P-2602HW-D3A en P-2602H-D1A

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvoostveen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2009
Via Telfort heb ik bellen en internetten met hierbij het modem P-2602H-D1A (ZYXEL) dit werkt prima.
Van mijn oude adsl verbinding heb ik nog het draadloze modem P-2602HW-D3A (ZYXEL)
nu probeer ik deze in de plaats van de bedrade modem te zetten maar het DSL lampje gaat niet branden, uiteraard werkt dan ook niets. In mijn oude huis werkte deze draadloze modem nog prima (wel met Tiscali). De modems zien er ook identiek uit alleen is de een draadloos en de ander niet. Wie weet waarom mijn DSL lampje niet gaat branden, zodat ik mijn veerbinding draadloos kan maken.

Handiger dan te gaan fiddelen met ADSL instellingen is om de 'oude' Zyxel 'om te bouwen' naar draadloos accesspoint.

1. Ontkoppel de P-2602HW-D3A van de P-2602H-D1A.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de P-2602HW-D3A.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de P-2602HW-D3A, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de P-2602HW-D3A
5. Zet DHCP serving uit op de P-2602HW-D3A
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de P-2602HW-D3A uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de P-2602HW-D3A een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de P-2602H-D1A, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de P-2602HW-D3A instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de P-2602H-D1A. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de P-2602H-D1A als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de P-2602HW-D3A.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de P-2602HW-D3A met een LAN poort van de P-2602H-D1A.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de P-2602H-D1A ipv. de P-2602HW-D3A.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de P-2602HW-D3A nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de P-2602HW-D3A zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de P-2602H-D1A.
Je hebt dus de P-2602HW-D3A als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Handiger dan te gaan fiddelen met ADSL instellingen is om de 'oude' Zyxel 'om te bouwen' naar draadloos accesspoint.

1. Ontkoppel de P-2602HW-D3A van de P-2602H-D1A.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de P-2602HW-D3A.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de P-2602HW-D3A, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de P-2602HW-D3A
5. Zet DHCP serving uit op de P-2602HW-D3A
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de P-2602HW-D3A uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de P-2602HW-D3A een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de P-2602H-D1A, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de P-2602HW-D3A instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de P-2602H-D1A. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de P-2602H-D1A als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de P-2602HW-D3A.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de P-2602HW-D3A met een LAN poort van de P-2602H-D1A.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de P-2602H-D1A ipv. de P-2602HW-D3A.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de P-2602HW-D3A nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de P-2602HW-D3A zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de P-2602H-D1A.
Je hebt dus de P-2602HW-D3A als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Ik heb het even 3x moeten lezen voor ik het begreep maar volgens mij is dit een mooie oplossing. Ik ga dit binnenkort eens even uitproberen.
Bedankt voor je reactie

De hoofd-zyxel heeft als eigen adres 192.168.1.1, en geeft adressen uit aan pc's/laptops vanaf 192.168.1.33, dus alle tussenliggende ip-adressen zijn vrij om toe te kennen aan je draadloze zyxel.
Voor stap 7 in de instructie kun je dus een ip-adres kiezen in de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.32 om toe te kennen aan de draadloze zyxel.

Succes,

Tijs.

zyxel als wireless accesspoint

ook ik probeer mijn ZyXel P-2602HW-D1a als wireless accesspoint in te zetten om het internet vanuit mijn bedrade kabelmodem draadloos te krijgen.

ik heb bovenstaande stappen geprobeerd uit te voeren maar eindig keer op keer met de situatie dat de ZyXel geen internet toegang biedt. Ik denk dat ik iets fout doe met het toewijzen van een IP adres in de ZyXel configuratie. Enig idee?

Welk IP adres zou ik moeten toekennen? Mijn Ip is : 83.85.183.13
en waar dien ik dat IP adres dan vervolgens in de ZyXel configuratie in te geven?

alvast bedankt voor de hulp!

Topic is erg oud dus doorgaan hier heeft geen zin en bovendien is het wenselijk een eigen vraag te maken en niet " in te breken" in een bestaand topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan