• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Spaarregeling/rekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

M»onika.

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Hallo,

Ik weet niet echt of mijn vraag in deze forum past, maar wist niet waar ik m anders moest zetten.

Nou ik had een vraag over spaarregeling/rekening.
Ik moet nl voor een wiskunde werkstuk het over spaarregelingen e.d. hebben en nu ben ik al een hele tijd op zoek naar berekeningen/formules erover, maar kom steeds bij van die online zelf reken "calculators waar ik helemaal niks van begrijp, ik moet een duidelijk berekening ervan krijgen en heb tot nu toe :

-----------------------------------------------
Eerste inleg + (Maandbedrag x Periode) + (eerste inleg/100 x %Rente) = Eindsaldo

Formule eindkapitaal bij vaste inleg tegen een vast percentage
Een 'kort' antwoord zou kunnen luiden:

q222img1.gif

met:
m de maandelijkse inleg
p het rentepercentage
l de looptijd in jaren

Ik denk niet dat dit klopt ?
Nu hoef ik geen kant en klare antwoorden, maar heb alleen die formule/berekening nodig, als die bestaat.
Ben nl zelf geen economie/wiskundig typje..:confused:
Hoop dat iemand me kan helpen.

Met vriendelijke groeten.

Ik denk dat je uit gaat komen bij de excel functie TW (Toekomstige waarde).

Uit de Excel Help:

TW(rente;aantal-termijnen;bet;hw;type_getal)

Raadpleeg het Help-onderwerp voor de functie HW voor een gedetailleerde beschrijving van de argumenten die met TW kunnen worden gebruikt en voor meer informatie over annuïteitenfuncties.

rente is het rentepercentage per termijn.

aantal-termijnen is het totale aantal termijnen in een annuïteit.

bet is de betaling die per termijn wordt verricht. Dit bedrag kan gedurende de looptijd van de annuïteit niet worden gewijzigd. Normaal gesproken omvat bet de hoofdsom en de rente, maar geen andere verschuldigde bedragen. Als bet wordt weggelaten, moet u het argument hw gebruiken.

hw is de huidige waarde of het totaalbedrag dat een reeks toekomstige betalingen op dit moment waard is. Als u hw weglaat, wordt uitgegaan van de waarde 0 (nul) en moet u het argument bet gebruiken.

type_getal is het getal 0 of 1 en geeft aan wanneer betalingen voldaan moeten worden. Als u type_getal weglaat, wordt uitgegaan van de waarde 0.

Geef voor type_getal op Als betalingen moeten worden voldaan
0 Aan het einde van de termijn
1 Aan het begin van de termijn

Zie ook: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=213444
Ander financiële functies in Excel:
BET
HW
IBET
NPER
PBET
RENTE
TOEK.WAARDE2

Zie ook hier voor niet direct excel gerelateerde reacties: http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=222

Er is geen algemene formule voor, om dat banken hier ook verschillend mee omgaan.
Er zijn banken die aan het begin van elke periode de rente bijschrijven... handig voor hun, niet voor jou, of aan het eind van een periode.
Nu kan dat ook nog per maand, kwartaal of jaar gebeuren. Elk geeft een verschillend eindbedrag, en vraagt om een andere formule.

Laatst bewerkt:
Pfff, wat een formule - die doorzie ik niet zo snel. En ik heb er nog wel voor gestudeerd om dit soort dingen te kunnen berekenen. (Ofwel, ik zou het anders opschrijven)

Je kunt de toekomstige waarde functie gebruiken. Houd er dan rekening mee dat je het rentepercentage moet omrekenen naar een maandpercentage als het om maandelijkse stortingen gaat. Simpel delen door 12 is niet goed ;)
Daarnaast rekent een bank niet echt met samengestelde interest. Binnen een jaar is alles enkelvoudig. Veel zal het niet uitmaken maar toch genoeg.

Ik ga nu niet al te veel voorzeggen want je moet zelf even bedenken hoe alles moet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan