Netwerk Beheer Software

Status
Niet open voor verdere reacties.

G4M3R

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2005
Berichten
1.011
Laatst hoorde ik van iemand dat hij thuis een D-Link router heeft en een of ander programma waarmee hij kan zien wie erop het netwerk zit en wie er op zat en hij kan op die manier ook een lijst met geaccepteerde pc's maken en een lijst met niet geaccepteerde pc's daarnaast kan hij mensen die op t netwerk komen en die hij er niet op wil hebben afknikkeren. Nou is mijn vraag kent iemand dat programma of iets in die trant?
 
Het programma dat hij gebruikt zal rechtstreeks aan de router vragen welke pc-namen met bijbehorende MAC-adressen (=hardware adres van de netwerkkaarten, per stuk uniek in de wereld) de router een ip-adres gegeven heeft (het zgn. DHCP-principe).

Zoiets moet je in je eigen router ook kunnen nakijken. Zet wel eerst even alle pc's laptops aan die je wilt 'vastzetten' als geldige router-gebruikers, zodat het lijstje compleet is.

Kijk in je router dan naar keuze-opties die (bijv.) kunnen heten: DHCP table, DHCP Leases etc.
Daar zou je dan moeten kunnen zien welke pc-namen met bijbehorende MAC-adressen een ip-adres gekregen hebben.
Die genoteerde MAC-adressen kun je dan weer gebruiken in je MAC-filterlijst, zodat alleen apparaten met MAC-adressen uit die lijst een ip-adres van de router kunnen krijgen, en de rest dus niet.
Je zult na het vullen van die lijst waarschijnlijk de optie MAC-filtering ook nog even aan moeten zetten, zodat van die MAC filterlijst ook echt gebruik wordt gemaakt.

Succes,

Tijs.
 
Die MAC filters kende ik al maar dat is niet wat ik bedoelde, hij kon met dat programma (niet in de router zelf maar erbuiten) direct on the fly beslissen of hij mensen eraf kon kicken e.d dat gaat wel via MAC maar niet in de router maar software buiten de router om.
 
Ik weet niet of je zelf al gezocht hebt? Ik heb nu geen tijd om intensief te zoeken (ik heb snel even gekeken maar niks gevonden), als je eens googeld op "network administrator" en "network monitor"
 
Er zitten paar handige hits bij, maar dat gaat meer over bestanden enzo je hebt wel network spy programs waarmee je live het surfgedrag van je netwerk "genoten" kunt bekijken, maar dat is niet precies watik bedoel. Ik kijk zelf nog even verder.
 
Laatst hoorde ik van iemand dat hij thuis een D-Link router heeft en een of ander programma waarmee hij kan zien wie erop het netwerk zit en wie er op zat en hij kan op die manier ook een lijst met geaccepteerde pc's maken en een lijst met niet geaccepteerde pc's daarnaast kan hij mensen die op t netwerk komen en die hij er niet op wil hebben afknikkeren. Nou is mijn vraag kent iemand dat programma of iets in die trant?

Nou wil ik niet flauw doen... maar die 'iemand' lijkt me de aangewezen persoon om je te vertellen wat je nodig hebt?:confused:
 
Ik wist dat ie een keer zou komen :p:evil: het enige probleem is die vent werkt nu 5 weken hier, en woont in Canada, dus hij kan op t moment niet zeggen wat t is en ik dacht miss weten een paar smart ass scientists het hier wel :)
 
Die smartass scientsists zijn blijbaar met vakantie ;)
 
het zal ofwel met de router firmware gebeuren ofwel met een andere machine die volledig het netwerk scanned en in de gaten houd. (hij moet toch ergens logging bij houden/deamons hebben draaien).
verschillende linux distributies doen dat. bijvoorbeeld clarkconnect en meestal wel met een webinterface te beheren
 
Ik zal het em vragen als ie weer thuis is, ik laat het dan ook direct weten wat het was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan