nieuwe record uit csv toevoegen aan tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

marielles

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Berichten
5
Hallo,

ik werk voor het eerst met dBase in Ooo.
Ik heb een behoorlijk complete opzet voor een database voor o.a. evenementen en deelnemers gemaakt.
Ik blijf alleen met een probleem zitten: wat is een nette manier om nieuwe deelnemers uit een csv-bestand toe te voegen aan de bestaande tabel deelnemers?
Bijkomend punt is wel dat het csv-bestand iha niet alle velden bevat die in de tabel staan (we vragen, afhankelijk van het evenement, niet altijd alle gegevens op).

Alvast bedankt!

Marielle
 
wat is een nette manier om nieuwe deelnemers uit een csv-bestand toe te voegen aan de bestaande tabel deelnemers?
Bijkomend punt is wel dat het csv-bestand iha niet alle velden bevat die in de tabel staan (we vragen, afhankelijk van het evenement, niet altijd alle gegevens op).

Marielle,
er zijn twee manieren.

1. Kopieren vanuit Calc naar de tabel van Base
2. Invoeren via een directe SQL opdracht.

ad. 1
Hierbij zorg je dat Base en Calc allebei geopend zijn en Base laat de tabellen zien van de database waarin je wilt importeren. In Calc is de csv geopend die je wilt importeren.
Selecteer alle gegevens die je vanuit de csv in Calc in Base wilt importeren en sleep die met ingedrukte muisknop op de tabel in het Base-venster waarin je de gegevens wilt importeren.
Nu opent een dialoogvenster Waarin je Gegevens kiest om te importeren.
Als je nu de stappen volgt in het dialoogvenster moet het goed gaan.
Hier is nog een Engelse link waar eea beschreven staat
http://sheepdogguides.com/fdb/fdb1imp1.htm

ad 2.

Hierbij werk je direct vanuit SQL en gebruikt de opdracht INSERT INTO.
Een voorbeeld staat hier:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=22258&highlight=sql+insert+array
Dat is een wat ingewikkelder manier, het zou ook ietwat simpeler moeten kunnen, maar dat kon ik nog niet vinden :(
 
Hallo,

dank voor je reactie.
Het "gewoon kopieren" vanuit een Calcbestand heb ik geprobeerd, maar ik krijg geen dialoogvenster - in plaats daarvan zet hij alle gegevens die ik wil kopieren achter elkaar in één vakje in de databasetabel. Enig idee hoe dit komt en hoe ik het kan voorkomen?

Ik zal proberen of het me lukt met het "insert into" statement.
 
Ik zag dat ik je verkeerd voorgelicht had mbt het kopiëren vanuit Calc naar Base.

Als het csv-bestand in Calc is geopend moet je de gegevens die je in Base wilt hebben selecteren en kopiëren ( selecteren en dan rechtsklikken en Kopiëren kiezen of met Ctrl+C)

Vervolgens in het paneel Tabellen van BASE met rechts klikken op de tabel waarin je de gegevens wilt plakken.
attachment.php


Dan verschijnt het dialoogvenster tabel kopiëren (Gegevens toevoegen is al geselecteerd)


attachment.php


Misschien dat het dus aan mijn verkeerde uitleg lag. Sorry daar voor.
 

Bijlagen

  • Tabel kopiëren.jpg
    Tabel kopiëren.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 191
  • Tabelkopiëren00.jpg
    Tabelkopiëren00.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 212
Laatst bewerkt:
Inderdaad, hiermee lukt het nu wel gemakkelijker!
Via de "insert into" was het ook al wel gelukt inderdaad maar dat blijft wat omslachtig.
Bedankt voor de hulp!

Groetjes

Marielle
 
Klopt, daarom moest ik het even rechtzetten.

Blij dat het gelukt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan