• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum in factuurnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack009

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
hallo helpers,

ik heb een factuur gemaakt in excel uiteraard, en ik zou het fijn vinden als ik de cel waar de factuurdatum komt te staan de opmaak mee kon geven dat hij als ik bijvoorbrrld `3 `in tik er automatisch het nummer 20081103 komt te staan 200811 is dan uiteraard van november 2008, maar volgende maand moet er dan 200812 komen te staan voor het nummer. ik kan dit wel met aangepaste opmaak voorelkaar krijgen maar niet dat hij per maand automatisch verandert, dan moet ik dit opnieuw intikken. is dit te vereenvoudigen=

groert

Jack, ik heb nog geen oplossing maar wel een vraag. Hoe vul je de datum in ? Als je die automatisch laat invullen bv vandaag() dan zal bij het openen op een andere datum je factuurnummer wijzigen. Mogelijk is dat niet de bedoeling, of .. ?
Als je de datum ergens handmatig invult kan ik je wel een eenvoudige oplossing aandragen.
Groet, Ton

Beste Danny.
Je verwijst naar een topic waar de vraagsteller actief in is geweest :D

Beste anton44 ;)

Had er geen erg in. :confused:

WAAROM stelt de vraagsteller dan deze topic als hij het antwoord al weet, tenzij hij iets anders bedoeld.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste anton44 ;)

Had er geen erg in. :confused:

WAAROM stelt de vraagsteller dan deze topic als hij het antwoord al weet, tenzij hij iets anders bedoeld.

Danny,
Ik denk dat Jack maar eens moet reageren.
Groeten, Ton

Een cel gebruik je of als invoer, of er staat een formule in, beide gaat niet.

Dus stel je wilt in cel F1 je factuur nummer hebben, moet je daarnaast nog een cel hebben voor je volg nummer, zeg G1.
Met de formule =JAAR(NU())&MAAND(NU())&G1
Nb als je automatisch nog een 0 voor de 1 wilt kan je dat als volgt doen;
=JAAR(NU())&MAAND(NU())&ALS(LENGTE(G1)=1;"0"&G1;G1)

Maar er kleeft een groot probleem aan deze 'oplossing'.
Stel je slaat het blad op en opende het een maand later.
De formule werkt nog steeds en opeens heb je een ander factuur nummer in je excelblad staan...

Kijk hier eens voor een ander soort oplossing; http://www.microsoft.com/netherland...tratie/factureren/factureren_met_excel_1.aspx

In deel 2 leggen ze uit hoe elke factuur een hoger nummer krijgt.
Volgens mij moet de VBA code wel aan te passen zijn zodat deze ook jaar en maand bevat.

Dus stel je wilt in cel F1 je factuur nummer hebben, moet je daarnaast nog een cel hebben voor je volg nummer, zeg G1.

De formule werkt nog steeds en opeens heb je een ander factuur nummer in je excelblad staan...

Kijk hier eens voor een ander soort oplossing; http://www.microsoft.com/netherland...tratie/factureren/factureren_met_excel_1.aspx

Volgens mij moet de VBA code wel aan te passen zijn zodat deze ook jaar en maand bevat.

Beste Withaar,
In feite bevestig je wat ik in de 2e reactie heb aangekaart.
Gr. Ton

Inderdaad... maar je zou er een button aan toe kunnen voegen die de formule kopieert en opslaat als tekst, deze zou bv dan ook direct het excel bestand kunnen opslaan onder die naam.

Heb je alleen een 'sjabloon factuur nodig die je telkens weer opnieuw gebruikt.

OK. We kunnen onder mekaar blijven fantaseren maar zolang Jack niet reageert helpen we hem er niet mee.
Gr. Ton

Beste jack009 ;)

Kijk eens naar de volgende topic hier op het forum.
Misschien is het dit wat je zoekt.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=365209&highlight=factuurnummer

allereerst mijn excuses voor mijn late reaktie, kwamen wat prive zaken doorheen
dit is idd niet wat ik bedoel, bij dit probleem wat ik zelf aan de orde had gesteld , ging het om het voorkomen van een dubbel factuurnummer te gebruiken

gr
toch bedankt voor de genomen moeite

Jack, ik heb nog geen oplossing maar wel een vraag. Hoe vul je de datum in ? Als je die automatisch laat invullen bv vandaag() dan zal bij het openen op een andere datum je factuurnummer wijzigen. Mogelijk is dat niet de bedoeling, of .. ?
Als je de datum ergens handmatig invult kan ik je wel een eenvoudige oplossing aandragen.
Groet, Ton

ik vul mijn datum handmatig in

hallo

ik denk dat dit wel eens zou kunnen werken
het probleem van de maand daarop heb ik niet want ik maak er een pdf file van , nadat ik de factuur heb aangemaakt.
ik ga het uitproberen
ik laat het weten
alvast bedankt

groet

jack009

Beste Withaar,
In feite bevestig je wat ik in de 2e reactie heb aangekaart.
Gr. Ton

beste anton

in je tweede reactie heb je het over een topic waarin ik actief ben geweest , maar dat ging om iets heel anders, daarin wilde ik voorkomen dat ik per ongeluk een nummer dubbel gebruik

groet

Inderdaad... maar je zou er een button aan toe kunnen voegen die de formule kopieert en opslaat als tekst, deze zou bv dan ook direct het excel bestand kunnen opslaan onder die naam.

Heb je alleen een 'sjabloon factuur nodig die je telkens weer opnieuw gebruikt.

nogmaals mijn excuses voor de late reactie

ik gebruik idd een sjabloon factuur die steeds hergebruik

gr

jack

Als je het nummer invoert in cel B2:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target = [B2] And Target <= Day(DateAdd("m", 1, Date) - Day(Date)) Then
    Application.EnableEvents = False
    Target = Format(DateSerial(Year(Date), Month(Date), Target), "yyyymmdd ")
    Application.EnableEvents = True
  End If
End Sub

Maar als je toch aan het automatiseren bent: een faktuurnummer dient zonder tussenkomt van een gebruiker te worden gegenereerd.

Als je het nummer invoert in cel B2:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target = [B2] And Target <= Day(DateAdd("m", 1, Date) - Day(Date)) Then
    Application.EnableEvents = False
    Target = Format(DateSerial(Year(Date), Month(Date), Target), "yyyymmdd ")
    Application.EnableEvents = True
  End If
End Sub

Maar als je toch aan het automatiseren bent: een faktuurnummer dient zonder tussenkomt van een gebruiker te worden gegenereerd.

hier kan ik wel iets mee

bedankt

hallo

ik denk dat dit wel eens zou kunnen werken
het probleem van de maand daarop heb ik niet want ik maak er een pdf file van , nadat ik de factuur heb aangemaakt.
ik ga het uitproberen
ik laat het weten
alvast bedankt

groet

jack009

dit is ook een goede oplosing, ik ga even kijken wat voor mij het beste werkt

allen bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan