pc geluid via oude versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

brbr

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2002
Berichten
1.768
Ik wil mijn oude versterker (met boxen) gebruiken voor het geluid uit mijn pc.
Waar moet ik op letten?
 
Het enige waar je op moet letten is dat je de line uitgang van de geluidskaart gebruikt en een line ingang van de versterker.
Ook mag de kabel niet overdreven lang zijn, omdat je hier met een A symetrisch signaal te maken hebt, want nogal wat brom kan oppikken.
Dus houd de versterker dicht in de buurt van de PC met een zo kort mogelijke kabel.
Meestal heb je hier een kabeltje van stereo jack naar 2x tulp voor nodig.
3-5-m_2_tulp-m_1.jpg

Tenzij je een echt oude versterker hebt die nog DIN ingangen heeft, maar daar ga ik gemakshalve even niet van uit.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt gemakkelijk een z.g. "ground loop" krijgen.... sluit beide apparaten op hetzelfde stopcontact aan en draai, ingeval van "brom" , van één van de apparaten de netstekker om....
 
Je kunt gemakkelijk een z.g. "ground loop" krijgen.... sluit beide apparaten op hetzelfde stopcontact aan en draai, ingeval van "brom" , van één van de apparaten de netstekker om....

Mijn ervaring is dat de meeste computers gewoon in de huiskamer staan en niet op een geaard stopkontakt aangesloten zitten, dus de aardlus kan dan niet gemaakt worden.
In een enkel geval helpt het inderdaad om de stekker om te draaien, zodat de fase en de nul die in de meterkast aan aarde ligt omgedraaid worden, maar dan heb ik het hier over 2 apparaten die ver van elkaar verwijderd staan en via een signaalkabel met elkaar verbonden zijn. En mogelijk ook via 2 verschillende groepen of fasen aangesloten zijn.
 
Brom in boxen

Ik heb dus zo'n zelfde probleem.

Vandaag een nieuwe versterker gekocht en ja hoor....een brom toen ik alles had aangesloten.
Ik heb een schema bijgevoegd hoe mijn situatie is. Ik maak dus geen gebruik van antennes op mijn versterker. Er loopt niets van de muur naar mijn versterker.
Als ik de 3,5mm uit mijn pc haal (degene waar ook de s-video op zit) is de brom weg.
Als ik de s-video uit mijn pc haal is de brom weg.
Als ik de coax kabel uit mijn signaalversterker haal is de brom weg.

Iemand een idee hoe ik dit op ga lossen als ik alles zo wil houden?
filter oid?

alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Schema.JPG
    Schema.JPG
    25 KB · Weergaven: 165
Het is al even geleden dat ik dit gedaan heb. Is het niet zo dat je de Mixer van de computer niet zo hoog moet instellen dat het geluid van de versterker veel harder klinkt dan dat uit andere bron, dus over en onder-sturing moet proberen te voorkomen? Dat voorkomt niet alleen schade maar helpt ook tegen brom. Sluit de kabels liever niet aan op een versterker die aan staat. Lang niet alle kabels zijn in goede staat, hier mankeert nog wel eens wat aan. Ook zaak dus, om er niet op te gaan staan.

Voordat ik het kwijtraakte had ik een zendertje voor een walkman zodat je het geluid van een MP3 speler op bepaalde frequenties van de autoradio kan laten horen. Ze kosten maximaal 15 euro, Wanneer je een tuner bij jou versterker hebt en dit apparaatje is binnen een straal van twee meter, dan is het een gemakkelijke oplossing want je hebt zo geen last van kabels en aansluitingen (waarvan er één beschikbaar moet zijn) terwijl je het apparaatje ook nog ergens anders voor gebruiken kunt. Er moet trouwens meestal wel een batterij in, sommige sluit je aan op een sigarettenaansteker waar adapters voor bestaan.

fmzenderfs9.jpg
[/URL][/IMG]
 
Ik wil mijn oude versterker (met boxen) gebruiken voor het geluid uit mijn pc.
Waar moet ik op letten?

1. Volume mixer van de pc niet extreem hoog zetten, zo rond de 75% is goed, krijg je ook geen vervorming

2. Hetgene wat sillymelody al zegt, dat soort kabeltjes zijn o.a gewoon verkrijgbaar bij de mediamarkt, opletten met inpluggen, en of dat de stekkertjes er goed in zitten, om brommen te voorkomen.

3. equilizers van je mediaplayers afstellen of uitzetten zodat tonen zoals de bass en dergelijke niet gaan overheersen. Vaak hebben oude versterkers / receivers een zeer mooie bass van zichzelf.

Dit uit eigen ervaring :D had zelf een akai versterker uit de jaren 70 voor mijn pc gebruikt ( is nu inmiddels een andere wat nieuwere versterker geworden ), maar nooit problemen gehad :) succes !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan