Geluid ene speaker harder

Status
Niet open voor verdere reacties.

tom0191

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
15
Hallo,

Ik heb een geluidssetje van Dell bij mn computer, 2 speakers en 1 subwoofer.
Kwam altijd een mooi geluid uit, maar toen ik vandaag muziek wilde gaan luisteren deed hij het heel raar.

Mn rechter speaker deed het alleen, dacht ik. Maar toen ik het geluid harder zette kwam de linker erbij, alleen dit geluid was alsnog zachter dan wat er rechts uit kwam. Toen ik in volumeregeling wat aan de balansschuif ging zitten en met het volume spelen, merkte ik dat allebei mn speakers en mn subwoofer het nog prima doen, maar niet in de goede verhouding..

Als ik de balans helemaal links zet van het hoofdvolume en dan mn volumeknop op de speaker opendraai, komt er geluid uit de linkerspeaker, wat gewoon goed klinkt. Als ik dan vervolgens de balansschuif weer in het midden zet, doet alleen de rechter het en dan veel te hard.

Ik snap er niets van, en ik zou ook niet weten hoe ik dit moet oplossen. Naar mijn weten is er nooit iets veranderd aan de instellingen, ik heb altijd alles gewoon aan balans en volume in het midden laten staan.

Kan iemand me helpen om m'n geluid gewoon weer mooi en uit alle twee de speakers gelijkmati te laten klinken? Als ik iets niet duidelijk uitgelegd heb over het probleem hoor ik het graag. Alvast bedankt :)

Ik heb geluidskaart:
Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3] met SoundMAX Digital Audio.
 
Heel soms gebeurt het dat geluidsinstellingen overstuur raken zonder dat je daar zelf direct verantwoordelijk voor bent geweest (althans niet bewust)

Ik zit helaas niet achter een machine met geluidskaart + speakers, maar klik eens rechts op het speakertje op de taakbalk en "surf" naar een instelling waar je de 'soort' speakers kunt instellen. Check eens wat daar staat: "stereo" of bijv. 5.1 of surround. zorg dat er Stereo komt te staan. Misschien is het probleem dan opgelost.

Het is op de machine waarop ik nu zit tevens onmogelijk om het configuratiescherm te benaderen, maar ik weet dat je middels het configuratiescherm en dan via de geluidsinstellingen hetzelfde schermpje kunt bereiken.

Kijk even rond en kom je er niet uit, mogelijk kan iemand die meeleest even de juiste klikjes in XP beshrijven om in dat instelschermpje te komen.
 
bedankt voor je reactie,

luidsprekerinstellingen -> geavanceerd -> daar kan je inderdaad kiezen tussen een boel luidsprekerinstellingen. ik heb m gewoon op stereoluidsprekers staan, zo staat ie altijd al..

dus dat is t 'm niet, helaas :(
 
Nog ff wat uitgebreider:

Het is echt n rare bende. Als ik t volume op zn laagst heb staan (op de speakerknop zelf), hoor je nog steeds geluid. Dit was voorheen niet zo.

Daarnaast gaat als ik m'n volumeknop (de speakerknop) omhoog draai, gaat het volume hoger, maar lijkt het alsof daarmee ook de balans geregeld wordt?! Hij gaat namelijk langzaam harder aan de linkerkant naarmate je het volume omhoog draait, terwijl de 'basis' rechts is. Ik snap er echt helemaal niks van :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan