• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sheet naamgeven van cell

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
is het mogelijk binnen excel 2007 om een sheet de naam te geven van een cell?
Set Summary = Worksheets(Range("B3")) ben ik vaak tegengekomen op het net,maar als ik dit als code toevoeg op een sheetname; rechtermuisknop en dan view code, dan gebeurt er niets. iemand een idee? bedankt.

Deze code werkt voor 2003

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Range("B3").Value <> "" Then
    ActiveSheet.Name = Range("B3").Value
End If

End Sub

Toevoegen aan EXTRA - MACRO - VISUAL BASIC EDITOR.
Dubbelklik op de betreffende werkblad als het om 1 werkblad gaat.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

fijn die snelle reacties :thumb:

ik ga het proberen,bedankt. :D

code lijkt niet te werken.wanneer ik vbaeditor opstart en een nieuwe macro aanmaak met de code,dan gebeurt er niets. als iemand nog een idee of wat tips heeft...

Dus bijgevoegd bestand werkt ook niet?!

In dit bestand staat in Blad1 een blauwe cel.
Als je in die cel iets intoetst, dan krijgt het tabblad als naam de inhoud van die cel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
deze werkt wel.ik ga hier mee aan de slag.bedankt:thumb:

tabblad naam wijzigen agv wijziging celwaarde na doorverwijzing uit cel ander tabblad

Ik heb twee aanvullende vraagjes mbt automatisch wijzigen van tabbladnaam.

Als ik b3 laat vullen dmv doorverwijzing uit cell a1 van tabblad 2, dan werkt deze macro niet.
De waarde van b3 wordt weliswaar gewijzigd, maar tabbladnaam wijzigt in dat geval niet.

Blijkbaar start marco niet automatisch als waarde b3 wijzigt a.g.v. doorverwijzing uit ander tabblad, terwijl dit wel werkt bij doorverwijzing uit een andere cel in tabblad 1.

Vraag1
Is het ook mogelijk om het wijzigen de naam van tabblad 1 te koppelen aan een celwaarde uit een ander tabblad, waarbij tabblad naam begint met het woord "Week" gevolgt door het weeknummer welke dus in kolom a1 op tabblad 2 wordt ingegeven?

Dus als ik in kolom a1 van tabblad 2 (met een willekeurige andere naam) bijv. 21 in geef, zou naam tabblad 1 moeten veranderen in Week 21.

Vraag2
Kan de opgegeven macro misschien zo gewijzigd worden dat die altijd wordt uitgevoerd was cel b3 wordt gewijzigd door een doorverwijziging uit een cel uit een van de andere tabbladen dan tabblad 1?

Toelichtingen:
Bij vraag 1 doel ik op een macro die alleen wordt uitgevoerd als een celwaarde van een van te voren vaststaande (ander)tabblad wijzigt.
Bij vraag 2 doel ik op een aan macro die wordt uitgevoerd na een doorverwijzing uit een willekeurige niet van te voren vaststaande celwaarde uit wat voor tabblad dan ook, waarbij doorverwijzig mag wijzigen zonder dat macro hoeft te worden aangepast.

Ik heb twee aanvullende vraagjes mbt automatisch wijzigen van tabbladnaam.

Als ik b3 laat vullen dmv doorverwijzing uit cell a1 van tabblad 2, dan werkt deze macro niet.
De waarde van b3 wordt weliswaar gewijzigd, maar tabbladnaam wijzigt in dat geval niet.

Blijkbaar start marco niet automatisch als waarde b3 wijzigt a.g.v. doorverwijzing uit ander tabblad, terwijl dit wel werkt bij doorverwijzing uit een andere cel in tabblad 1.

Vraag1
Is het ook mogelijk om het wijzigen de naam van tabblad 1 te koppelen aan een celwaarde uit een ander tabblad, waarbij tabblad naam begint met het woord "Week" gevolgt door het weeknummer welke dus in kolom a1 op tabblad 2 wordt ingegeven?

Dus als ik in kolom a1 van tabblad 2 (met een willekeurige andere naam) bijv. 21 in geef, zou naam tabblad 1 moeten veranderen in Week 21.

Vraag2
Kan de opgegeven macro misschien zo gewijzigd worden dat die altijd wordt uitgevoerd was cel b3 wordt gewijzigd door een doorverwijziging uit een cel uit een van de andere tabbladen dan tabblad 1?

Toelichtingen:
Bij vraag 1 doel ik op een macro die alleen wordt uitgevoerd als een celwaarde van een van te voren vaststaande (ander)tabblad wijzigt.
Bij vraag 2 doel ik op een aan macro die wordt uitgevoerd na een doorverwijzing uit een willekeurige niet van te voren vaststaande celwaarde uit wat voor tabblad dan ook, waarbij doorverwijzig mag wijzigen zonder dat macro hoeft te worden aangepast.

In bijgevoegd bestand zit een macro en een verwijzing van cel B3 naar cel A1 van blad2.
De macro start bij het wijzigen van elk van de werkbladen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Beste Rocancio,

Dank u voor uw moeite en antwoord.

Ik ben overigens bij onderstaande link al goed geholpen door de heer Rudi, alias Warme Bakkertje.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2352028#post2352028.

Lees toch aub even verder.

Het gekke is dat de heer Rudi dezelfde oplossing had, wat bij mij niet werkte, maar welke nu weer wel werkt bij het openen van uw bijlage.

VBA leek een beetje inconsequent.

Na nogmaals te kijken in VBA van uw bijlage, zag ik uiteindelijk het verschil tussen uw code en die van de heer Rudi en mij.
De heer Rudi gaf mij in eerste instantie het eerste deel van uw code, te plaatsen in blad 1.In uw bijlage zag ik echter twee delen code staan. De eerste code in "Blad 1" en de 2e code in "ThisWorkbook: .
En ik had min of meer uw twee codes samengevoegd en geplaatst in blad 2.

Onderstaande code, welke ik plaatste in "Blad 2", was de oplossing voor mij:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Worksheets(2).Range("a1").Value <> "" Then
Worksheets(1).Name = "Week" & " " & Worksheets(2).Range("A1").Value
End If
End Sub

Aangevuld met de extra regel van de heer Rudi, welke ik direkt onder de sub heb geplaats:
If Target.Address <> "$A$1" Then Exit Sub

Ik weet eigenlijk niet wat nu de correcte wijze is en waarom, maar ik neem aan dat uw oplossing de juiste hoort te zijn, daar ook de heer Rudi in eerste instantie met die genoemde kode in blad 1 kwam.

Is het zo dat excel bladnaam uiteindelijk wijzigt, ook als cell b3 wijzigt dmv doorverwijzing via cel a1 van blad twee, doordat de naamswijziging van "Blad 1" door Vba wordt erkend, omdat het deel van de code die daar voor zorgt in "ThisWorkBook" is geplaatst?

Sorry dat ik weer vragen stel, maar ik probeer even het een en ander te begrijpen, zoals: wat is het verschil tussen het plaatsen van code in een bepaalde werkblad ten opzichte van plaatsen van code in thisworkbook en wanneer moet code verplicht in "ThisWorkbook" en wanneer in het werkblad?

Hopende op uw antwoord, dank ik u bijvoorbaat,

met vriendelijke groet,

Frank

Beste Wigi,

Dat is nog eens snel antwoord.

Dank u voor link.

Ik zal het even goed bestuderen. Ik denk dat ik die informatie eerst dien te weten, voordat ik eigenlijk code probeer te schrijven, om geen onverwachte resultaten te krijgen.

Bedankt.

Groeten,

Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan