NAS kopen of zelf bouwen voor lage energierekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schrikbeeld

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2008
Mijn NSLU2 van Linksys heeft het begeven, dus wil ik graag een nieuw energiezuinig ding.
Ik kijk dan begerig naar de mogelijkheden van bijv. de Synology systeempjes en dan vooral de mogelijkheden voor file- en webserving, muziek- en foto-sharing en downloaden.
Maar 250 a 280euro voor een 2-disk ding zonder de disks is niet gering.

Je kunt ook zelf bouwen op een oude(re) PC, maar dan ben je uiteraard wat langer bezig voor alles werkt naar behoren.

Mijn vraag is of er ervaring is met dit onderwerp en vooral wat de juiste afweging is als je een energiezuinige oplossing wilt hebben (het ding staat tenslotte bijna altijd aan).

Zelf heb ik goede ervaringen met FreeNAS. Alles zit erop en eraan, alles is goed configureerbaar en werkt prima.

FreeNAS installeer je op een PC, niet?
En die gebruiken in mijn beleving meer energie dan bijv. zo'n Synology. Of vergis ik me daarin?

FreeNAS installeer je op een PC, niet?
Klopt.
En die gebruiken in mijn beleving meer energie dan bijv. zo'n Synology. Of vergis ik me daarin?

Dat ligt eraan welke hardware je gebruikt. Gebruik je een zuinige en niet al te hoog geklokte Atom doet deze echt niet onder voor een Synology systeem. Die maken gebruik van soortgelijke hardware en trekken met een compleet systeem slechts enkele Watts uit het stopcontact... Kijk ga je FreeNAS draaien op een zwaar overgeklokte Pentium 4 ofzo vraagt dat natuurlijk wel aardig stroom.

Van een PC een NAS maken is hobbymatig leuker, meer uitbreidbaar (denk aan een webserver, streaming media server en andere server-applicaties) en uiteraard ook makkelijker te vervangen (lees: als er wat stuk, gaat hoef je alleen dat onderdeel te vervangen). Dit soort functies zie je niet heel snel terug op de goedkopere NAS systemen.

Ik wil wel een systeempje maken via één van de webshops, maar dan zul je even wat voorkeuren moeten aangeven (grootte schijf/schijven, eventuele extra applicaties, etc.).

Hey DillonDarko,
Zoals je zegt klinkt een zelfbouw veel flexibeler dan een dingetje met fixed firmware, hoeveel mogelijkheden hier dan ook van huis uit al op zitten.
Functies die onmisbaar zijn: file- en printserver (misschien zelfs voor een multifunctional?), mediaplayer, downloader (newgroups), ftp- en webserver (kleine site en tests).

Bedankt voor het aanbod om iets te bouwen, maar dat doe ik toch liever zelf. Ongetwijfeld doe ik er langer over dan jij, maar zelf bouwen is een groot deel van de kick.
Maar aan wat voor hardware moet ik dan denken als je bovenstaande functionaliteit wil bieden? Kun je hierover eens een tip geven?

Bedankt voor het aanbod om iets te bouwen, maar dat doe ik toch liever zelf. Ongetwijfeld doe ik er langer over dan jij, maar zelf bouwen is een groot deel van de kick.
Maar aan wat voor hardware moet ik dan denken als je bovenstaande functionaliteit wil bieden? Kun je hierover eens een tip geven?

Ik wilde niet het systeem voor je bouwen, alleen de configuratie (dmv een link naar het winkelwagentje van een webshop) ;)

Bovenstaande kun je prima regelen met een zuinige Atom, 1 à 2GB geheugen (1 is ruimschoots voldoende), en afhankelijk van hoeveel opslag je nodig hebt 500GB tot 2TB aan harde schijven (maar die laatste zal flink overkill zijn, gokje). In het kader van meer opslag eventueel een RAID kaartje, maar dat zal alleen nodig zijn als je ook centrale backups wilt (overigens is dat vrij makkelijk te realiseren, en aangezien de prijzen van HD's niet extreem hoog zijn...)

Goed, ik heb even een systeempje samengesteld voor je.

http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...[51766]=2&product[200355]=1&product[199908]=1
Zoals je ziet staat er een simpele en zuinige Atom, twee zuinige 750GB HD's (zijn eventueel te koppelen, dat leg ik wel uit als dat nodig is.), 1GB RAM, een neutrale behuizing (smaken verschillen dus kies desgewenst een andere, kleintje i.v.m. ruimte) en voor het gemak een simpele DVD lezer, maar die kan weggelaten worden. Nu heb ik geen besturingssysteem ertussen gezet, daarvoor kun je een al dan niet legale XP/WHS versie voor gebruiken. Ook, maar dat is voor meer gevorderden, kun je bezig gaan met een Linux-distributie.

Op bovenstaand systeem kunnen dus makkelijk alle eerder genoemde taken draaien, gecombineerd met veel flexibiliteit voor later. Vergelijk dit setje nou eens met een standaard Synology dingetje, zonder opslag:
http://tweakers.net/pricewatch/162144/synology-disk-station-ds207+.html#tab:prices
In verhouding hebben we dus zelfs nog een goedkoper systeem.

Zit niet in over een enorm stijgende energierekening, de Synology's zijn (de meesten dan) eveneens gebaseerd op een Atom en dus zeer energiezuinig. ijn samengestelde configuratie gebruikt eveneens slechts enkele Watts, dus het mag geen groot probleem zijn.

Als ik nog moet wijzen op goede programma's, uitleg moet geven over eventuele andere dingen etc. hoor ik dat morgen wel. Truste.

En omdat ik er ook geen genoeg van krijg en het me net even tebinnen schiet: eventueel kun je het systeem op tv aansluiten om het *ook* meteen als MediaCenter te gebruiken. Maar dat vereist weer iets sterkere hardware (denk aan HDTV), dus laat goed weten wat je wilt. Spam desnoods heel dit topic vol met je wensen, des te meer kan ik een systeem naar jouw hand samenstellen.

Laatst bewerkt:
He Dillondarko,
ik was ff weg voor studie en examens.

Wat kan je iets verkeerd begrijpen over dat systeempje bouwen, maar we zitten nog op dezelfde golflengte.

Ik kan maar nergens vinden wat het energieverbruik van zo'n Foxconn boardje is. Maar zoals je al schreef heeft een Synology ook een Atom, dus je zou denken dat zoiets in de buurt van elkaar moet zijn.
Het is ook de vraag of zo'n Foxconn zichzelf kan aanzetten (net als de Syn), ook dat heb ik nog niet gevonden.
Er zijn natuurlijk ook nog zuiniger 2,5" disks, maar die heb je weer niet in afmetingen van 0,75 tot 1 TB, dus je ontkomt niet aan 3,5".
Als je jouw suggestie Mediacentre overneemt ben je wel je enige PCI-slot kwijt, maar waar zou je die anders voor gebruiken.

En maak je over Linux geen zorgen, daar kan ik mee uit de voeten.

Als de Foxconn bios zichzelf kan aanzetten ga ik ervoor.
Zeer bedankt voor je hulp!

Groet, Peter

Laatst bewerkt:
Vrijwel alle recente BIOS versies ondersteunen het automatisch aangaan van de machine. Als het tegendeel blijkt kun je eventueel terugvallen op Wake On LAN, waarmee je je router het werk laat doen om op te starten.

Het schijnt dat de Western Digital Green schijven erg weinig energie verbruiken, deze zijn wel 3,5".

Wat betreft PCI-e op dat moederbord, je kunt altijd een RAID kaartje gebruiken. Ik weet niet of de Foxconn wel die optie heeft en belangrijker: aantal aansluitingen voor schijven, daar zou ik even naar kijken.

En twijfel niet om nog iets te vragen, de domste vraag is een niet gestelde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan