Windows 98SE en XP samen op 1 PC - kan dat met moderne systemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

irda

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Berichten
14
Ik ga een nieuwe PC kopen of bouwen. De harde schijf verdeel ik in 3 primaire en een aantal secundaire partities. Bedoeling: behalve onder Windows XP werken en Vista uittesten ook Windows 98SE weer installeren. Ik heb nog veel programma's die uitsluitend daaronder draaien en die wil ik kunnen blijven gebruiken.

Vraag: is Windows 98 nog wel te installeren op de modernste systemen of stellen die andere eisen aan het besturingssysteem?
 
Rechten

Dit is zeker mogelijk maak om te beginnen een primaire partite aan en instaleer daar windows 98 op.
nadat je je 98 geinstaleerd hebt instaleer je windows xp op een logisch station, daarna instaleer je windows vista op een ander logisch station
als windows xp of vista al geinstaleerd is, moet je gebruik maken van een boot programma
bv boot magic van powerquest om windows 98 als nog te instaleren.
het kan wel moeilijk zijn om de drivers te vinden op internet, en als je pech hebt zijn ze er niet eens.

Gebruik programma's zoals: siw,everest of sisoft sandra om er achter te komen welke hardware je hebt om de drivers te zoeken


Robert Konings :p
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling:

- De dos partitie moet Primair zijn.
- Hij mag maximaal 2GB groot zijn.

Het handigst is om inderdaad met Everest even te kijken wat voor drivers je hebt en die op een papier te schrijven. Daarna is het het beste om je hele computer even leeg te gooien, MS-Dos op te starten met behulp van een diskette of CD-ROM en dan met het programma FDISK de primaire DOS partitie aan te maken. Als je MS-DOS er dan correct op hebt staan, ga je Windows 98 erop installeren. Daarna begin je met het Windows XP setup om het af te maken. Je kan in dat setup nog een partitie aanmaken en die geef je dan de overige ruimte van de harde schijf. (of je verdeelt het in meerdere partities). Dan moet het werken ;)

Edit:
Ik gebruik altijd voor Windows 98 drivers de site: http://www.driverguide.com/
Daar kan je gratis een account aanmaken en de drivers zoeken. Veel succes !
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Allemaal prima. maar: Win98 gaat niet installeren onder bijv. 2 Gig geheugen....... En dat is nu echt weer nodig voor Vista !


Waarom pak je geen Win2K ??


Greetz,

Harry
 
Is dat zo ?

ik heb in ieder geval een computer gehad met 1GB geheugen, en die had Windows XP en Windows 98..

Of het het geval is met 2GB geheugen dat je dan niet meer Windows 98 kan draaien, ik heb geen idee. Hoor het nu voor het eerst.. ;)
 
Oké, bedankt :)
Heb ik ook weer wat nieuws geleerd ;)

~> Z0q
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan