opzetten nt2000server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luckyweb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
2
Gegroet mensen

Misschien kan iemand mij met wat simpele tips over de volgende vragen op weg helpen.

In het verleden heb ik een computertje met 98 en later met millennium gebruikt als dhcp server. Momenteel werk ik met een Router en heb wel een nt2000server staan als fileserver.
Mijn vraag is een practische vraag over het gebruik van 1 of 2 netwerkkaarten.
Hoewel ik veel kon vinden over de verdere installatie , kon ik maar weinig vinden over dit vraagstuk. Eerder met 98 en millennium deed ik dit met 2 kaarten.

Moet ik als ik nt2000server als dhcp server wil inzetten gebruik maken van 2 netwerkkaarten of kan het ook met 1.

Zelf denk ik dat ik er 2 moet gebruiken omdat anders gebruikers in het netwerk om de server heen kunnen en een eigen weg kunnen gaan zoeken naar de isp wat dus niet de bedoeling is.
Het gaat om een klein netwerkje van +_ 15 computers .

En de 2e vraag is of alle mogelijkheden die ik op mijn router heb en die ik ook gebruik in mijn netwerk ,zoals fixed mapping ofwel macadrescontrol en virtual server en url filtering ook mogelijk zijn onder 2000server.

Ik hoop dat iemand mij hierin wat meer duidelijkheid kan geven.

Bij voorbaat hartelijk dank ! grtz Rob@Luckyweb.nl
 
Hallo Luckyweb.

Moet ik als ik nt2000server als dhcp server wil inzetten gebruik maken van 2 netwerkkaarten of kan het ook met 1.

Als je server alleen voor dhcp wilt gebruiken is 1 netwerkkaart voldoende, zorg dan wel dat de dhcp van de router is uitgeschakeld.

En de 2e vraag is of alle mogelijkheden die ik op mijn router heb en die ik ook gebruik in mijn netwerk ,zoals fixed mapping ofwel macadrescontrol en virtual server en url filtering ook mogelijk zijn onder 2000server.

Ja dat is allemaal en nog veel meer mogelijk met bijvoorbeeld Kerio Winroute Firewall. Maar hier heb je dan wel 2 netwerkkaarten nodig, 1 voor de lan kant en 1 voor de Wan kant.

Als je nu een draadloze router hebt met ingebouwd adsl modem, heb je wel een probleem omdat de modem-router dan alleen gebruikt kan worden als modem. De draadloze verbinding zul je met een ander access point moeten maken, ander hebben de draadloos aangesloten clients niet de beveiliging van de server.

Groetjes Erik Rothuis
 
Hallo Luckyweb.



Als je server alleen voor dhcp wilt gebruiken is 1 netwerkkaart voldoende, zorg dan wel dat de dhcp van de router is uitgeschakeld.



Ja dat is allemaal en nog veel meer mogelijk met bijvoorbeeld Kerio Winroute Firewall. Maar hier heb je dan wel 2 netwerkkaarten nodig, 1 voor de lan kant en 1 voor de Wan kant.

Als je nu een draadloze router hebt met ingebouwd adsl modem, heb je wel een probleem omdat de modem-router dan alleen gebruikt kan worden als modem. De draadloze verbinding zul je met een ander access point moeten maken, ander hebben de draadloos aangesloten clients niet de beveiliging van de server.

Groetjes Erik Rothuis


Bedankt voor je snelle reactie

De bedoeling is dat de server in plaats komt van de router, die wil ik dan niet meer gebruiken , lijkt mij dubbelop.
Als ik echter 1 netwerkkaart ga gebruiken dan blijft volgens mij het probleem bestaan dat computers een rechtstreekse weg naar de isp kunnen vinden , waardoor de filtering en de controle door de server niet werkt. Het hele netwerk hier werkt met bekabeling dus draadloze optie wordt zoiezo niet gebruikt.
Wilde enkel in plaats van de router een 2000server gaan inzetten als dhcp / fileserver met filtering en macadrescontrol om eventuele poorten naar ip adressen binnen het netwerk open te kunnen zetten.
Dus toch maar 2 kaarten waarschijnlijk ?

thx en Groeten v Rob
 
Hallo Luckyweb.

Ja idd als die als vervanger moet dienen van de router dan heb je idd 2 netwerkkaarten nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan