• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op zoek naar een goed Excel-boek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Voet01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jun 2008
Ik ben me serieus verdiepen in Excel nu dit steeds belangrijker wordt op mijn werk. Ik heb al veel tips en kennis gevonden op dit forum, waarvoor dank. Maar weten jullie ook een goed excel-boek waardoor ik thuis zelfstandig mijn kennis kan aanscherpen. De focus moet liggen op formules en data-analyse. Ik werk overigens met Excel 2003

Ik heb uiteraard online en in 'ouderwetse' winkels gezocht en gebladerd, maar het is lastig om op basis van een snelle scan te zien of het een goed diepgaand boek is. Als jullie aanbevelingen hebben dan hoor ik ze graag. Alvast heel erg bedankt.

Persoonlijk vind ik de boeken van J. Walkenbach niet slecht. Hij schrijft boeken voor verschillende doelgroepen. Bv. de Excel bible als 'inleidend/globaal' boek, maar gaat dan in andere boeken in op deelaspecten zoals formules, pivot tables, VBA programming, ...

Zijn website:
http://spreadsheetpage.com/index.php/books/

Als je spreekt over data-analyse zal je ook wel met draaitabellen gaan werken, en kan bv. "pivot table Data crunching" van Bill Jelen en Michael Alexander je verder helpen.

Wil je een goed, maar gevorderd boek, rond VBA dan is er "professional Excel Development".

Uiteraard zijn er nog andere goede boeken rond Excel, maar als je een boek neemt van een Excel MVP dan ben je (bijna) zeker van de kwaliteit.

PS. De sites van o.a. heel wat MVP's zijn ook een zeer mooie vertrekbasis om kennis op te doen.

Bedankt voor de suggesties, maar ik heb nu even een vervolgvraag. De gesuggereerde boeken lijken inderdaad lekker diep op de materie in te gaan. Het zijn wel Engelse boeken, qua taal is dat geen enkel probleem, maar je krijgt dan wel te maken met Engelse formules toch? Dat lijkt me niet erg handig (waarom MS de formules heeft gelokaliseerd is mij een raadsel).

De meeste van die boeken zijn vertaald in het NL hoor. Die van Walkenbach zekers.
Grote problemen geeft dat Engels in de praktijk echter niet hoor, je kan altijd nog een formula translater online raadplegen wanneer je niet de juist functie kan vinden.

Je kan soms ook sample hoofdstukken van een boek downloaden op de auteur zijn website, sommige bieden zelfs het boek aan in een low-res pdf file (allemaal legaal). Via google kan je die vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan