12V kabels aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marstein

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2008
Berichten
5
Heya!

- Dit bericht plaats ik niet vanaf de pc met ' t probleem.
- Handleiding v/d PSU is niet verkrijgbaar.
- De handleidingen van ' t moederbord & videokaart leveren geen antwoord op m'n vragen.

Mobo: Asus P5SD2-FM (speciaal voor Fujitsu/Siemens Scaleo P)
Videokaart: XFX GeForce 9400GT.
Voeding: Sweex PS040,650 WATT. (I know, don' t ask...het is voor tijdelijk :eek: )

Hieronder de spec' s van Sweex ps040 verpakking:

* Maximaal vermogen: 650 watt
* +3,3 V : 32 Amp
* +5 V : 30 Amp
* +12 V1 : 17 Amp
* +12 V2 : 16 Amp
* -12 V : 0,3 Amp
* - 5 Vsb: 2 Amp Piek: 2,5 Amp
* 20+4-pin mainboard connector
* 1 x 12 V 4-pins connector (P4) >>>>> vreemd: het zijn 2x connectors.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Een daarvan is genummerd met P8???
* 1 x 6-pin PCI Express
* 6 x Molex 4-pins uitgangen
* 2 x FDD 4-pins uitgangen
* 2 x SATA

Na deze lange intro, nu mijn vragen :rolleyes:

vraag 1
De videokaart vereist: " 12V current rating of 26Amp".
Nu heb ik gelezen dat +12V1: 17Amp en +12V2: 16Amp samen hieraan voldoen. Maar hoe moet ik dit realiseren?
De Sweex heeft 2x 12V connector kabels.....maar slechts 1 ATX 4-pin 12V connector op het moederbord. Moet ik daadwerkelijk de 2 kabels ergens inpluggen.....of is 1 afdoende?
Op Engelse forums wordt gesproken over "combine" , maar hoe doe je dit?

vraag 2
Waar dient eigenlijk de PCI Express kabel voor? Kan ik op die manier de videokaart beter voeden? Zo ja......hoe doe je dit? Op de 9400GT zit geen aansluitmogelijkheid voor deze pin.
 
maar wat is nu echt het probleem (buiten dat de voeding van sweex is)

als het goed is zit er op de videokaart een 6polige conector, die vind je waarschijnlijk ook terug op je voeding.

alles moet gewoon 1 op 1 passen de stekkers zijn zo gemaakt dat je niks raars hoeft uittehalen.

het enige probleem kan zijn dat je geen pci express voeding stekker op je voeding hebt.
dit is alleen bij de oudere voedingen zo.
 
Na deze lange intro, nu mijn vragen :rolleyes:

vraag 1
De videokaart vereist: " 12V current rating of 26Amp".
Nu heb ik gelezen dat +12V1: 17Amp en +12V2: 16Amp samen hieraan voldoen. Maar hoe moet ik dit realiseren?
Dat doet de voeding zelf. Je mag het normaal niet bij elkaar optellen.
Maar ik controleer het altijd (tegenwoordig) door de 5V en 3,3V te vermenigvuldigen met bijbehorend aantal Ampere. Dit resulaat van het totaal wattage afhalen en dan krijg je vluchtig een inschatting hoeveel er overblijft voor de 12V-lijnen.
Waarschijnlijk volg je me ondertussen niet meer. Maar er blijft in mijn berekening 400W over voor de 12V-lijn. 400W delen door 12V = 33A.
Dus wat dat betreft voldoet de voeding wel.

Alleen of ie ook stabiel en veilig is is een andere discussie.....
Dat is ie namelijk niet

De Sweex heeft 2x 12V connector kabels.....
Welke kabels bedoel je hier? De sata-kabels, of de Molex-stekkers (die je nodig hebt voor harde schijven), of de PCIe-stekkers?

maar slechts 1 ATX 4-pin 12V connector op het moederbord. Moet ik daadwerkelijk de 2 kabels ergens inpluggen.....of is 1 afdoende?
1 is afdoende. Sommige moederborden willen er 2. Vooral bij zware processors zijn 2 echt nodig.

Op Engelse forums wordt gesproken over "combine" , maar hoe doe je dit?

vraag 2
Waar dient eigenlijk de PCI Express kabel voor? Kan ik op die manier de videokaart beter voeden? Zo ja......hoe doe je dit? Op de 9400GT zit geen aansluitmogelijkheid voor deze pin.
Nee. Maar zware game-videokaarten hebben wel zo'n aansluiting.
Jouw videokaart wordt gevoed door de PCIe-poort. Maar die zware videokaarten hebben daar niet genoeg aan. Daarom moet je daar 1 en tegenwoordig zelfs 2 stekkers aan aansluiten.
 
@ nightrider

Dankje voor de reactie,

Nou...het werkelijke probleem is dat m' n pc niet wil booten. De vorige videokaart was kapot, & heb deze vervangen met de 9400GT. Tussentijds CMOS gereset, jumpers etc...

Na de POST wordt gemeld dat alles OK is geïnstalleerd, behalve:
" usb device over current state detected" en na 15sec sluit de pc af.
Aangezien ik de BIOS niet in kom via F8 of del......vreesde ik voor ' n overbelasting, dankzij die videokaart.

Enfin...het aansluiten v/d voeding is idd niet zo complex dankzij:
alles moet gewoon 1 op 1 passen de stekkers zijn zo gemaakt dat je niks raars hoeft uittehalen.

Er blijft alleen een PCI-e kabeltje over...waarvan ik niet wist wat ik ermee moest.
Als leek wilde ik dat o.a toch ff op dit forum vragen ;)
 
@ marsmannetje

Jij ook erg bedankt voor de heldere uitleg!

Jouw rekenformule is idd een hersenkraker, zo op de zondagmiddag :eek:, maar het maakt me wel duidelijk hoe de wattage wordt verdeeld.

De kabels waar ik ' t over had zijn degenen die je vastzet op de ATX 4-pin 12V van ' t moederbord. Sweex biedt 2 van die kabels.....terwijl het moederbord slechts 1 connector heeft. Ik was dus radeloos over wat ik met die 2e kabel moest, die over bleef.....
Maar als ik je goed begrijp:
1 is afdoende. Sommige moederborden willen er 2. Vooral bij zware processors zijn 2 echt nodig.

De 9400GT is dus niet zodanig zwaar dat het een PCI-e stekker nodig heeft? Dan kan die mooi in de kast blijven hangen :)
Tot zover is de voeding dan correct aangesloten, naar mijn idee.
Nogmaals bedankt! Verder hoef ik me nu niet druk te maken. Behalve dan over de Sweex.....:p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan