• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere waarden zoeken en vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Databeest

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2006
Ik moet in een Excel bestand zo'n 30 waarden zoeken en vervangen.
Met Ctrl+H kan ik maar 1 waarde opgeven.

Weet iemand een tool of een oplossing om een groot aantal waarden te zoeken en te vervangen?

Het snelste lijkt mij dan een macro die uit een lijst de gegevens zoekt en de ernaast gelegen nieuwe gegevens in de lijst zet.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik ben helaas niet zo thuis in macro's.
Zou jij mij op weg willen helpen of kan het misschien toch met een functie van Excel?

Heb je een voorbeeldbestand met fictieve gegevens?
Dat werkt makkelijker.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijgaand het bestand.

Het is de bedoeling dat de waarden in kolom 1 worden vervangen door de waarden in kolom 2.

Aangezien ik hier regelmatig mee te maken heb, zou het handig zijn dat ik het gemakkelijk kan gebruiken voor andere waarden.

Bijlagen

Als ik het bestand zo ziet lijkt het alsof kopieren en plakken volstaat.
Ik neem aan dat er gezocht moet worden naar bepaalde waardes.
Ik bedoel als volgt:

3 - aaa
5 - bbb
6 - ccc

Vervangen
5 - ddd

Dus:
3 - aaa
5 - ddd
6 - ccc

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Volgens mij kan het volgende ook:
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(C1;$A$1:$B$100;2;0));C1;VERT.ZOEKEN(C1;$A$1:$B$100;2;0))
Als in cel A1 een code staat die vervangen kàn worden, maar het hoeft niet, dan volstaat het gebruik van bovenstaande functie. De uitkomsten daarvan kun je dan kopiëren en plakken over kolom A heen.
Als er een vervangende waarde is, dan wordt die meegenomen, is er geen vervangende waarde dan blijft de oorspronkelijke waarde staan.

Groeten,
Richard

Beste Richard en Roncancio,

Het bestand dat ik eerder bijgevoegd zijn inderdaad allen de wwarden die gewijzigd moeten worden.

Het zoeken gebeurt in andere bestanden; vaak met meerdere werkbladen.
Ik heb een voorbeeld van zo'n bestand nu bijgevoegd.

Ik heb ook zelf iets geprobeerd in VBA.
Waarschijnlijk vreselijk inefficiënt geprogrammeerd, maar het werkt voor bestanden met 1 werkblad.

Ik heb nog wel een aantal wensen:

1: De code zou ook moeten werken over meerdere werkbladen
2: De naam van het werkblad moet niet van belang zijn (moet nu Blad1 zijn)
3: Het zou heel erg handig zijn om na afloop te kunnen zien welke waarden veranderd zijn.
(Overzicht van de veranderingen of de veranderingen geel gemarkeerd)
4: Als ik deze macro wil gebruiken voor andere waarden die omgezet moeten worden is
het erg omslachtig om het te veranderen. Een soort invooerlijstje zou dan heel erg
handig zijn.

Als bovenstaande allemaal zou lukken, zou ik een supertooltje hebben.:thumb:

Wie gaat de uitdaging aan?

De VBA code:

Sub vervangen()
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="102340", Replacement:="105441", _
SearchOrder:=xlByColumns, MatchCase:=True
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="102341", Replacement:="105442", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="102342", Replacement:="105443", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="102626", Replacement:="105444", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1102375", Replacement:="1104300", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1109040", Replacement:="1104301", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103401", Replacement:="1104302", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103403", Replacement:="1104303", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103405", Replacement:="1104304", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103407", Replacement:="1104305", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103411", Replacement:="1104306", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103415", Replacement:="1104308", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103417", Replacement:="1104310", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103434", Replacement:="1104312", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103436", Replacement:="1104311", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103432", Replacement:="1104313", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1108122", Replacement:="1104314", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1108124", Replacement:="1104315", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="102106", Replacement:="105445", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103442", Replacement:="1104316", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1103444", Replacement:="1104317", _
Worksheets("Blad1").Columns("A:IV").Replace What:="1109041", Replacement:="1104318", _
End Sub

Bijlagen

Beste forumleden,

kan iemand mij verder helpen met mijn wensenlijstje?

Ik heb een simpele macro toegevoegd die controleert of de getallen (van Oud) van het 1e werkblad in de overige werkblad(en) staan.
Als dat zo is dan wordt dat getal op het gevonden werkblad vervangen door het getal van Nieuw en wordt de betreffende cel rood weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Ik heb een simpele macro toegevoegd die controleert of de getallen (van Oud) van het 1e werkblad in de overige werkblad(en) staan.
Als dat zo is dan wordt dat getal op het gevonden werkblad vervangen door het getal van Nieuw en wordt de betreffende cel rood weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Diepe buiging en petje af.
Dit werkt perfect.

Ik zal de vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan