Poolse lettertekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Honza1964

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 aug 2008
Berichten
3
Ik ben recent van Word overgestapt op OpenOffice en gebruik dit in het nederlands, maar moet veel teksten in het Pools schrijven. Hoe kan ik Poolse lettertekens schrijven ??
In Word kon ik die ten allen tijde configureren door bv. Ctrl.+Alt + eender welke letter om zo een typisch Pools karakter te bekomen.

Alvast bedankt.

Jan
 
zwak van openoffice

Bedankt voor je reactie,
ik stel ze ten zeerste op prijs.
Echter voortdurend Functie-toetsen gaan zoeken voor de bewuste
Poolse letter is echter niet heel handig.
In Word was dit prachtig geregeld, zoals ellen1987 al beschreef in
een eerder bericht.

Ellen, als je dit leest, en je hebt ondertussen al een oplossing gevonden,
laat het me dan weten aub, anders zit er helaas niets anders op dan
Word nog maar eens gaan kopen :((

Jan
 
NL versie er weer afgegooid en PL geïnstalleerd

Beste,

Bedankt voor de getoonde wil tot helpen.

Ik heb ondertussen reeds gedaan wat je voorstelde, maar om de NL versie en de PL versie nààst mekaar te hebben draaien, dat lijkt me niet te lukken. Daarom heb ik de PL versie dan maar geïnstalleerd ipv de NL.

Echter, aangezien mijn keyboard een typisch Belgisch AZERTY-keyboard is, lukte één en ander niet, en ben ik moeten gaan aangeven dat mijn keyboard "Pools - voor programmeurs" (typisch QUERTY) is. Aangezien ik volledig blind typ, zowel op Azerty als op Querty, heb ik aangegeven, dat als ik Pools wil typen, ik CTRL + "1" eerst moet typen, en dan heb ik de Poolse lettertekens net zoals wanneer ik Word gebruikte. Ga ik verder in het Engels, Nederlands of andere taal, zeker in het Frans met "é", "è" en andere speciale karakters, dan ga ik via CRTL + "2" terug naar het gewone Azerty keyboard.

Ere wie ere toekomt, en op dit ogenblik komt er meer eer toe aan Word, omdat ik daar veel minder omslachtig aan het werk kan. Da's gewoon prachtig.
Het wordt afwachten tot een slimmerik dit euvel wegwerkt in OpenOffice.

Groeten

Jan
 
Speciale tekens via Unicode

Kijk eens op http://www.oreillynet.com/pub/a/xml/excerpts/unicode-explained/tables-writing-characters.html

De code onder Alt-X moet je hebben en moet je als volgt invoeren met Linux:
Toets de combinatie ctrl-shift-u in en laat het daarna los, dan de vermelde code in de lijst onder Alt-X, gevolgd door Enter.
Bijvoorbeeld ctrl-shift-u - c1 - Enter geeft Á, de eerste in het rijtje.

Indien er een andere truc bestaat dan is dit hier ook te zien maar dit is alleen voor MicroSoft, denk bijvoorbeeld aan het gebruik met MS-Word.
In Linux werkt dit meestal logischer, intuïtiever, als daar ook zo'n truc voor is. :p
Je zou in dit geval ook ' - shift-a in kunnen tikken maar er zijn ook letters die geen truc hebben, zowel bij MS als bij Linux.
Dit is onder andere voor bijvoorbeeld de Poolse letters ł en Ł: ctrl-shift-u - 142 - Enter en ctrl-shift-u - 141 - Enter.
Dit soort code heet bij Linux Unicode.
Hierboven heb ik dus Unicode c1, -142 en -141 gebruikt als voorbeeld.

Er is ook nog een methode met de 'samenstel-toets'.
Als je toetsenbord is voorzien met een Windows-vlaggetje dan moet je deze gebruiken.
Als er meerdere vlaggetjes op staan probeer dan even uit welke je moet hebben.
Vergis ik me helemaal dan moet je het eens met de menu-toets proberen maar volgens mij was dit met het vlaggetje.
Zelf heb ik een Cymotion-Cherry-Linux-Master toetsenbord en hierbij moet ik de aparte toets @ gebruiken (zit rechtsonder naast de Alt), er staan geen Windows-symbolen afgebeeld op dit toetsenbord maar wel een toets met een Tux. :thumb:
Anyways... met deze methode is ook nog van alles te vogelen.
Bijvoorbeeld de z met het puntje ż uit het Pools, krijg je door de samenstel-toets ingedrukt te houden en dan vervolgens achter elkaar de punt en dan de z. Daarna laat je de samenstel-toets los.

Op de een of andere manier kun je zelf ook nog de samenstel-toest definiëren in je systeem maar dan wordt mijn verhaal nu te lang als ik dat ook nog uit moet gaan leggen en dit zou ook nog eens out of topic zijn. Bovendien weet ik niet of het bij elke Linux-distro hetzelfde werkt, KDE Gnome etc., dus die uitleg laat ik nu achterwege.:p


Voor meer info, ook voor andere invoermethoden, zie bijvoorbeeld:
http://fsymbols.com/keyboard/linux/
https://en.wikipedia.org/wiki/Alt_code#Linux
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan