Bedankt voor het aanbod om iets te bouwen, maar dat doe ik toch liever zelf. Ongetwijfeld doe ik er langer over dan jij, maar zelf bouwen is een groot deel van de kick.
Maar aan wat voor hardware moet ik dan denken als je bovenstaande functionaliteit wil bieden? Kun je hierover eens een tip geven?
Ik wilde niet het systeem voor je bouwen, alleen de configuratie (dmv een link naar het winkelwagentje van een webshop)
Bovenstaande kun je prima regelen met een zuinige Atom, 1 à 2GB geheugen (1 is ruimschoots voldoende), en afhankelijk van hoeveel opslag je nodig hebt 500GB tot 2TB aan harde schijven (maar die laatste zal flink overkill zijn, gokje). In het kader van meer opslag eventueel een RAID kaartje, maar dat zal alleen nodig zijn als je ook centrale backups wilt (overigens is dat vrij makkelijk te realiseren, en aangezien de prijzen van HD's niet extreem hoog zijn...)
Goed, ik heb even een systeempje samengesteld voor je.
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...[51766]=2&product[200355]=1&product[199908]=1
Zoals je ziet staat er een simpele en zuinige Atom, twee zuinige 750GB HD's (zijn eventueel te koppelen, dat leg ik wel uit als dat nodig is.), 1GB RAM, een neutrale behuizing (smaken verschillen dus kies desgewenst een andere, kleintje i.v.m. ruimte) en voor het gemak een simpele DVD lezer, maar die kan weggelaten worden. Nu heb ik geen besturingssysteem ertussen gezet, daarvoor kun je een al dan niet legale XP/WHS versie voor gebruiken. Ook, maar dat is voor meer gevorderden, kun je bezig gaan met een Linux-distributie.
Op bovenstaand systeem kunnen dus makkelijk alle eerder genoemde taken draaien, gecombineerd met veel flexibiliteit voor later. Vergelijk dit setje nou eens met een standaard Synology dingetje, zonder opslag:
http://tweakers.net/pricewatch/162144/synology-disk-station-ds207+.html#tab:prices
In verhouding hebben we dus zelfs nog een goedkoper systeem.
Zit niet in over een enorm stijgende energierekening, de Synology's zijn (de meesten dan) eveneens gebaseerd op een Atom en dus zeer energiezuinig. ijn samengestelde configuratie gebruikt eveneens slechts enkele Watts, dus het mag geen groot probleem zijn.
Als ik nog moet wijzen op goede programma's, uitleg moet geven over eventuele andere dingen etc. hoor ik dat morgen wel. Truste.
En omdat ik er ook geen genoeg van krijg en het me net even tebinnen schiet: eventueel kun je het systeem op tv aansluiten om het *ook* meteen als MediaCenter te gebruiken. Maar dat vereist weer iets sterkere hardware (denk aan HDTV), dus laat goed weten wat je wilt. Spam desnoods heel dit topic vol met je wensen, des te meer kan ik een systeem naar jouw hand samenstellen.