlaan 99 --> Damlaan
etc.

En bij voorkeur tóch in de toekomst een nieuwe topic starten.:cool:

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
In de toekomst zou ik een nieuw topic starten.

Hoe combineer ik jouw code met de code die hiervoor al staat?
Code:
Function huisnummer(str As String) As Long
    Dim i As Integer
    For i = 1 To Len(str)
        If IsNumeric(Mid(str, i, 1)) Then huisnummer = huisnummer & Mid(str, i, 1)
    Next
    huisnummer = Val(huisnummer)

End Function
    Range("J1") = Left(Range("G1"), InStrRev(Range("G1"), " "))
 
De simpelste oplossing:

Code:
Function huisnummer(str As String)
   sq=split(str)
   huisnummer = sq(ubound(sq))
End Function
 
Ik heb het wat korter gemaakt.
Code:
Function huisnummer(str As String) As String
    huisnummer = Mid(str, InStrRev(str, " "))

End Function

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
@snb Dat werkt niet hoor je pakt nu simpelweg de laatste waarde, maar het nummer kan ook de eerste waarde zijn + er is maar 1 uitkomst en huisnummer en straatnaam wordt niet gesplist.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan