Access beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

sceppi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
Hallo,

Ik probeer m'n database die binnenkort door een groot aantal users zal worden gebruikt te beveiligen. Dit lukt op zich prima en met behulpt van groepen kan ik perfect iedereen de vereiste restricties geven.

Het enige probleem is de workgroup information file (.mdw). Ik kan deze namelijk simpelweg deleten. Ik zou verwachten dat mijn access database dan een error zou geven bij het opstarten, maar in de plaats daarvan maakt ie gewoon automatisch een nieuwe system.mdw file en de beveiliging is weg! Elke gebruiker kan bijgevolg simpelweg te mdw file deleten om de beveliging te omzeilen. Hoe kan ik dit voorkomen?

- Francis

Laatst bewerkt:
Je moet een nieuwe workgroup file aanmaken met de workgroupfilemanager. Die staat in dezelfde directory als Access. Het kan zijn dat je er geen link naartoe hebt in je windows start menu.

Deze moet je een andere naam geven dan System.mdw, de default workgroupfile. De default workgroupfile is over heel de wereld hetzelfde. Dus als je daarin rechten aan users en groepen geeft dan zijn die rechten verdwenen als ik je database bij mij thuis eens uitprobeer.

Met de workgroupfilemanager maak je een unieke mdw file aan. En die is echt uniek. Hij is wel te reproduceren als je de gegevens bewaart waarmee je hem aangemaakt.

Verder is het verstandig als je gebruikers toevoegt aan groepen en die groepen rechten geeft. Dus geen individuele rechten aan gebruikers toewijzen. Als je een gebruiker hebt die iets extra's moet kunnen dan kan je beter een nieuwe groep aanmaken en die ook aan de gebruiker toewijzen.
De rechten zijn cumulatief.

Enjoy!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan