Kapotte tft monitor repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huub8

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Hallo,

Ik heb een tft monitor van het merk novita model f179 maar deze doet niks meer, ook het powerlampje brand niet.
Ik zou hem graag zelf willen repareren maar hoe kom ik erachter wat er precies kapot is, ik dacht zelf iets in de voeding...

ik zou maar niet in je beeldscherm gaan want dan krijg je een Schock :)

Heb ik al gedaan, geen schock gelukkig (staat al een tijdje zonder stroom) en ik heb denk ik de boosdoener gevonden, een letterlijk verbrijzelde zekering.

Zekeringen springen slechts hoogst zelden "spontaan"... je kunt er dus van uit gaan dat, wanneer je deze zekering vervangt, deze ook weer "spontaan" om je oren zal vliegen... probleem is dat ergens een onderdeel sluiting maakt...
Is het een zekering in de voeding?

Ja het is een zekering in de voeding, hij zat onder een laagje krimpkous spul en ernaast staat T 2al/250v.

Laatst bewerkt:
Een "trage" 2 ampere zekering... De makkelijkste truc.... zet er een 2,5 ampere trage zekering in ZONDER de voeding aan te sluiten op de monitor... springt deze er dan zodra je de stekker in het stopcontact steekt uit, dan zit er kortsluiting in de voeding, springt hij er pas uit zodra je 'm aansluit op de monitor... monitor defect... waarschijnlijk de inverter [voorschakelapparaat voor het backlight]....

Ik heb er een nieuwe zekering in gedaan maar nu slaat meteen door (de monitor is dus nog niet aangesloten op deze voeding) wat kan er kapot zijn aan de voeding?

Van alles kan kapot zijn... elco doorgeslagen, diode kapot, regulator de geest gegeven, etc. Dit zou veroorzaakt kunnen zijn door een kortsluiting in het beeldscherm, maar kan ook een zwak onderdeel in de voeding zijn geweest...

oke, kan je mischien wat tips geven hoe je erachter komt of iets kapot is (doormeten ofzo)???........

Nee... [tenzij je een echte techneut bent]...het is een geschakelde voeding waardoor je, zodra je de spanning erop zet, aan alle kanten een flinke klap van de volle netspanning kunt krijgen... dus erg link... bovendien knalt de zekering er meteen uit, dus valt er weinig te meten..... gewoon weggooien is de beste tip.....

Ik ben wel een techneut maar ik heb nog nooit een monitor gerepareerd, ik dacht zelf aan onderdeel voor onderdeel controleren (eventueel alles lossolderen) maar ik vroeg mij af in welk onderdeel het waarschijnelijk zit?

Hallo

Tijdens foutzoeken monteer ik altijd een gloeilamp i.p.v. de voorziene zekering.

Indien deze dus fel oplicht is er nog steeds sluiting ....;);) en ... weerom een zekering uitgespaard....

Meest voorkomende defekten zijn :

Vermogen dioden kortgesloten , defekte vermogentransistoren of fet's en .... indien de betrokken voedingen al wat ouder zijn , uitgedroogde/kortgesloten condensatoren.

P.s : hoe oud is deze monitor

Peter

Laatst bewerkt:
Ongeveer 1,5 jaar oud maar ik denk dat ik het al heb gevonden, ik heb namelijk bijna alles doorgemeten en alles werkte maar de zekering sloeg steeds door, maar 1 ding had ik nog niet doorgemeten, een soort transistor maar dan met 4 pootjes dus heb ik deze eruit gehaald en de zekering sloeg niet meer door, ik denk dus dat het dit ding is maar wat is het precies? er staat op: een merktekentje met daarnaast 542 en daaronder KBP205G en daaronder + AC -

Dat lijkt op een z.g. brugcel... een gelijkrichter met 4 diodes er in gebouwd.... daar kun je alles voor in de plaats zetten wat d3 voedingsspanning aankan.....
Als die brugcel kapot is heb je vol kortsluiting....
Echter.... nu je de gelijkrichter eruit gehaald hebt is heb je ook de stroomvoorziening van alle achterliggende cicuits onderbroken.... dus er is geen zekerheid dat dit onderdeel de "veroorzaker" is....
Je kunt zo'n cel doormeten.....

Het zijn 4 diodes die in zo'n ding zitten...

Zet de meters op het Ohms bereik, steek de rode pen [+] in het rode gat van de meter en de zwarte pen in het zwarte gat

Houdt de rode meetpen op één van de AC pennetjes en de zwarte pen op het + pennetje... de meter mag nu niet uitslaan.... keer de pennen om, de meter moet nu uitslaan... hetzelfde voor het andere AC pennetje..... enz.
Tussen de beide AC pennetjes mag de meter niet uitslaan ongeacht de kleur van de pennen...

als ik hem op ohm zet meet ik het volgende:

Met de plus steeds op de plus:
Bij het linker middelste penetje geen weerstand
bij het rechter middelste pennetje geen weerstand
bij de minpool geen weerstand

Met de min steeds op de plus:
bij het linker middelste pennentje oneindige weerstand
bij de - pool oneidige weerstand

met de plus steeds op de min:
bij het linker middelste pennetje geen weerstand
bij het rechter middelste pennetje oneindige weerstand
bij de plus pool oneidige weerstand

met de min op de minpool:
bij het linker middelste pennetje geen weerstand
bij de pluspool geen weerstand

Maar het linker middelste pennetje geeft met de - pool dus nooit weerstand of je de plus en min nou omdraait of niet (dit is toch niet goed?) en het rechter middelste pennetje geeft nooit weerstand met de pluspool (dit is toch ook niet goed?)

Dat laatste is niet goed.....

Op die twee AC pennetjes komt wisselspanning binnen.... die moet "gelijkgericht" worden, oftewel DC [gelijkspanning] worden.... Wisselspanning is een halve periode + en een halve periode - Door het gebruik van 4 dioden krijg je zogenaamde dubbelfase gelijkrichting [is efficienter dan met 2 diodes].

Aan 1 AC pinnetje zitten 2 dioden, eentje met de pluskant verbonden [hier kan dus alleen de negatieve golf doorheen], eentje met de minkant verbonden [hier kan dus alleen de positieve golf doorheen]. Hetzelfde geldt voor het andere AC pennetje...

Zo ziet zo'n ding er van binnen uit:

attachment.php

Dus tussen één AC pin en de min kan de meter maar in positie "doorlaten"... draai je de pennen om dan moet je oneindige weerstand meten... is dit niet zo dan is de diode "doorgeslagen".... dan heb je dus kortsluiting....

Bijlagen

• 180px-4_diodes_bridge_rectifier.jpg
    180px-4_diodes_bridge_rectifier.jpg
    3,8 KB · Weergaven: 788
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan