hoe maak ik een recovery cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

avdz

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2008
Berichten
24
hallo
hoe maak ik een recovery cd van mijn windows xp?
dus voor als mijn pc crasht, dat ik dan met deze cd/dvd mijn pc weer kan opstarten...
alleen het XPsysteem opstarten is voldoende, mijn proggies heb ik allemaal extern staan..
vertel het, als u wilt, eenvoudig, ben niet zo'n computerlicht ;)

sorry, foutje in de titel, is niet handig voor de opzoekers na mij ;)
 
Laatst bewerkt:
Zit er geen proggie bij die dat kan doen.

Zeker bij de merk pc moet dat ergens staan of in de handleiding hoe.
 
het is een packard bell, en ik heb nooit een cd erbij gekregen, noch het advies om er eentje te maken...
inderdaad wel raar..
 
ehm. wat is dat?
ook moet ik nog vertellen, dat er een andere windows xp op zit, dan die ik bijgeleverd heb gekregen... dus vandaar dat alle PB info, en dus de eventuele recoverymakerij er niet meer is..
 
Dan zou je een kopie van de installatie cdrom moeten maken.
 
Dat wordt ons duidelijk ja.
Een manier om consumenten op kosten te jagen.
In ieder geval is het mogelijk om zelf een herstel cd, dus een bootable Windows CDRom, te maken als je Windows op je computer hebt met ergens een I386 map (eigenlijk de inhoud van de CDRom) en ook op de behuizing, of in de bijgeleverde boekjes, een stikker met licentienummer. Je zult er wel wat voor moeten doen, daarom geef ik je de link naar een pagina waar dat uitgebreid beschreven staat.

http://www.howtohaven.com/system/createwindowssetupdisk.shtml

Vaak is er een map I386 omdat je dan de CDRom er niet in hoeft te doen als die gevraagd wordt. Kun je daar niet over beschikken dan kan je alleen nog maar een kloon of image maken van je harde schijf. Gelukkig zijn harde schijven of DVD's niet zo duur. Helaas is er weinig betrouwbare gratis software om dit te kunnen doen. Je kunt de schijf er juist mee onbruikbaar maken of de images die je gemaakt hebt kunnen niet worden ingelezen en teruggezet. Waardeloos dus maar als je vooraf goed advies krijgt is het, in principe, te doen en dus nog de enige mogelijkheid. Behalve dan opnieuw Windows XP aanschaffen. Als je een licentie hebt is het vast ook wel mogelijk om een kopie van de installatie CDRom te krijgen.

Denk er bij een eventuele herinstallatie aan dat je Internet Explorer 7 eerst moet deïnstalleren wanneer je die hebt, omdat anders IE 6 het misschien niet doet en dat je een kopie moet maken van windows\system32\wpa.dbl Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus. Start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna in ieder geval nooit te activeren. Als je vaker herinstalleert moet dat wel.
 
waarvan akte.. 'k maak van dit verhaal maar even een printje ;)
hoewel niet simpel, ik denk er wel uit te komen...
hartelijk dank voor alle hulp.. geweldig! :thumb:
 
Duidelijk een probleem van geen gebruikershandleiding lezen.
Het is je eigen schuld.
Bij de 1e keer opstarten van je pc krijg je al de kans om de recovery cd aan te maken.
Dus het is je eigen schuld , geef niet een ander de schuld van je eigen fout.
 
Eigen schuld - dikke bult maar zo ligt het hier natuurlijk niet.
Bovendien zijn dat hulp-diskettes. De enige echte opstart en herstelschijf voor XP is de installatie CDRom en verder zijn er veel Boot CD's of Recovery CD's te koop met hulpprogramma's die Windows beloven te kunnen herstellen.

Windows kent toch een manier om een backup te maken van de systeembestanden met een wizard. Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me voor jou een veilig idee.
Klik op Start - Alle programma's - Bureauaccessoires - Systeemwerkset - Backup. Kies meteen de geavanceerde modus, je ziet de link hiervan in de tekst staan. Klik op de Wizard Automatisch Systeem Herstel. Specificeer de CDRom brander of een map op een partitie als doel en de systeembestanden worden gekopieerd. Vervolgens moet je een lege diskette of cdrom invoeren die de Windows XP Recovery disk heet en waarmee je de systeembestanden kunt terugzetten.
 
Eigen schuld - dikke bult maar zo ligt het hier natuurlijk niet.

Zo is het wel.
Had hij die rovery cd gemaakt , dan had hij gewoon kunnen herstellen met die cd.
Maar als je dat niet doet dan heb je een probleem, blijkt nu weer .
 
Nee... Het is avdz te doen om voorzorg. Er is bij hem geen kloon of image gemaakt van het systeem maar een backup van programma's en bestanden. Hij maakt zich zorgen over het herstellen van de systeembestanden. Uit een tweede reactie blijkt dat er inderdaad geen Windows CDRom bij zijn computer geleverd werd.

Er is zeer terecht al het advies gegeven om een partitie te maken voor recovery met een nog nader te bepalen programma dat daarin een image zet en te zorgen voor een kopie van de Windows CDRom of er zelf één te maken met de inhoud van een eventueel aanwezige I386 map. Windows kan kennelijk ook een backup maken van de systeembestanden met een wizard.

Allemaal voor het geval dat de Windows Installatie hersteld zou moeten worden. Anders, inderdaad, goed denkwerk maar avdz wilde juist niet nalatig zijn en zoekt naar de beste oplossing.
 
hartelijk dank voor dit antwoord en mijn excuses voor mijn late antwoord..
ik ga er mee aan de slag en hoop dat het lukt...

nb. het is inderdaad uit voorzorg, zo probeer ik mijn schuldige nalatigheid eertijds :eek: ;) goed te maken ;)
 
OPGELOST ! dank zij (o.a.) :
Windows kent toch een manier om een backup te maken van de systeembestanden met een wizard. Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me voor jou een veilig idee.
Klik op Start - Alle programma's - Bureauaccessoires - Systeemwerkset - Backup. Kies meteen de geavanceerde modus, je ziet de link hiervan in de tekst staan. Klik op de Wizard Automatisch Systeem Herstel. Specificeer de CDRom brander of een map op een partitie als doel en de systeembestanden worden gekopieerd. Vervolgens moet je een lege diskette of cdrom invoeren die de Windows XP Recovery disk heet en waarmee je de systeembestanden kunt terugzetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan