DOSPROMT keyboard instellingen qwerty ipv azerty

Status
Niet open voor verdere reacties.

alambra

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2007
Berichten
32
windows vista geeft mij volgend probleem: in windows staat mijn klavier in belgisch punt en als ik dan naar dospromt ga (cmd bij uitvoeren) sta ik ook in azerty in het dos scherm. maar als ik daar bevoorbeeld EDIT open sta ik in qwerty, alsook bij openen van andere .exe dos commando's. kan iemand dit eens proberen met edit om te zien of een andere pc met vista dat ook heeft aub. dus vanuit uitvoeren schrijf je cmd en men komt dan op een dosscherm, typ daar de letter a en als het een a is dan ok. schrijf dan edit en doet enter in het venster schrijf je weer a, en daar loopt het mis, bij mij is dat een q want ik sta in qwerty
thanx
 
Laatst bewerkt:
Ga naar Confugiratiescherm >> Taal instellingen,daar kan je je toetsenbord goed instellen.
 
taalinstellingen ok

de taalinstellingen en landinstellingen en toetsenbord staan goed ingesteld, op belgisch keyboard punt, en taal nederlands dus dat is het probleem vlgs mij niet want in windows sta ik in azerty en als ik bij uitvoeren cmd typ en in het dos scherm sta dan sta ik ook nog in azerty. het is pas wanneer ik in dosscherm een commando uitvoer, zoals o.a. EDIT vanaf dan sta ik in qwerty
 
De andere indelingen weggehaald, zodat er maar eentje staat?

Overigens heeft Vista geen dos, wel een command interpreter of een dos emulator.
 
vista

ja iedereen dievista heeft en naar dos scherm gaat en daar een doscommando geeft staat in qwerty
heef iemand hierin al een oplossing !!
 
DOS programma's in QWERTY in Vista

kopieer autoexec.nt in de windows\system32 map naar 'mijn documenten'
Plaats een nieuwe lijn " KB16 fr " in de autoexec.nt
kopieer de autoexec.nt terug naar de winodws\system32 map
alle DOS prgs blijven in AZERTY Lay-out
Succes,
Bart
 
bedankt voor uw suggestie maar probleem blijft bestaan bij mij. heb KB16 fr erbij gezet in autoexec.nt Misschien kun je bij u eens testen als ge bij uitvoeren "cmd" schrijft en in dosvenster staat dan sta ik nog steeds in azerty.maar als ge dan via dos naar windows\SYSTEM32\ ga en ge schrijft bevoorbeeld "edlin test" en als ge dan een file wilt aanmaken in die edlin venster sta ik in qwerty en niet meer in azerty
als u het niet erg vind kun je dit even teste bij U of u dat ook heeft
bedankt alvast op voorhand
 
Waarschijnlijk "De" oplossing voor QWERTY in dosbox

in de autoexec.nt moet je volgende regel toevoegen (aanvulling op eerder antwoord)
LH KB16 fr
en je probleem is opgelost, zowel in XP als in Vista. (LH staat voor LoadHigh). Ik heb dit ondertussen op tientalle PC gedaan, met verschillende OS en het lukt altijd.
 
Heb in autoexec.nt regel " LH KB 16 fr " toegevoegd.
Klavier in dos werkt inderdaad uitstekend op azerty maar o.a. de tekens = + staan niet op hun plaats.
Ze staan nu onder _ - . Weet er iemand of er misschien een betere instelling bestaat
 
Kris, allen,
Probeer de volgende regel in de autoexec.nt:
LH KB16 be
Daarmee zouden ook de tekens juist moeten staan.
Succes!
 
Welkom JurgenVG,

Let de volgende keer op de datum dat je in een topic post. Dit is al een aantal jaartjes oud en het is niet toegestaan deze omhoog te halen. Bij deze zet ik er een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan