Dubbele installatie op aparte harde schijf verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

cmcdk

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2009
Er is in het forum veel te vinden over het verwijderen van Vista, maar niet zoals in deze situatie.

Ik heb een tijd terug noodgedwongen Vista voor de tweede keer op mijn pc geinstalleerd. Op een aparte harde schijf die ook in mijn pc zit. Deze tweede versie wil ik nu weer verwijderen, maar dat krijg ik niet gedaan in verband met de beveiliging. Formateren doet het dus niet.

Ik denk dat ik de bootbestanden op deze schijf weg moet zien te krijgen (begrijp ik na het lezen van vele forum posts) en dat formateren daarna wel mogelijk zou zijn.

Heeft iemand een tip voor mij hoe dat te doen? Hetzij de bootbestanden eraf knikkeren en/of heel de Vista installatie.

(Ik werk vanuit de eesrte installatie van Vista op de andere harde schijf, en het werkt allemaal prima, ik heb dus geen XP).

Ik hoor het graag!

en je weet zeker dat de 2e vista niet de vista is die het opstarten regelt.

kijk eens in systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer
en probeer daar de 2e schijf opnieuw te formatteren.

Ik heb dit bekeken.
Ik kan daaruit concluderen dat het opstarten vanaf de "goede Vista" gaat. Ik heb het even opgeschreven:

C: In orde (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)
D: In orde (Systeem, Wisselbestand, Actief, Primaire partitie)

Op schijf D staat dus de Vista versie die weg moet.

Wat ik vergeet op te schrijven: ik kan niet formateren kiezen als ik schijf D selecteer (ook niet biju schijf C trouwens).

formatteren is schijf aanklikken en dan onder actie staat dit.

Dank je wel voor het meedenken..... maar dit had ik gevonden inderdaad. Ik kan het gewoon niet aanklikken, de formateren optie. Omdat de optie grijs gekleurd is en niet kan worden gebruikt.

dan cd van vista er in en vanaf daar formatteren.....

dan cd van vista er in en vanaf daar formatteren.....

Ik heb de Vista CD erin gedaan
De keuze is (na aanmelden) installeren of transfer van bestanden vanaf een andere PC.

Als ik kies voor installatie, kan ik kiezen voor een installatie op schijf C of D.
En dan zet hij de oude windows in een aparte map (tenminste dat wordt gemeld).
Er wordt gesignaleerd dat ik windows op beide schijven heb staan.

Ik kan niet kiezen voor formateren. Ik heb het installeren opgestart en zag formateren nergens genoemd, dus heb ik het maar afgebroken.

Misschien doe ik iets verkeerd of kies ik de verkeerde opties.

Als je nog tips voor me hebt.... hoor ik het graag!

installeren op schijf d
dan krijg je de melding dat er een old aangemaakt gaat worden.
maar je kunt daar dan ook kiezen voor verwijderen en installeren.....
dit staat een beetje verborgen maar is er echt wel.

installeren op schijf d
dan krijg je de melding dat er een old aangemaakt gaat worden.
maar je kunt daar dan ook kiezen voor verwijderen en installeren.....
dit staat een beetje verborgen maar is er echt wel.

Hoi Puppy:

Lol ik heb inmiddels windows drie keer geinstalleerd op de d-schijf maar.... ik krijg geen keuze voor verwijderen. (OMG..... dat duurt iedere keer zo lang..... hahaha).

Als ik kies voor installeren op mijn D-schijf dan doet ie gewoon alles automatisch achter elkaar:
- Kopieren
- Uitpakken
- Updates installeren
- Installatie voltooien
Tussendoor start de pc een aantal keren opnieuw op, dat gaat allemaal redelijk snel (en automatisch).... heb ik daar soms iets gemist?

Pfffffffff how to get rid of Vista..... (kick my pc?).

Iedere tip is welkom,
groet en alvast bedankt voor de hulp (ook tot nu toe)

Dank je wel puppy, ik ben weer een paar stappen verder, maar heb er wel een probleempje bij.

Ik ben erachter gekomen dat ik met de windows vista CDROM moest opstarten (en niet in de pc stoppen als ie draait). Pas dan kreeg ik geavanceerde stationsopties bij het aangeven op welk station Vista geinstalleerd moest worden. Na aanklikken kon ik kiezen voor formateren....... en dat werkte! Dus yayy! de D-schijf is nu leeg.

Maar......... er dient zich een ander probleem aan. Bij het opstarten van mijn PC blijkt hij mijn C schijf niet meer te kunnen vinden. Ik krijg de melding 'bootmgr' ontbreekt, opstarten lukt alleen nog maar met de Vista cd.

Als ik opstart vanaf de Vista CD en kies voor systeemherstel en ik kijk in de dos opdrachtprompt dan heet mijn geformateerde lege D-schijf ineens de C-schijf, ik zie dat aan het formaat.
Als ik kies voor stuurprogramma's vinden ziet hij 2 disks, een C-schijf die leeg is (dat is dus eigenlijk mijn net geformateerde D) en een X-schijf BIOS -waarvan ik nog nooit heb gehoord- waarin wat windows directory's te zien zijn maar waarin hij geen stuurprogramma's kan vinden.

In de BIOS heb ik de opstartprioritet van de harddisk aangepast (dus dat ie eerst mijn C en daarna mijn D -met behulp van de type/merknamen van de schijven kan ik dat zien-). Maar het helpt niets.

Ik ben nu wel bezig om op forums te zoeken naar de melding bootmngr ontbreekt omdat ik heb gezien dat meer mensen dat hadden na het terugzetten van hun PC naar XP, of na het formateren van bijvoorbeeld een tweede disk met data. Ik ga morgen weer verder met puzzelen.

Nou ik heb inmiddels alle suggesties die ik heb gevonden (inclusief die van jou, puppy) geprobeerd. De bedoeling is om windows Vista te gebruiken die al op mijn C-schijf is geinstalleerd, maar ik krijg de melding bootmgr ontbreekt bij opstarten. Maar mijn C-schijf wordt niet gevonden door de Vista CDROM. Wel mijn lege net geformateerde D-schijf waar ik windows opnieuw zou kunnen installeren, maar dan heb ik Vista alweer dubbel op mijn PC en dat is juist waar ik vanaf wilde.
Ik heb zoveel forums afgespeurd en alles geprobeerd.

- ik heb geprobeerd te repareren met de Vista CDROM
- ik heb geprobeerd de bestanden terug te halen met doscommando's (opdrachtprompt benaderd via reparatie Vista CDROM)
- ik heb geprobeerd Vista te installeren tot de disk wordt gevonden.... en dan weer terug naar reparatie
- ik heb de D-schijf stekker losgehaald en geprobeerd of Vista de C-schijf dan wel kan vinden.

Nu, zonder D-schijf- (want die heb ik losgekoppeld) krijg ik vanaf de Vista CD de melding dat er geen hard disk kan worden gevonden en dat ik een CDROM met drivers in de PC moet stoppen. Ik kan nu dus alleen maar opstarten via de Vista CD. Mijn probleem is dat ik in de computer kast niet kan zien welke hard disk ik heb om de drivers te achterhalen (ik heb geen drivers bijgeleverd gekregen), het zit allemaal zo dicht op elkaar ingebouwd en het zit allemaal vast, de sticker met gegevens van de disk zit bovenop.

De C-schijf wordt in het BIOS wel herkend, de opstartprioriteit zit op die schijf.
De C-schijf is in werkelijkheid 2 RAID geschakelde schijven. Het programmaatje dat ik gebruik om de RAID (CTRL-G bij opstarten) te beheren werkt prima en die herkent de schijven ook en die meldt dat alles uitstekend is en er geen problemen zijn.

Pfff wat een puzzel he?
Het lijkt mij dat een eerste stap is om die drivers te pakken te krijgen zodat de Vista CDROM hopelijk mijn C-(RAID)schijf wel weer gaat herkennen. Is dat juist?

Mijn vraag is dan:
- hoe kan ik erachter komen welke drivers ik nodig heb voor mijn hard disk

Maar als er andere omwegen zijn verneem ik dat graag.

Alle tips welkom.

Nou inmiddels heb ik dr drivers van de onvindbare RAIDharddisks gevonden en gedownload, maar de windows Vista CD kan er niets mee en herkent mijn C-schijf (RAID geschakeld) nog steeds niet.

Als ik op stuurprogramma's laden klik vanuit reparatie dan gaat ie wel wat doen (laten of installeren), maar het heeft geen resultaat, De Visa CDROM kan mijn C-schijf nog steeds niet vinden.

HELP!! ik word wanhopig.........

Ha Puppy of anderen,

heb je nog tips voor mij?

Essentie:
Vista CDROM kan mijn C-schijf niet vinden. Op deze C-schijf staat windows wel al geinstalleerd.
Opstarten van mijn computer gaat ook niet meer.

Ik heb alle suggesties en opties op allerlei forums geprobeerd (zie eerdere posts), wat nu?

Hoi !

Raar verhaal, maar goed.....

Wordt je C-schijf in het bios herkend ?

Zo ja: als je opstart van de Vista-DVD ziet Vista je C-schijf ook, let wel: opstarten van de DVD, niet gewoon erin doen o.i.d.

Dan kies je dus voor herstellen - start-up repair en het is in 'n paar minuten voor elkaar !

Ik zeg dit niet zomaar: tientallen keren door mij en anderen uitgevoerd.

Ziet Vista geen C-schijf . dan is deze echt ernstig beschadigd, en blijft er niets anders over dan Vista opnieuw te installeren.Uiteraard stel je eerst je bestanden veilig via het monteren van de schijf in een an dere PC of d.m.v. bijv. Ultimate Boot CD of Hirenç boot CD.

UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Hiren's: http://www.kaldata.net/modules.php?modid=1&action=show&id=579

Greetz,

Harry.

Harry, ik weet niet precies hoe ik kan zien of mijn harde schijf door het BIOS wordt herkend, maar ik kan het wel beschrijven.

Als eerste heb ik een programmaatje om de C-schijf te beheren als het gaat om de RAID instellingen (want het zijn er dus fysiek twee van 150gyg). Ik kies dan CTRL-G tijdens het opstarten van de PC en dan kan ik bijvoorbeeld kiezen om de RAID uit te zetten, of om de schijven opnieuw op te bouwen (rebuilden). Dit werkt perfect, dit programmaatje herkent de schijven en zegt dat de schijven piekfijn in orde zijn (rebuilden niet nodig).

Als tweede kan ik bij het opstarten de DEL toets indrukken en dan kom ik het BIOS. Ik kan bijvoorbeeld bij de eerste menukeuze instellen welke harddisk bij het booten prioriteit heeft. Daar staat mijn RAID geschakelde C-schijf dus gewoon tussen. Dus mijn BIOS moet hem dan toch herkennen? Ik heb trouwens deze instelling ook gewijzigd (eerst mijn C-daarna mijn D-schijf) opstarten, maar dat gaf geen resultaat.
Kan je mij anders op een andere manier aangeven of mijn BIOS de schijf herkent, hoe kan ik dat zien.

Nee de Vista CD herkent mijn C-schijf niet. Ik kan alleen maar opstarten door te booten met de Vista CD. Repareren lukt dus niet, want hij ziet de C-schijf niet.

Ik vraag me af hoe het nou kan dat mijn C-schijf is beschadigd. Ik heb er namelijk helemaal niets mee gedaan en hij deed het altijd perfect. Op deze C schijf staat ook Vista geinstalleerd.
De problemen zijn begonnen toen ik mijn D-schijf heb geformateerd om een tweede vista versie te verwijderen op de D-schijf. Ik ben niet aan de C-schijf gekomen!!

Is het een optie dat een bootcd (waar jij naar verwijst) wel mijn C-schijf zal herkennen?

Groet en dank voor het meedenken (**zucht**)

Hoi !

Uit je relaas maak ik nu op dat je in 'n raid-configuratie (raid 0 ?) dsraait.

Dat maakt het uiteraard anders; na de POST krijg je dan dus een extra scherm met de raid-configuratie.

Hier moet dan de juiste configuratie ingesteld staan.

Als dat raid 0 is worden de C & D-schijf als een geheel gezien, ergo kan je ook geen Vista of op de C of op de D-schijf hebben !

Lees het hoe en wat van de raid-instellingen eens goed door, en meldt hier dan even welke configuratie je draait.
Volgens mij haal je van alles door elkaar en weet je niet echt waar je over praat.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Greetz,

Harry.

Harry:
sorry ik weet wel degelijk waar ik het over heb
ik heb dus drie fysieke disks in mijn pc.

Mijn C-schijf bestaat fysiek uit 2 150 gyg RAID1 geschakelde hard-disks. Maar wordt gezien als 1, toen alles nog gewoon draaide met de naam C, en hierop staat windows vista geinstaleerd en al mijn andere software. De schijven zijn netjes in orde (volgens GRAID software) en in mirror.

Mijn D-schijf is fysiek 1 schijf en is er een van 300gyg en is nu leeg en geformateerd. Ik gebruik deze schijf voor data. Uit nood geboren heb ik een keer ook Vista op deze D-schijf geinstalleerd, En die tweede Vista installatie wilde ik er weer afhalen, uiteindelijk gedaan door via de Vista CD te formateren.

De Vista CD kan dus de Raid schijven niet vinden.
Wel de 300gyg schijf.

Kijk in het BIOS, onder advanced BIOS Features, bij Hard disk boot priority dan kan ik ook kiezen uit de optie GRAID (en ook mijn andere SAMSUNG schijf). Dus kennelijk ziet het BIOS de RAID schijven wel. Ook als ik F12 druk bij het opstarten om de noot priority in te stellen in het BIOS worden de RAID geschakelde schijven (schijf) wel gezien.

Iedere tip is welkom
Alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan