Partities maken onder Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

rwissink

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2000
Berichten
424
Hallo,
ik heb gisteren een nieuwe pc gekocht. Daarop was Vista Premium standaard geinstalleerd.
Voordat ik mijn software wil installeren en data over wil zetten, wil ik op de c-schijf 2 extra partities maken voor die data en de software. Er bestaat reeds een Boot (C, 213 GB, NTFS, primaire partitie) en een Recover (E, 20 GB, FAT32, logisch station). Partition Magic werkt helaas niet onder Vista, dus ik ben op zoek gegaan naar iets anders.
Ik heb gelezen dat ik onder Vista Schijfbeheer extra partities aan kan maken. Helaas begrijp ik die niet, want ik kom er niets verder mee.
De instructie (http://www.gtaforum.nl/lofiversion/index.php/t38845.html) luidt als volgt:
"
Een partitie of een logisch station maken, Werken met de Windows-interface

Open Computerbeheer (lokaal).
Klik in de consolestructuur op Schijfbeheer.
Waar?

Computerbeheer (lokaal)
Opslag
Schijfbeheer

Klik met de rechtermuisknop op
een niet-toegewezen gebied van een standaardschijf
en klik vervolgens op Nieuwe partitie of klik met de rechtermuisknop op vrije ruimte in een uitgebreide partitie en klik op Nieuw logisch station.
Klik in de wizard Nieuwe partitie op Volgende, vervolgens op Primaire partitie, Uitgebreide partitie of Logisch station en volg de aanwijzingen op het scherm.
Opmerkingen
U opent Computerbeheer als volgt: klik op Start en Configuratiescherm. Klik achtereenvolgens op Prestaties en onderhoud en Systeembeheer en dubbelklik op Computerbeheer.
U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het mogelijk dat het netwerkbeleid zo is ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren.
In een uitgebreide partitie kunt u maximaal vier primaire partities maken of drie primaire partities en een uitgebreide partitie.
"
Wat ik niet begrijp is waar die vrije ruimte zit waar ik rechts moet klikken. Ik heb het hele scherm al afgeklikt maar krijg nooit de optie NIEUWE PARTITIE of NIEUW LOGISCH STATION.
Daar houdt het dus op.
Wie weet hoe het (stap voor stap) moet? Je zou me enorm helpen!
Rudi Wissink.
 
Misschien een iets snellere oplossing;

Verklein een bestaande partitie met min. 8 mb. Nu heb je 3 partitie's.
De derde partitie kan je nu zo groot maken als je wilt.

PS ik heb nooit begrepen wat je met partitionmagic moet. In xp kon je ook gewoon met schijfbeheer alles doen.
 
Hoi !

@Gerrit de 2de: In schijfbeheer kun je wel een en ander veranderen, maar niet aan de partitie waar Windows op staat !


Dus PM gebruikt je vooral als je iets aan de C-partitie wilt veranderen !

Gparted is trouwens ook prima !

Greetz,

Harry.
 
Ik dacht het wel eens gedaan te hebben. Maar dan zal ik fout zitten.

Ik denk dan een andere partitie met bijv. data, maar de Windows-partitie lukt van geen kant binnen Windows XP.

Er is zover ik weet nog geen versie voor PM voor Vista, maar met boot cd's lukt het wel, bijv. Gparted.
 
Hoe groot dient de partitie voor Vista minimaal te worden en wat wordt aangeraden?

Al vast bedankt
 
Vista zelf is ongeveer 6 a 7 GB groot in totaal.
Dus minimaal ongeveer 15 GB maar ik raad aan minimaal 25 GB, kan je er later nog programma's ( en evt. games / spelletjes ) opzetten.

De partitie moet geformatteerd zijn als NTFS.
 
De partitie is alleen voor Windows zelf bedoeld, is 8 GB dan voldoende of is 15 GB dan wel aan te raden. Ander programma's, games ed. komen op een andere partitie.
 
Nee, toch is 15 GB aan te raden. 8 GB is echt te krap.

Reden: als er nieuwe updates ( of een heel Service Pack oid ) erbij komt, zit je al gauw boven je beschikbare ruimte.
Met 15 GB zit je veilig, als er geen programma's en games op komen!:thumb:
 
Als die partitie onder de 20gig is, wil Vista niet eens installeren, of je krijgt een waarschuwing.
 
GParted wil de harde schijf niet zien.
Ik ga nu Knoppix proberen.
Groetjes,
Rudi
 
Na vele downloads en blijkbaar verkeerd branden op cd, eindelijk versie 5.1.o van Knoppix op cd gebrand.
Helaas: als ik daarmee boot, houdt ie er op een gegeven moment mee op.
De boodschap: "Problem loading AGP modules"
en vervolgens: "Starting the X Window System"
Daarna blijft de hele boel hangen en alleen uit- en aanzetten helpt nog.
Op mijn andere (HP-home)pc boot Knoppix helemaal goed.

Ondertussen ben ik ook al naarstig aan het zoeken naar een partition-programma dat onder Vista werkt, maar tot nu toe geen resultaat. Wie weet er wel eentje?

Rudi.
 
Hoi rwissink,

Via schijfbeheer kan je volgens mij netzoveel als speciale software.
Als je alleen een derde partitie wil, dan kan je gewoon een bestaande partitie verkleinen met 8mb? Daardoor krijg je automatisch een ongedefinieerde ruimte van 8 mb waar je een derde partitie mee kan maken en vergroten.


Dit had ik al ergens geschreven, misschien dat je erover heen gelezen had...

Succes!

(ps Voor Vista zoek ik me ook krankjorum naar allerlei software....:confused: )
 
Laatst bewerkt:
Gerrit,
via schijfbeheer kom ik dus niet verder. Zo begon ik ook met deze topic.
Ik heb indersdaad over je eerste reactie heen gelezen, maar hoe krijg ik mijn 1e partitie iets kleiner via schijfbeheer? Als ik dat weet ben ik al een stuk verder.
Dank je wel.
Rudi.
 
Gerrit,
via schijfbeheer kom ik dus niet verder. Zo begon ik ook met deze topic.
Ik heb indersdaad over je eerste reactie heen gelezen, maar hoe krijg ik mijn 1e partitie iets kleiner via schijfbeheer? Als ik dat weet ben ik al een stuk verder.
Dank je wel.
Rudi.


Computerbeheer>schijfbeheer
Dan klik je met je rechtermuisknop op een bestaande partitie en kies je volume verkleinen.
 
Gerrit,
dat heb ik inmiddels gedaan. De c-schijf heb ik inmiddels verkleind met bijna 69 GB. Meer wil hij niet. Hoe kan dat?
Mijn schijf is 250 Gb, daarvan was 1 partitie (E, Recover) 20 GB, en de rest C, Boot.
Maar ik hoef voor Vista toch geen bootschijf van 144 GB te hebben? Doodzonde.
Maar hoe krijg ik die toch nog kleiner?
Rudi
 
Hoi,

Ik begreep dat je naast je bestaande partities nog ongedefinieerde ruimte over had, maar nu ik je beginpost nog eens lees, is alles al gepartitioneerd.
Als je niet verder kan verkleinen dan weet ik ook even niet wat je moet doen. Je kan binnen die 144 gb misschien nog een keer verkleinen. Dat kan je later de overige partities verwijderen. Dan heb je ongedefinieerde ruimte waar je weer een partitie mee kan maken zoals ik in een eerdere posting schreef.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan