Router als access point

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lord Ahoy

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Ik heb op de benedenverdieping een router, die ik voor boven bekabeld gebruik en beneden draadloos.

Nu wil ik boven ook een PC draadloos gaan gebruiken, maar de verbinding is daar niet best. Nu heb ik een ADSL-router staan, die ook draadloos kan worden gebruikt. Boven kan ik de kabelverbinding splitsen, maar naar die PC toe moet het verder draadloos (om niet met een kabel dwars door de kamer te gaan zitten). In deze router kan echter geen UTP-kabel, want de ingangen zijn te klein, deze zijn bestemd voor ADSL-stekkers. Is zo'n router geschikt om als access point te gebruiken? Als dat niet zo is, is een access point eigenlijk wel de juiste oplossing voor mij?

Deze vraag is al 10-tallen keren voorbij gekomen.
Punt 1: Boven een hub of een switch plaatsen om de bedrade verbinding te 'splitsen'. In theorie kun je ook je verbinding over 2x2 paren laten lopen, maar dan moet je dat aan beide kanten van de kabel gaan fixen, dus niet aanbevolen, dus daarom hub of switch gebruiken.
Dit is niet nodig als de ADSL-router die je boven wil gebruiken méér dan 1 LAN-aansluiting heeft, want dan kan je die als gecombineerde accesspoint en switch gebruiken. Zie ook punt 2.
Punt 2: Laten we zeggen dat "provider-router" het apparaat is dat je provider beschikbaar heeft gesteld en "adsl-router" je eigen draadloze router:

Je kunt je "adsl-router" gebruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de "adsl-router" van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de "adsl-router".
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de "adsl-router", via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de "adsl-router"
5. Zet DHCP serving uit op de "adsl-router" en stel een apart draadloos netwerk in op dit apparaat (dus niet overlappend met het netwerk beneden qua SSID en kanaalnummer).
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de "adsl-router" uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de "adsl-router" een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP door de provider-router.
Je moet dus een vast ip-adres op de "adsl-router" instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de "adsl-router".
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de "adsl-router" met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de "adsl-router".
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de "adsl-router" nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de "adsl-router"].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de "adsl-router" zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de "adsl-router" als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan