wachtwoord gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mettes99

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2007
Goedendag iedereen

ik zit met een vraagje. Ik heb 2 formulieren in access. Nu zou het zo moeten zijn wanneer ik mijn database open dat er een derde formulier tevoorschijn komt waar ik kan kiezen welk formulier er open gaat. Ik zou dus een formilier moeten hebben voor een bezoeker en en een gebruiker. Het is echer zo wanneer de gebruiker zijn formulier wil zien dan moet deze eerst nog een paswoord ingeven. De bezoeker moet dit niet en krijgt rechtstreeks toegang tot dit ander formulier.

Iemand die mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Formulier met knoppen

Het makkelijkst is waarschijnlijk een schakelbord-formulier waar je twee knoppen op zet. Eentje voor bezoekers en eentje voor gebruikers. Achter de eerste knop zet je dan het openen van het formulier voor bezoekers en achter de tweede die voor gebruikers. Het mooiste is om het wachtwoord te controleren in het onopen-event, bij openen gebeurtenis. Als het wachtwoord klopt hoef je verder niets te doen en opent het formulier, anders zet cancel op true en het formulier opent niet.

Laatst bewerkt:
Goedendag,

ik heb nu mijn beginscherm zodat ik naar de twee formulieren kan gaan, maar waar moet ik nu zette dat ik met een wachtwoord wil werken. Dit kan ik nergens vinden.

Bedankt.

Zelf maken

Het is zeker mogelijk om hier standaard beveiliging voor te gebruiken die in access beschikbaar is. Reken er echter op dat dit heel wat werk is om op te zetten en ook om het gedurende het project te onderhouden en later te beheren. Als het daarom beperkt blijft tot deze keuze, dan lijkt het mij makkelijker om de beveiliging zelf in te bouwen. Ga daarvoor naar het formulier dat beveiligd moet worden in de ontwerp-stand. Vraag de eigenschappen van het formulier op en kijk bij gebeurtenissen, zoek de gebeurtenis bij openen. Zet hier bijvoorbeeld de volgende code in:
Code:
Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
    Dim ww As String
    ww = InputBox("Geef het wachtwoord", "Wachtwoord")
    If Not ww = "wachtwoord" Then Cancel = -1
End Sub
Voordat het formulier opent, wordt om het wachtwoord gevraagd. Als er wachtwoord wordt ingevuld, dan opent het formulier, anders gebeurt er niets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan