Pc wordt erg langzaam geen idee waardoor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle81

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
36
Hallo,

Ik "had" een dual boot met vista op 1 schijfpartitie (C:) en XP op een andere ( E:)
Nu werd mijn pc op een gegeven moment langzaam, dat wil zeggen ik start de pc op,
dat gaan allemaal gewoon op een normale snelheid, maar vanaf het moment dat je bureaublad zichtbaar is gaat alles langzaam. Als ik bijvoorbeeld Internet Explorer open dan kan ik daar rustig 5 minuten voor uittrekken. Dit probleem doet zich voor in zowel vista als XP.
Dus ik dacht misschien een virusje of iets van spyware ofzo. Nouja in iedergeval wou ik toch al gewoon weer switchen naar alleen XP want die gebruik ik toch meer, dus heb ik gister alles geformateerd beide partities weer samen gevoegd en XP op de C drive geinstalleerd. En hoopte dus dat het probleem over zo zijn. Maar zoals jullie al wel begrijpen door dit verhaal hier op deze site te lezen is dat dus niet het geval. Een "kleine" bijkomstigheid wat ik ook al had de laatste tijd: Als ik bijvoorbeeld in Vista zat en naar XP wou start ik de pc opnieuw op en dan doet ie nix meer. Dan knippert het lampje van mijn monitor maar verder komt er nix geen geluid of beeld helmaal NIX. En dat heeft ie nu ook nog steeds. Hij heeft het niet alleen van Vista naar Xp maar ook andersom. En het voorbeeld dat ik internet explorer opende heeft ie dus met alles wat ik open.
Het is erg frusterend want ik krijg ook geen melding van wat het probleem veroorzaakt.

Kan iemand mij vertellen wat ik misschien moet doen of proberen te doen want ik zit helemaal vast hiermee.........


Alvast bedankt.

Groetjes Hendrik

Systeem specs zijn.

P IV 3.2 ghz
2gig geheugen <---- laatste geupgrade van 1gig naar 2
2 schijven 1 ide van 160gb(maxtor) en 1 sata schijf van 250gb
1 dvd speler
WinXP
 
2gig geheugen <---- laatste geupgrade van 1gig naar 2

zou beginnen met het verwijderen van het nieuwe geheugen.
daarna kijken of alle drivers goed geinstalleerd zijn.
te beginnen met de chipset drivers.
 
geheugen

2gig geheugen <---- laatste geupgrade van 1gig naar 2

zou beginnen met het verwijderen van het nieuwe geheugen.
daarna kijken of alle drivers goed geinstalleerd zijn.
te beginnen met de chipset drivers.

Aan het verhaal van het geheugen zit nog een klein staartje....

Ik heb deze pc een tijd terug gekregen en daar zat 1 gig in, toen ik merkte dat hij bepaalde spellen en programma's met moeite draaide had ik zo iets van ik doe er 1 gig bij
maar daarvoor kwam ik dus tot de ontdekking dat hij maar 512mb aangaf. Dus ik dacht dus dat ik het eerst verkeerd gezien had en ging er dus vanuit dat er maar 512 in zat dus toen ik de nieuwe geheugen kaart er in deed zag ik tot mijn verbazing dat er 2 strips van 512 in zaten
Heb beide strips met een gummetje schoon gemaakt en die 1 gig erbij in gedrukt en toen ik mijn pc weer aan deed gaf ie netjes 2 gig aan. Dat ging een paar maanden weer goed tot ik dit probleem tegen kwam. Zou het kunnen dat 1 van die 512mb stripjes op 1 of andere manier stuk zijn/gaan??? en zo ja kan ik dat op 1 of andere manier testen???

Groetjes

Hendrik
 
ik zou de pc een tijdje laten draaien met alleen de 1 gb strip er in.

memtest kan je gebruiken om het geheugen te testen.
 
geheugen

Heb nu beide optie geprobeerd met het geheugen,
maar het probleem blijft met welke van de 2 stripjes er ook in.
Dus denk niet dat het aan het geheugen ligt.
Om nog even aan te geven wat zo vreemd aan dit probleem is....

Als ik de pc opstart dan heb ik het zo ingesteld dat messenger auto opstart maar niet aanmeld. Ik kan mij daar probleemloos aan en afmeld met verschillende accounts, en ook kan ik gewoon in deze computer komen en op de hardschijf in mappen kijken, maaar.....
als ik bijvoorbeeld firefox of internet explorer op wil starten uit het startmenu
of ms words of een ander programma dan lijkt het net of het hele start menu gewoon hangt.
Maar in de tussentijd dat hij dan bijv. firefox probeert te openen ( wat ongeveer 10 min. duurt)
kan ik me dus nog wel steeds aan en afmelden in msn of in deze computer komen.
En als die 10min. voorbij zijn dan is er nix meer aan de hand en dan opent hij alles gewoon net zo snel als hij het behoort te openen.

Hoe vaag kan een probleem zijn......

Heb je nog andere suggesties wat er mis kan zijn???

Groetjes Hendrik
 
Laatst bewerkt:
Hallo Hendrick,

Er zijn wel een paar dingetjes die je kan in het oog houden : typ eens Ctrl+alt+delete (dan gaat het taakmenu open). Onder de tab 'processes' (ik heb een engstalige XP, dus bij jou is dit wsl processen) kijk je naar het CPU gebruik en het geheugengebruik. Applicaties die 60-80 % van je CPU bezetten zijn absoluut een boosdoener. Het geheugengebruik van een applicatie is ook een indicator!

Start je PC ook eens in veilige modus en kijk of je problemen zich dan ook voordoen.
Wil je je geheugen testen? Hiervoor kan je Memtest inzetten (http://www.memtest86.com/)
Verder raad ik je aan je pc te booten met afzonderlijke reepjes, eerst het 1ste van 512 (is dit oke haal je het eruit), dan het 2de (is dit ok haal je het er ook uit) en dan met beiden samen.
Als dat dan ook werkt steek je het 1 gieg latje erbij en weer eens kijken:)


Na alles replies gelezen te hebben lezen gok ik op een applicatie die de eerste 10 minuten de CPU opvreet. Ik had dit nota bene met live messenger. Als ik me aanmeldde gebruikte messenger 90% van de CPU tijd waardoor ik amper nog iets kon doen.
 
Laatst bewerkt:
geheugen

Ik heb al uitgesloten dat het aan het geheugen zit, maar ik heb nog niet in veilige modus geprobeerd en ook nog niet bij de processen gekeken of dit het is. als ik vanavond thuis kom ga ik het gelijk even proberen in ieder geval alvast bedankt :thumb: voor je reactie en je hoort nog wel even hoe het verder afloopt. Heb jij er iets aan kunnnen veranderen, dat je pc de eerste minuten zo langzaam werd door msn??

Groeten

Hendrik
 
I Heb jij er iets aan kunnnen veranderen, dat je pc de eerste minuten zo langzaam werd door msn??

Groeten

Hendrik
Graag gedaan. Ik heb alle niet messenger contacten gedelete en dan ging het merkbaar beter. Ik had dus teveel contacts en het duurde een hele tijd voor msn de cpu wat met rust liet na het aanmelden.
 
Zit nu in veilige modus daar heeft ie nergens last van.
weer terug naar de normale modus en dan hangt ie weer
Msn is ook uitgeschakeld in de normale modus maar dat haalt nix uit.
Zelfs de taakbalk die blijft gewoon een tijdje in die vieze blauwe XP kleur
en switched daarna naar de door mij ingestelde zilver grijs, dus ook daaraan kun je weer zien dat hij gewoon HANGT!
heb er een screenshot van mijn processenlijst bij gedaan maar volgens mij haalt dat ook nix uit.

Ik snap er helemaal nix meer van. dacht dat ik wel een klein beetje idee van computers had
maar dit gaat echt mijn petje te boven.

Pls iemand kom alsjeblieft met een suggestie wat het nog kan zijn, anders kan ik binnenkort naar afd. P:(

Groeten

Hendrik
 

Bijlagen

  • screenie.JPG
    screenie.JPG
    57,7 KB · Weergaven: 95
Zit nu in veilige modus daar heeft ie nergens last van.
weer terug naar de normale modus en dan hangt ie weer


Groeten

Hendrik

Dan is het volgens mij toch een softwarematig probleem. In safe mode worden er zo weinig mogelijk toeters en bellen geladen (drivers etc). Als het niet te veel moeite is kan je natuurlijk XP herinstalleren.

Ik kan nog 2 dingen bedenken die mss helpen:

Bij Start --> run (of uitvoeren) --> msconfig [enter] kan je selectief opstartonderdelen uitvinken. Ik weet niet of dit menu je iets zegt. Maar zo kan je mogelijk ontdekken wat het probleem is.

Bij start configuratiescherm administrative tools, kan je de event viewer eens openen en kijken of er applicatie of system errors zijn.

Mbt je screenshot heb je nergens (onder CPU) een abnormaal hoog getal gevonden? Wsl doet hij taakbeheer pas open als het 'hangen' gedaan is...


Iemand anders nog een idee?
 
Ik heb zondagavond WinXp er opnieuw opgezet en heb dus vanmorgen het herstelpunt van afgelopen zondag avond hersteld en tot mijn verbazing is dit probleem nu ook opgelost.
Het probleem van opnieuw opstarten en dat dan 30 seconden het scherm zwart blijft alvorens hij begint op te starten blijft. Wat het eerste probleem betreft, ik heb het vermoeden dat het aan windows update ligt want die had ik op automatisch gezet en nu heb ik hem uit staan en tot zover heb ik vandaag nog geen problemen weer ontdekt en toch al bijna alle software die ik er op had staan alweer opstaan. Dus ik denk dat dat nu opgelost is. :D

Heeft er iemand nog een idee wat het met dat zwarte scherm met het opnieuw opstarten kan zijn???


Groetjes en vele malen dank voor jullie hulp en meedenk werk tot zover

Hendrik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan