• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS functie met 2 of meer voorwaarden??

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul885

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2008
Berichten
9
Wie kan mij helpen

Ik probeer een SOM.ALS functie in de cel ‘Draaitabellen B3’ in te voeren. In deze functie moet hij de vertragingen optellen die voldoen aan de voorwaarde dat het laadpunt is Arnhem en dat in kolom I staat dat hij vertraagd is. Dit doe ik zodat ik per laadpunt kan zien wat de totale vertraging is in dagen. Wie kan mij helpen? Mijn formule had ik al zover maar ik heb ergens een fout zitten.

Code:
=SOM(ALS('2008'!I:I='2008'!I2;ALS('2008'!A:A="Arnhem";'2008'!E:E;0);0))
 

Bijlagen

  • paul885.xls
    25,5 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt door een moderator:
1. de SOM.ALS functie zoals jij hem wilt gebruiken moet ingevoerd worden als een matrix-formule, dus met CTRL-SHFT-ENTER.
2. De formule zit niet goed in elkaar
3. Je kunt beter de somproduct functie gebruiken. Deze werkt minder vertragend als een matrix formule

Hierbij de formule:

Code:
=SOMPRODUCT(('2008'!$A$1:$A$100=Draaitabellen!$A3)*('2008'!$I$1:$I$100="vertraagd");'2008'!$D$1:$D$100)

In cel A3 van het tabblad draaitabellen staat dus de naam Arnhem

Groeten,

M.
 
Bedankt

Zo lijkt hij te kloppen idd. Heel erg bedankt voor jouw snelle reactie. Ik loop stage en moet daarvoor heel wat werken met excel, dus waarschijnelijk zal ik nog eens beroep doen op jouw excelkennis. Voor een stukje geheim houd plicht heb ik de namen veranderd vandaar. Bedankt.

Paul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan