• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule gezocht: hoeveel meter papier zit er nog op een rol?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huigie

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2001
Berichten
442
Ik zoek een manier om slim te kunnen berekenen hoeveel meter verpakkingsmateriaal er nog op een rol zit.

bv:
- een rol heeft een binnendiameter van 10 cm (koker)
- de diameter totaal van de rol is 80 cm
- het verpakkingsmateriaal is 2 mm dik.


doel:
door de diameter van de rol tussendoor om te meten, er achter komen hoeveel meter verpakkingsmateriaal er nog op de rol zit.
 
Ik zoek een manier om slim te kunnen berekenen hoeveel meter verpakkingsmateriaal er nog op een rol zit.

bv:
- een rol heeft een binnendiameter van 10 cm (koker)
- de diameter totaal van de rol is 80 cm
- het verpakkingsmateriaal is 2 mm dik.


doel:
door de diameter van de rol tussendoor om te meten, er achter komen hoeveel meter verpakkingsmateriaal er nog op de rol zit.
 
Ik adviseer je eerst een bezoekje te brengen aan een uitstekende site voor het vinden van formules. Daarna kun je desgewenst de berekeningen door Excel te laten uitvoeren.

http://www.wisfaq.nl
 
formule

Buitenste laag omtrek: 80 * pi cm
Binnenste laag omtrek 10 * pi cm
Gemiddelde omtrek: 45 * pi cm

Grote straal: 40 cm
Kleine straal 5 cm
dikte papier 35 cm; dit is 35 * 5 = 175 omwentelingen

Lengte = gemiddelde omtrek * aantal omwentelingen = 45 * pi * 175 = 24727 cm = 247.47 meter

Als X de buitenste diameter is in cm , Y de binnenste diameter in cm en D de dikte in mm dan is de formule:(in centimeters)
(X+Y) * PI / 2 * (X-Y)/ 2 * 10 / D of
(X*X-Y*Y) * PI * 2,5 / D
Ons voorbeeld: (6400- 100) *3.14 * 2.5 / 2 = 24727 cm
 
Laatst bewerkt:
vanDijken, ik wil je antwoord niet ontkrachten maar voor zover ik me kan herinneren uit mijn vroegere opleiding zou deze berekening een integraal-berekening moeten zijn (ik kan hem niet meer reconstrueren).
 
Je kan ook de oppervlakte berekenen van het papier en dit delen door 2mm.
=((diameter rol/2)^2*PI()-50^2*PI())/2000 oftewel: =((diameter rol/2)^2*PI()-7853.98)/2000

Als ik dit doe voor een volle rol (800mm) dan kom ik uit op 247.4004 meter. (Geeft fabrikant 250m op?)

p.s. de uitkomst van vdijken is voor een diameter van 800mm , hij rekent namelijk met een gemiddelde omtrek van 450mm, welke hoort bij een buiten diameter van 800mm (800+100)/2=450mm.
 
Laatst bewerkt:
bandito bob, vdijken, ....wat moet het leven mooi zijn als je (zulke) wiskundige berekeningen kan maken en vervolgens nog begrijpt wat je aan 't doen bent.... :eek::D (Yep, ik KEN m'n zwakke punten!:eek:)

Groet, Leo
 
Voor anton44

Anton,
Je kunt het beschouwen als een integraal, maar het is een rechte lijn waaronder je de oppervlakte berekent. Dus zonder integraal gaat het ook.
 
Ik zeg niet dat je gelijk of ongelijk hebt, maar ik zie het nut van een oppervlakteberekening niet. Bovendien geven de aangedragen oplossingen een zeer groot in uitkomst.
 
OK, ik heb je punt in de uitkomst niet gelezen als decimaalteken.
Normaal is dat een komma.
Sorry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan