programma alleen in admin - account te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

annelies1169

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2000
Voor het buurthuis heb ik Ulead photoexpress 3.0 aangeschaft. Wij hebben daar op de labtops een administarator account en een gebruiker account om te voorkomen dat iedereen vanalles op de pc instaleerd. Na instaleren van Ulead photoexpres ondekte ik dat je Ulead photoexpres alleen in het administrators account kunt op starten. Je kunt het wel in het gebruikers account op starten maar dan moet je het opstarten als administrator en dus het wachtwoord van de administrator weten. Het programma is geïnstaleerd onder het gebruikers account in windows xp. Waar ik de file setup.exe als administrator heb opgestart. Hoe kan ik er voor zorgen dat de gebruiker het programma kan opstarten zonder dat ik hem het administrator wachtwoord moet geven?

Dat andere account bepaalde rechten geven met je administrator tot dat programma, je kan bijv C: schrijf rechten geven dat dan andere account niet daar in mag komen dan moet je hem wel alleen op lezen zetten voordat account anders kan ie niks in die partitie openen wat daar in staat , dus conclusie je windows gaat hem dan vaag trippen .Ik bedoel de pc leest het maar de persoon dan niet achter de pc . Begrijp je hem ?

Greetz Sander

Wat ik wil is het programma gewoon te kunnen openen met het gebruikers account. Nu kun je het aleen openen met een administrators account of openen als administrator.

Met je administrator rechten geven tot dat programma ( dat programma moet wel geinstaleerd zijn . Ga naar progam files > naar die map waar die geinstaleerd staat > en dan rechtermuisknop > security en dan rechten haren bij windows home edition hetzelfde alleen in veilige modus .

Wat je kunt doen is een snelkoppeling maken naar dat programma, en die snelkoppeling naar een BAT file te sturen.
In deze BAT roep je vervolgens het programma aan met andere referenties. Door een bepaalde parameter toe te voegen kan het wachtwoord onthouden blijven.

Op die manier start het programma toch op als administrator zonder dat hier het wachtwoord voor nodig is.

Als je hulp nodig hebt flans ik wel wat in elkaar voor je :).

hoe moet die bat file er uit komen te zien. Het progoamma is: C:\Program Files\Ulead Systems\Ulead Photo Express 3.0 SE\ipe30.exe en het wachtwoord bhd3sigints

Hi!

Een bat hoeft eigenlijk nog niet eens.
Dít is de snelkoppeling:
Code:
C:\WINDOWS\system32\runas.exe /savecred /user:**USERNAME** "C:\Program Files\Ulead Systems\Ulead Photo Express 3.0 SE\ipe30.exe"

Hi!

Een bat hoeft eigenlijk nog niet eens.
Dít is de snelkoppeling:
Code:
C:\WINDOWS\system32\runas.exe /savecred /user:**USERNAME** "C:\Program Files\Ulead Systems\Ulead Photo Express 3.0 SE\ipe30.exe"

Vet als dit kan, maar ik zie nergens iets waar het wachtwoord geverifieerd word. Hoe werkt dat dan? In bovenstaande regel zie ik alleen een username die aangeroepen word, maar het wachtwoord moet dan nog ingevuld worden toch?

Als je de snelkoppeling uitvoert krijg je een DOS-prompt waarin gevraagd wordt om het wachtwoord voor het desbetreffende account op te geven.
Door de parameter /savecred (save credentials) hoef je dit maar één keer op te geven.
Handig in het geval dat een gewone gebruiker onder admin permissies moet runnen bijvoorbeeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan