Zyxel modem/router met Sitecom WL-312 Wireless Router 300N

Status
Niet open voor verdere reacties.

ROB1976

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
Berichten
2
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem met mijn router/access point.
Ik zal de situatie even schetsen:

Mijn dsl signaal komt binnen op mijn zyxel modem/router. Op deze router zitten de volgende apparaten aangesloten:

1x telefoon (VOIP)
1x netwerk-printer via LAN (192.168.1.50)
1x netwerk storage device via LAN (192.168.1.40)
1x Sitecom WL-312 Wireless router via LAN (192.168.1.60)

De Sitecom zit erop, omdat het draadloze gedeelte van mijn Zyxel kapot is. Via de Sitecom kan ik mijn 2 laptops draadloos met het netwerk en het internet verbinden. De Zyxel wil ik wel blijven gebruiken omdat hier mijn VOIP op zit. De IP-range van de zyxel is 192.168.1.x. De zyxel wijst een IP toe aan de Sitecom (192.168.1.60). De IP-range van de Sitecom is 192.168.2.x met als gateway 192.168.2.1. De Sitecom is ingesteld als Access Point en ziet de Zyxel dan ook als de juiste gateway naar het internet.

Nu het probleem:

Ik werk vanaf mijn laptop, draadloos verbonden via de Sitecom. Ik kom op het internet, ik kan mijn sitecom benaderen om te configureren via 192.168.2.1 en ik kan mijn zyxel benaderen via 192.168.1.254. Geen probleem dus zul je zeggen, echter, ik kan mijn storage device en mijn printer niet benaderen. Ik kan ze wel op IP-adres benaderen om ze te configureren, maar ik kan bijvoorbeeld geen netwerk-share maken, omdat ze niet bij mijn netwerklocaties staan. Waarschijnlijk omdat ze in de andere ip-range zitten.... Hoe los ik dit op?
Ik heb al geprobeerd om de Ip-range van de sitecom te wijzigen naar de zelfde als die van de zyxel, maar dan kom ik het internet niet meer op.....:(

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Rob
 
Je melding is niet helemaal duidelijk.
Dat je niet 2x dezelfde ip-reeks kunt gebruiken is logisch, dus dat heb je al goed ingericht.

Alleen dat verhaal over die shares is mij niet duidelijk. Wat bedoel je daarmee? Je kunt toch bij beide apparaten komen op ip-adres?
Dus wat je kunt doen is het volgende (ik ga ervan uit dat je XP gebruikt):
1. Voor wat betreft de netwerkprinter: Start -> Uitvoeren -> control printers -> Een printer toevoegen -> Lokale printer (vink uit: Mijn plug and play ...) -> kies Een nieuwe poort maken -> kies: Standard TCP/IP Port -> vul in het ip-adres van je printer: 192.168.1.50 -> druk zolang Volgende totdat je de keuze krijgt welke printer-driver te gebruiken. Kies of installeer de juiste printer-driver.
2. Voor wat de NAS betreft: Rechtsklik op Deze Computer en kies Netwerkverbinding maken... -> vul in \\192.168.1.40\naam_van_de_gedeelde_map
Als je gebruikersnamen hebt gedefinieerd op de NAS, klik dan vóórdat je op Volgende druk op Verbinding maken via een andere gebruikersnaam [klikken op het onderstreepte gedeelte ervan], kies Volgende etc. etc.

Tijs.
 
Tijs,

Hartelijk dank voor je reactie! Het is nu opgelost, ik wist niet dat je op die manier (via het IP adres) ook een share kon maken. Thanx!

Rob
 
Fijn dat je ermee geholpen bent! :thumb:

Graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onderaan deze webpagina te vinden.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan