Windows Installer werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

telwat

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2008
Berichten
718
Als ik een programma probeert te installeren dat gebruik maakt van Windows Installer dan krijg ik deze foutmelding:

The Windows Installer Service could not be accessed. This can occur if the Windows Installer is not correctly installed. Contact your support personnel for assistance.

Ik krijg geen foutcode.

Alle oplossingen die MS geeft, werken niet, die zijn niet voor Vista. Windows Installer ontbreekt in de lijst Services. De sleutel Msiserver komt niet (meer) voor in het register. Ik heb een aanvulling op het register gevonden.

Msiserver staat nu in het register en de Windows Installer service bestaat ook weer. Bij sommige programma's gaat het goed, maar bij andere krijg ik foutmeldingen.
 

Bijlagen

  • msiafb1.GIF
    msiafb1.GIF
    16,2 KB · Weergaven: 146
  • msiafb1.GIF2.GIF
    msiafb1.GIF2.GIF
    10,8 KB · Weergaven: 186
Wat gebeurt er als je systeemherstel uitvoert naar een dag van voor de ellende begon?
 
Probeer dit: [Windows-toets]R toetscombinatie -> msiexec /regserver

Daarna kijken of het weer werkt.

Werkt het dan nog niet, start dan Windows Installer Cleanup, en kijk of je daarin programma's gemeld ziet die niet meer geïnstalleerd zijn/mislukten bij installatie. Markeer die dan, en verwijder die via de tool.
Probeer daarna de installatie opnieuw.

Helpt dit laatste niet, of je kunt de Cleanup tool niet installeren vanwege je originele fout:
Maak een snelkoppeling naar regedit.exe op je Bureaublad
Rechtsklik erop, en kies voor Uitvoeren als Administrator.
Navigeer naar de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Installer\InProgress
Rechtsklik erop (linker deelvenster), en kies Exporteren. Sla het op op je Bureaublad met een slimme naam, zoals Lopende_Installaties.reg
Rechtsklik op de 'InProgress' sleutel, en kies Verwijderen.
Sluit regedit, en herstart de computer.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Een ander probleem is dat Systeem Herstel niet meer werkt. Komt niet voor de lijst Services. In het register ontbreken één of meer sleutels.

Af- en aanmelden bij het register heb ik in beide modes geprobeerd.
Install Clean up had ik al. Alles klopt in de lijst. Voor de zekerheid in het registor gekeken en InProgress komt niet voor.
Op een ander subforum dat alleen over Systeem Herstel gaat, is mij verteld dat je in Vista niet zomaar sleutels kunt toevoegen aan het register. Dat heb ik dus toch gedaan. Aangezien het gedeeltelijk weer werkt, denk ik dat ik nog een sleutel mis.
 
Ik had graag ook een terugmelding gehad over hoe de Windows Installer nu functioneert, m.b.t. mijn eerste tip, nu je blijkbaar de andere tips hebt nagelopen.

Tijs.
 
Neem me niet kwalijk. Nadat ik het register gewijzigd had, heb ik het af- en aanmelden al geprobeerd. Ook met de Build-in administrator.
mvgr
 
Ik bedoelde het "MSIEXEC /regserver" commando. Heeft dat niets opgeleverd?

Tijs.
 
Misverstand. Dat commando bedoelde ik. Ik dacht dat, dat het opnieuw registreren was. Weet niet zoveel van registers. Misschien zou het slim zijn om eens HKLM...Services van een goed funtionende computer met die van mij te vergelijken. Mijn Dos is wat roestig en DCL heb ik niet, maar misschien kan het wel in Word. Bij mij is het bestand nog geen 3MB. Ik heb geen idee wat mag en kan op dit soort forums.
 
Al zou je de inhoud van je registry hier kunnen dumpen, het is ondoenlijk om te gaan vergelijken... -> Teveel registry-waardes etc.

Een andere tip die ik tegenkwam omtrent je foutmelding was om alle TEMP mappen te legen. (Windowstoets-R -> %temp% en ook (indien aanwezig) C:\TEMP en C:\Windows\Temp)
Ook zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je een geheel nieuw extra account met administrator rechten aanlegt en kijkt hoe het daaronder loopt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Ccleaner tijdens het opstarten (auto) dus alle temp files zijn leeg. Het heeft altijd goed gewerkt, dus iets heeft het register gewijzigd.
Ik heb alles laten scannen en er is niets gevonden.
Als je het register beperkt tot alleen Services, dan denk ik dat het wel te doen is.
 
Dan raad ik je aan het te exporteren in een .txt bestand, en dan in te pakken met .zip. Dan als bijlage aan je volgende posting.

Start -> (rechtsklik op Opdrachtprompt -> Uitvoeren als Administrator) -> reg.exe export HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services c:\services_export.txt
Dan c:\services_export.txt inpakken in een .zip bestand, en aan de volgende posting als bijlage (via het 'paperclipje').

Succes,

Tijs.
 
Ik heb een extra account aangemaakt en dat geeft dezelfde fouten.
Het Services gedeelte van het register zit in de bijlage.
 
Bijlage gaat niet; de limiet is 100kb en het zipfile is meer dan 200.
 
Ok, maak er dan dit van:

Start -> (rechtsklik op Opdrachtprompt -> Uitvoeren als Administrator) -> reg.exe export HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msiserver c:\msiserver_export.txt
Dan c:\msiserver_export.txt inpakken in een .zip bestand, en aan de volgende posting als bijlage.

Succes,

Tijs.
 
Deze sleutel ontbrak en ik heb die in een blog gevonden. Hij zou geschikt zijn voor Vista.
 

Bijlagen

  • msiserver_export.txt
    5,5 KB · Weergaven: 117
Importeer de mijne, maar maak eerst een Herstelpunt (als je dat kunt).

Zie bijlage. Opslaan als C:\msiserver_export2.txt , en dan importeren op de volgende manier:
[Windows-toets]R toetscombinatie -> reg.exe import c:\msiserver_export2.txt

Overigens is mijn msiserver_export2.txt niet verschillend van wat jij gepost had, m.u.v. dat de mijne te importeren is, en dat het opstarttype van de service bij mij op Handmatig staat, zoals het hoort. Ik denk dat bij in jouw bestand het op Automatisch staat, hetgeen zeker niet goed is.

Herstart hierna de computer om de wijzigingen effect te laten hebben.

Tijs.
 

Bijlagen

  • msiserver_export2.txt
    6,7 KB · Weergaven: 95
Laatst bewerkt:
Bij mij stond de service op automatisch. Ik heb al eerder de service gestopt en gestart en op handmatig gezet. Hij staat nu op handmatig.

Na het importeren kan ik nu de installatie stoppen via annuleren en bevestiging. Voorheen bleef de boel hangen en moest ik via taakbeheer de toepassing sluiten.
 
Dat is goed nieuws! Maar is je probleem nu weg of nog niet, eigenlijk?

Tijs.
 
Het is positief, maar het probleem is nog niet opgelost. Er is iets wat het register gewijzigd heeft.
Misschien heb ik een verkeerd programma gedownload en geactiveerd.

Gezien het probleem met systeem herstel is het misschien het beste om een system restore van de DVD te doen. Ik heb een OEM versie.
 
Hoeft in principe niet. Je kunt gewoon proberen om Vista te repareren, maar dat gaat zover ik weet alleen opstartend vanaf een volledige Vista DVD, maar misschien lukt dat met de bij jouw pc geleverde DVD ook. Ik heb begrepen dat het pc-leveranciers verplicht is om dit mogelijk te maken, dus zou jouw DVD (of een andere die is bijgeleverd) hiervoor geschikt moeten zijn.

Stel dat je wél een volledige restore van de fabrieks-versie van Vista wilt doen, dat de kans huizenhoog is dat je data ook pleitte is. Begin daar dus niet aan tenzij je een volledige backup hebt van alle relevante maildata, documenten, etc.
Er is daar een hulpprogramma voor, wat je zou moeten kunnen vinden onder Programma's -> Bureauaccesoires -> Systeemwerkset. In XP heet het "Wizard bestanden en instellingen overzetten", Vista heeft ook zoiets
Ik weet de naam even niet, maar kan ik desgewenst morgen opzoeken als je zelf niet kunt vinden wat ik bedoel.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan