Hoe kan ik auto-sorteren in Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aangezien een ploeg 0 kan hebben, kan je niet

- de som nemen van de punten
- delen door het aantal ploegen met punten > 0.

Daarom zal je de basisgetallen moeten nemen, niet die in het samenvattende bestand, en dan:

- de som nemen van de punten
- delen door het aantal ploegen met een ingevuld getal, een AANTAL functie is daarvoor geschikt.

Wigi

Als je het zo uitlegt, lijkt het zo simpel :D Zoals ik al zei, ik heb geen wiskundig inzicht (ben vooral een talenknobbel). Ik zal straks laten weten of het gelukt is, maar dat zal wel geen probleem zijn denk ik.

Een moderator kan misschien dit topic verplaatsen naar de gewone Excel-afdeling? Want met VBA heeft dit weinig te maken nog he :cool:
 
ben vooral een talenknobbel. Ik zal straks laten weten of het gelukt is, maar dat zal wel geen probleem zijn denk ik.

So, Tom, if you insert the correct ranges in the SUM function and the COUNT function, respectively, then you can't go awry.

;)

Wigi
 
Aangezien een ploeg 0 kan hebben, kan je niet

- de som nemen van de punten
- delen door het aantal ploegen met punten > 0.

Daarom zal je de basisgetallen moeten nemen, niet die in het samenvattende bestand, en dan:

- de som nemen van de punten
- delen door het aantal ploegen met een ingevuld getal, een AANTAL functie is daarvoor geschikt.

Wigi

Dat 'delen door het aantal ploegen met een ingevuld getal', daar is volgens mij een probleem mee.

excel2.jpg


Ik kan niet het aantal ingevulde totalen tellen met een AANTAL-functie, want die totalen laten een 0 zien, ook als er niets ingevuld is.

Wat zou kunnen is, in het bovenstaande, de som van de totalen delen door het aantal cellen in L2:L26 die een 0 of een 1 bevatten, maar:

- ik kan niet vinden of dat überhaupt gaat, een OF-operator in een AANTAL-functie
- dan past het gemiddelde zich pas aan bij het ingeven van de laatste vraag. Geen ramp, maar het is toffer als je de statistiekjes zich ziet aanpassen bij het ingeven van elk individuaal resultaat... :D

EDIT: het eerste gaat natuurlijk wel, met een AANTAL-functie (ik verwarde eventjes met AANTAL.ALS). Maar zoals ik al zei, het zou toffer zijn als je de statistiekjes zich ziet aanpassen bij het ingeven van elk individuaal resultaat... :D

EDIT2: never mind, ik denk dat ik het heb nu. Dus niet het totaal gebruiken, maar som van alle eentjes en nulletjes. Het zal nu wel werken, bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Alhoewel, nee, het wil nog niet lukken. Ik snap je formule wel:

(som van alle 1'tjes en 0'etjes)/aantal ingevulde cellen

In mijn voorbeeld hierboven is dat:

=(SOM(C2:L26))/(AANTAL(L2:L26))

Het is vooral dat tweede deel. Ik tel het aantal ingevulde cellen met een AANTAL-functie op de kolom van Vraag 10. Het gemiddelde zal dan pas kloppen als ik een 0 of een 1 in een cel van de kolom van vraag 10 (L) zet.

Klopt het dus als ik zeg dat het niet mogelijk is om met deze formule je gemiddelde direct correct te zien naargelang je de eentjes en nullen invult?
 
=ALS(AANTAL(L2:L26)=0;"";SOM(C2:L26)/AANTAL(L2:L26))

Wigi
 
=ALS(AANTAL(L2:L26)=0;"";SOM(C2:L26)/AANTAL(L2:L26))

Wigi

Dat doet toch hetzelfde als mijn formule?

Je gebruikt ook L2:L26 als logische test, dus de formule zal alleen maar het correcte gemiddelde weergeven als ik iets in die kolom zet...

Maar ik heb nu L2:L26 vervangen door C2:C26. De invulvolgorde is toch altijd C2,D2,E2 -> L2, waarna ik aan de volgende rij begin. Dus ik begin altijd met kolom C2, dus nu zou het moeten lukken.

Dus mijn formule werkt nu ook, zolang ik het invullen van de ploegenscores op een ronde maar met Vraag 1 begin, en dat is iets wat ik sowieso doe.

=(SOM(C2:L26))/(AANTAL(C2:C26)) werkt dus ook:

(Som van alle nulletjes en eentjes)/aantal ingevulde cellen in kolom C.
 
Als

AANTAL(C2:C26)

gelijk is aan 0, deel je door 0 en dat kan niet, krijg je een foutmelding. Vandaar mijn test of het 0 is of niet.
 
Als

AANTAL(C2:C26)

gelijk is aan 0, deel je door 0 en dat kan niet, krijg je een foutmelding. Vandaar mijn test of het 0 is of niet.

Da's ook weer waar. Dus onze formules doen beide hetzelfde, maar de jouwe ziet er mooier uit als er nog niks ingevuld is ;)
 
Zou er voor het grote gemiddelde (cel D27 in onderstaand voorbeeld) ook iets soortgelijks mogelijk zijn? Nu zal het gemiddelde pas kloppen als een volledige ronde is ingegeven.

Ik kan echter niet verzinnen welke voorwaarde ik kan aanwenden om hetzelfde te doen als vorige keer. Met voorwaarde bedoel ik de aanwezigheid van 1 of 0 in C2:C26 ...

excel.jpg
 
excell document voor kwis

Ik wil een aantal ploegen onder elkaar hebben staan (hoeveel weet ik nog niet), ik wil nu bij iedere ronde de punten ingeven en dan bekom ik een totaal.

Nu wil ik deze totaal rangschikken van groot naar klein met er naast de juiste ploegnaam en de punten per ronde.

Hoe ga ik hiervoor te werk?

OF kan iemand me dit doormailen?

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan