Van meerdere bestanden bestandsnaam wijzigen: verkorten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

midnightrain

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
6
Hallo,

Mijn vraag gaat over het aanpassen van de bestandsnamen van een serie bestanden. Het zou heel wat geklik schelen namelijk... ;)

Ik heb een lijst bestanden die beginnen met een nummer dat ik er graag af zou halen. Dus van de hele lijst moeten de eerste 6 karakters weg. Kan dat via de commandprompt of zo? Of anders?

:thumb: Alvast bedankt!!! :D

Groeten, midnight
 
Met de bijlage zou het kunnen. Als je die bewaart als .html en opent (ActiveX toelaten) dan genereerd het een lijst met hernoem opdrachten voor de files. De pagina doet zelf nog niks.

Je kunt die lijst bewaren als een textbestand hernoemen naar rename.bat en uitvoeren. (!)
Maar lees de lijst wel eerst goed door! Het moet er zo uitzien:
PHP:
@REM Bestanden hernoemen
@REN "123456 abcdef.jpg" "abcdef.jpg"
........
Als je andere tekens ziet dan cijfers letters spatie hypen underscore en punt (behalve de @ aan het begin en " rond de oude en nieuwe naam) meld dat dan eerst even.

Als er letters met accenten in de namen staan (sowieso geen goed idee) hernoem die dan eerst met de hand. :)


Vr.Gr. Egel.
 
Laatst bewerkt:
Deze bijlage is iets beter, het accepteerd alleen letters cijfers hypen underscore spatie en één punt in een filenaam. :)

Voor de files die met zes cijfers (en evt spaties) beginnen genereerd het een dos rename opdracht.


Vr.Gr. Egel.
 
Laatst bewerkt:
Deze bijlage is iets beter, het accepteerd alleen letters cijfers hypen underscore spatie en één punt in een filenaam. :)

Voor de files die met zes cijfers (en evt spaties) beginnen genereerd het een dos rename opdracht.


Vr.Gr. Egel.


eh...hmmm...

Daarom ben jij wrs 'mega senior', want ik snap er helemaal niks van. Sorry! :eek:

Wat moet ik precies met dat bestandje wat je erbij hebt gedaan?

Sorry...beetje clueless wat computers betreft.... :confused:

groet, midnightrain :shocked:
 
De bijlage is een webpagina die de filenamen uit een map leest en rename opdrachten genereerd voor bestanden die met 6 cijfers beginnen.

Je moet ingelogd zijn bij helpmij.nl, dan rechtsklik je de bijlage en kiest voor opslaan als. Bij de bestandsnaam haal je het .txt gedeelte weg zodat je het opslaat als rename_files.html

Die webpagina plaats je in de map waar de bestanden staan die je wilt hernoemen en opent het daar. Je moet dan javascript toestaan en ActiveX.

Er wordt dan een .txt bestand geschreven, genaamd: hernoemen.bat.txt

Als je dat bestand hernoemt naar hernoemen.bat en dubbelklikt dan hernoemt het de bestanden die met 6 cijfers beginnen. Maar plaats het tekstbestand maar eerst hier als bijlage, dan kijk ik even na of het klopt. :)


Vr.Gr. Egel.
 

Bijlagen

  • rename_files.html.txt
    1,7 KB · Weergaven: 188
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan