• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

frequentie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geert Tieman

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Als duiker heb ik een digitaal logboek (http://home.hetnet.nl/~g.tieman/logboek.htm). Dat is een excel bestand, waarmee ik ook enkele statistische data presenteer. Nu wil ik ook de frequentie kunnen tonen van het aantal duiken dat ik in de afgelopen 12 maanden heb gemaakt. Excel moet dan voor mij uitrekenen hoeveel duiken er zijn geregistreerd tussen vandaag en vandaag minus 12 maanden.
Hoe ik dat in excel moet doen, weet ik echter niet. Kan iemand me dit vertellen?

bvd Geert

Laatst bewerkt:
Excel moet dan voor mij uitrekenen hoeveel duiken er zijn geregistreerd tussen vandaag en vandaag minus 12 maanden.

Ik snap de vraag niet geheel(kan aan mij liggen het is nog vroeg),maar wil je het gemiddelde van het antal duiken tot nu toe minus 12 maanden?

Laatst bewerkt:
Excel moet dan voor mij uitrekenen hoeveel duiken er zijn geregistreerd tussen vandaag en vandaag minus 12 maanden.

Ik snap de vraag niet geheel(kan aan mij liggen het is nog vroeg),maar wil je het gemiddelde van het antal duiken tot nu toe minus 12 maanden?

Nee, ik wil gewoon weergeven hoeveel (frequentie) duiken ik gemaakt heb in de afgelopen 12 maanden (nu minus 52 weken). Het getal zou nu op 32 staan. Het gaat dus niet om een gemiddelde, maar om een absoluut getal. Gewoon het aantal 'hits' in een tijdraam van een jaar, teruggeteld vanaf heden.

gr Geert

=AANTAL.ALS(B2:B518;">="&NU()-365)

N.b. ik (en excel) tellen er 'maar' 31. Ik ga er overigens vanuit dat je data in de B kolom staan, maar dat kan je zelf zo aanpassen mocht het C of nog een andere zijn.

Laatst bewerkt:

N.b. ik (en excel) tellen er 'maar' 31. Ik ga er overigens vanuit dat je data in de B kolom staan, maar dat kan je zelf zo aanpassen mocht het C of nog een andere zijn.

Harstikke bedankt. Hij werkt.

gr Geert

Oke, Ik ben nietzo gauw tevreden; als ik vervolgens dezelfde statistische bewerkingen die ik op de gehele dataset heb presenteerd nu ook op de duiken die ik in die laatste 12 maanden heb gemaakt wil presenteren, hoe werkt dat dan?
Ik wil dus op van die laatste 32 duiken zien wat de totale duikduur, gemiddelde duikdiepte etc. was.

Ik heb geprobeerd "=som(G18:G100).ALS(C18:C528;">="&NU()-365)" maar dat werkt niet.

gr Geert

Oke, Ik ben nietzo gauw tevreden; als ik vervolgens dezelfde statistische bewerkingen die ik op de gehele dataset heb presenteerd nu ook op de duiken die ik in die laatste 12 maanden heb gemaakt wil presenteren, hoe werkt dat dan?
Ik wil dus op van die laatste 32 duiken zien wat de totale duikduur, gemiddelde duikdiepte etc. was.

Ik heb geprobeerd "=som(G18:G100).ALS(C18:C528;">="&NU()-365)" maar dat werkt niet.

gr Geert

Dit kan heel simpel met databasefuncties. Hang eens je bestandje hier bij, met enkel de data van pakweg de laatste 2 jaar. De formules zullen wij dan wel schrijven.

Wigi

Dit kan heel simpel met databasefuncties. Hang eens je bestandje hier bij, met enkel de data van pakweg de laatste 2 jaar. De formules zullen wij dan wel schrijven.

Wigi

Hoe werkt dat? als ik dat bestand probeer te uploaden geeft ie de melding dat het een ongeldig bestand betreft.

gr GEert

Geert

zie bijlage. Ik heb databasefuncties gebruikt, die zijn uiterst efficiënt.

Wigi

Bijlagen

Geert

zie bijlage. Ik heb databasefuncties gebruikt, die zijn uiterst efficiënt.

Wigi

Hallo Wigi

Ik heb je formules overgenomen (waarvoor dank), maar ik krijg dan in de doelcel de melding "#NAAM?" te zien. Enig idee waaraan dat kan liggen?

gr Geert

Hallo Wigi

Ik heb je formules overgenomen (waarvoor dank), maar ik krijg dan in de doelcel de melding "#NAAM?" te zien. Enig idee waaraan dat kan liggen?

gr Geert

Heb je ook de cellen M17:N18 overgenomen? Die vormen de criteria voor de datumbepaling.

Heb je ook de cellen M17:N18 overgenomen? Die vormen de criteria voor de datumbepaling.

Je bedoelt N17:18? Die heb ik overgenomen, zij het op een andere locatie. Verwijzingen kloppen wel. Wat is overigens de funuctie van N17, daarin staat alleen het woord "DATUM"?

gr Geert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan