Kan Windows niet herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bronx

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
4
Hallo iedereen,

ik heb onlangs een 2e-hands computer gekocht, een Dell OptiPlex GX270. Het probleem is dat alles van de vorige eigenaar er nog op staat. Nu wil ik Windows dus herinstalleren en ik heb ook een cd van XP Pro liggen, maar gewoon installeren lukt niet omdat de huidige versie 'nieuwer' is dan die op de cd. Er wordt aangegeven dat ik om te herinstalleren de computer vanaf de cd op moet starten, maar dit lukt me niet. Ik heb geprobeerd dit via te doen via het boot-menu, maar ik vind geen oplossing. Kan iemand me hiermee helpen?

groeten,

Arthur
 
Indien er een floppydrive inzit, met een 98 opstartflop de NON DOS partities verwijderen, nu kun je wel opstarten met de XP cd en deze installeren.

Of SP2 slipstreamen met die cd, SP2 ophalen en volgens deze handleiding.
 
Misschien even uitleggen WAAROM je in het bios geen oplossing kunt vinden om het ding als 1e vanaf CD te laten booten. M.i. kan dat bij elk bios geregeld worden, dus ik ben best wel nieuwsgierig wat er bij jou dan niet lukt.
 
Het is zo simpel als dat ik niet kan vinden waar ik dat moet aanpassen:).
 
Dat is dus idd. simpel. Welnu, ga gewoon door al die schermen heen, veelal met de tabtoets en de pijltjestoetsen. Verander je per ongeluk ergens iets zonder dat dat je bedoeling was, verlaat dan het bios ZONDER dit op te slaan. Tref je tijdens je surftocht door het bios WEL het juiste menu, zet dan de CD op 1e bootdevice en verlaat het bios terwijl je WEL bewaart.
Wees gerust je kunt alle instellingen "per ongeluk" veranderen, zolang je het bios maar verlaat ZONDER dit te bewaren heeft dat geen gevolgen.

De kreet / tekst waarna je zoekt kan per bios / pc verschillen, maar veel gebruikte zijn:

Bootsequence
Opstartvolgorde
Bootdevice
Primair boot, secundairy boot
 
Laatst bewerkt:
De cd-speler staat al als eerste ingesteld bij de boot sequence, misschien is er iets mis met de cd ofzo:confused:.
 
Nee, ik denk dat het nu wel gaat lukken, maar dat je mogelijk het klassieke "beginnersfoutje" maakt: tijdens de allereerste momenten van het opstarten vanaf CD "vraagt" Windows op een zwart scherm met witte tekst (een heel kort regeltje):

"Druk op een toets om Windows van CD te starten".

Druk nu razendsnel op een willekeurige toets en ik ben ervan overtuigd dat het je gaat lukken.

Als dit niet de oorzaak is, omdat je dat al gedaan hebt (snel op een toets drukken) rest de optie van Lange Pier.

opstarten met 98SE diskette, non dospartitie verwijderen etc.
 
Oeps, ik ben bang dat ik er naast zit..................... :eek:

Ik denk idd. dat je al van disk opstartte, anders krijg je never en nooit die boodschap dat de te installeren versie ouder is dan de geinstalleerde versie. (En dat is weer logisch vanwege alle opgehaalde updates de afgelopen maanden / jaren)

Sorry, toch iets te snel gelezen door mij. Ik denk dat het advies van Lange Pier nu het handigste is.
 
Laatst bewerkt:
Maybe heb je nog een tweede optie:
ALS er toevallig meer dan alleen een C: schijf in die pc zit, al was het maar een partitie op de C-schijf, dan MOET het ook lukken middels opstarten met de Windows CD, alleen moet je dan de lokatie voor de installatie wijzigen naar die 2e partitie. Wat je dan moet doen is even Windows zo kaal en snel mogelijk op die 2e partitie installeren, Windows opstarten en vervolgens opdracht geven om C: te formatteren.

Vervolgens haal je dezelfde truuk uit, maar nu installeer je Windows WEL op C. Vervolgens laat je na een geslaagde installatie, die andere schijf / partitie vantuit Windows op C: formatteren.
 
Ik wil je niet beledigen hoor:love:, maar je kunt de schijf waar de opstartbestanden opstaan niet formateren.

Xp heeft de euvele neiging zodra bij het opstarten met de standaard XP cd gezien wordt dat er een XP sp2 opstaat, die melding wordt gegeven en je verder niets kunt doen.
 
Hoi !

Je kunt je HDD formatteren en partitioneren met de bootable UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/
Daar staat o.a. Free Fdisk op, en nog meer handige tooltjes.

Zelf zou ik de raad van @L.P. opvolgen en je XP-CD slipstreamen....

Komt altijd van pas, ook later bij een evt. re-install o.i.d.
Zet direct de update's erbij en je bent in 1 keer klaar !

Greetz,

Harry.
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier,

uiteraard beledig jij mij niet, maar misschien heb je mijn bericht niet goed gelezen?

Deze truuk is heel goed uit te voeren, want je krijgt een dualboot en ALS je dan van die 2e nieuwe Windows uitgaat, stel op D: (partitie) dan is DIE Windows de actieve Windows en kun je dus heel simpel de oude Windows op C; verwijderen door vanuit Windows op D: de format C: te geven. (Wil ik het een keer voordoen? ;) )
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier,

uiteraard beledig jij mij niet, maar misschien heb je mijn bericht niet goed gelezen?

Deze truuk is heel goed uit te voeren, want je krijgt een dualboot en ALS je dan van die 2e nieuwe Windows uitgaat, stel op D: (partitie) dan is DIE Windows de actieve Windows en kun je dus heel simpel de oude Windows op C; verwijderen door vanuit Windows op D: de format C: te geven. (Wil ik het een keer voordoen? ;) )

Is goed, doe maar voor.:p

Die C: is de systeempartitie en de D: is de aktieve partitie, mijn ervaring is dat je vanaf de D:, de 2e installatie dus, deze 2 partities niet kunt formateren daar ze allebei in gebruik zijn.

Overigens is die tip van @Harrie ook wel goed, die optie had ik gelijk aan moeten geven.:eek:
 
Zojuist gedaan (zag je 't? -en het werkte (weer)) ;) , moest alleen in de boot.ini eerst de "oude" Windows even de nek omdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik zag het niet.

Ik heb het net ook geprobeerd, no way.:eek:
Wordt gewoon geweigerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan