AHCI beter dan IDE mode?

Status
Niet open voor verdere reacties.

91Serpent91

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2008
Berichten
59
Hallo,

Ik heb sins kort WinXP Pro op mn laptop gezet ik heb toen om de installatie goed te laten verlopen hem via de BIOS op IDE mode laten draaien want op AHCI wou hij niet.
En als ik hem reboot op AHCI dan krijg ik een BSOD, dus had ik hem maar weer geboot op IDE.

Maar nu is mijn vraag is AHCI mode beter dan IDE mode? en is het verstandig om hem daar weer op te laten draaien? of is IDE net zo goed of misschien wel beter

Mvg. Serpent
 
Ik had er al iets over gelezen, maar is het dan ook verstandig om weer AHCI mode in te schakelen?
 
Als je dan steeds een BSOD krijgt zou ik dat niet doen.
 
AHCI inschakelen is zeker aan te raden, want zoals je ook in bovenstaande link kunt lezen gaat je snelheid er op vooruit. Met IDE ingeschakeld wordt er geëmuleerd, en dat kost snelheid.
Nadeel in jouw geval is dat je XP al geïnstalleerd hebt. Je zult dit opnieuw moeten installeren met de AHCI functie aan want een reeds geïnstalleerde XP met de IDE functie aan kun je niet zomaar even op AHCI zetten zoals je reeds gemerkt hebt.

XP installeren met de AHCI functie aan houd wel in dat je externe drivers nodig hebt van de moederbordfabrikant. Meestal zijn deze te installeren met een floppy maar met een moderne laptop zal dit uiteraard moeilijk gaan.
Een aangepast windows cd kan dan ook uitkomst bieden waar deze drivers dan al ingebakken zitten. Hetzij van de laptopfabrikant, hetzij een geslipstreamde (zelfgemaakte) cd.
 
Moet je met slipstreamen ook kunnen programmeren?

Of is er ook een mogelijkheid om het gewoon "zo" te kunnen doen zonder deinstallatie van XP?
 
Je zult XP altijd weer opnieuw moeten installeren, ook als je je windows cd slipstreamt.
Hoe slipstreamen werkt lees je oa. hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan