Welk beeldformaat moet ik kiezen voor de beste kwaliteit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Randy_50Cent

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
590
Beste mensen,

Ik heb laatst een Sony Cybershot DSC-W270 gekocht, Hij bevalt me erg goed. Maar ik heb hem eigenlijk voor de vakantie gekocht. Ik ga over 5 dagen naar egypte toe en dus wil ik de mooiste foto's kunnen maken met de beste kwaliteit!. Alleen ik heb niet echt veel verstand van fotografie. Deze camera heeft 12.1 megapixel. En nu vraag ik me af welk beeldformaat het beste bij de beste kwaliteit hoord. Ik kan als volgt de beelformaten kiezen:

* 4:3 - 12M
* 4:3 - 8M
* 4:3 - 5M
* 4:3 - 3M
* 4:3 - VGA
* 3:2 - 11M
* 16:9 - 9M
* 16:9 - 2M


Ook staan er verschillende opnamekeuzes op mijn camera:

* Autom. Programma
* Slim automatisch instellen
* Eenvoudig opnemen
* Scene keuze


Wat moet ik selecteren voor de beste en scherpste kwaliteit? Steadyshot staat zowiezo altijd aan. Wat raden jullie mij aan?
 
De Handleidingen van Sony zijn altijd erg duidelijk.
Mijn tip van de dag:
If everything else fails, read the manual.
 
Beste mensen,

Ik heb laatst een Sony Cybershot DSC-W270 gekocht, Hij bevalt me erg goed. Maar ik heb hem eigenlijk voor de vakantie gekocht. Ik ga over 5 dagen naar egypte toe en dus wil ik de mooiste foto's kunnen maken met de beste kwaliteit!. Alleen ik heb niet echt veel verstand van fotografie. Deze camera heeft 12.1 megapixel. En nu vraag ik me af welk beeldformaat het beste bij de beste kwaliteit hoord. Ik kan als volgt de beelformaten kiezen:

* 4:3 - 12M
* 4:3 - 8M
* 4:3 - 5M
* 4:3 - 3M
* 4:3 - VGA
* 3:2 - 11M
* 16:9 - 9M
* 16:9 - 2M


Ook staan er verschillende opnamekeuzes op mijn camera:

* Autom. Programma
* Slim automatisch instellen
* Eenvoudig opnemen
* Scene keuze


Wat moet ik selecteren voor de beste en scherpste kwaliteit? Steadyshot staat zowiezo altijd aan. Wat raden jullie mij aan?

waar moeten we beginnen als je NIKS van fotografie weet?

28796.jpg


staar je niet blind op het aantal megapixels...en vergelijk niet het aantal met andere cameras...megapixels hebben NIETS te maken met kwaliteit...

beeldformaat heeft ook NIKS met kwaliteit te maken...

je hebt een kleine compact gekocht...dus op auto zetten en beeldjes schieten...

vergelijk de grootte van je geheugenkaart en bekijk zelf hoeveel fotos je erop kunt plaatsen bij de grootte die je verkiest...
 
waar moeten we beginnen als je NIKS van fotografie weet?

28796.jpg


staar je niet blind op het aantal megapixels...en vergelijk niet het aantal met andere cameras...megapixels hebben NIETS te maken met kwaliteit...

beeldformaat heeft ook NIKS met kwaliteit te maken...

je hebt een kleine compact gekocht...dus op auto zetten en beeldjes schieten...

vergelijk de grootte van je geheugenkaart en bekijk zelf hoeveel fotos je erop kunt plaatsen bij de grootte die je verkiest...

Ik heb een geheugenkaart van Sony van 4GB dus dat is zowiezo wel genoeg!
 
Ik heb de gebruiksaanwijzing helemaal doorgelezen. Maar er staat niks in over welk beelformaat ik het beste kan gebruiken als ik de beste kwaliteit wil. Ik wil de beste kwaliteit krijgen als ik de fotos op me computer zet en als ik dan inzoom bij de fotos dat ik dan wel scherpe kwaliteit zie. Welke is het beste? Ik denk aan 3:2 - 11M.
Of is dat juist niet zo?
 
4:3 is bij compact camera's meestal het formaat van de sensor zelf en daarom voor de hand liggend om te kiezen.
Dit is ook het enige formaat dat de volle 12 megapixels gebruikt, Daarom zou ik die kiezen.
Voor de andere formaten moet er worden omgerekend of afgesneden.

Soms kunnen camera's een hoger iso waarde bereiken met wat minder ruis als er minder pixels worden gebuikt, dat is in donkere (of snel bewegende omstandigheden) soms prettig.
Misschien staat hier iets over in de gebruiksaanwijzing?

mvg leo
 
Laatst bewerkt:
4:3 is bij compact camera's meestal het formaat van de sensor zelf en daarom voor de hand liggend om te kiezen.
Dit is ook het enige formaat dat de volle 12 megapixels gebruikt, Daarom zou ik die kiezen.
Voor de andere formaten moet er worden omgerekend of afgesneden.

Soms kunnen camera's een hoger iso waarde bereiken met wat minder ruis als er minder pixels worden gebuikt, dat is in donkere (of snel bewegende omstandigheden) soms prettig.
Misschien staat hier iets over in de gebruiksaanwijzing?

mvg leo

Oke, En welke 4:3 moet ik dan selecteren?

* 4:3 - 12M
* 4:3 - 8M
* 4:3 - 5M
* 4:3 - 3M
* 4:3 - VGA

mvg Randy
 
Ook op 12 Mp kan een foto hopeloos slecht uitvallen door onscherpte, beweging, over- onderbelichting, slechte compositie...
Het aantal megapixels zegt werkelijk niets over de kwaliteit van een camera.

Maar als je naderhand nog alle kanten op wilt (uitprinten / vergroten / uitsnedes maken) dan is er maar één instelling: de hoogste.

Bedenk ook op welk formaat je je foto's wil gaan afdrukken, 10x15 is een veelgebruikte afmeting en dan zou een 2:3 instelling beter passen dan een 3:4. Anders wordt er een stukje van je foto's afgesneden.
 
Wil je gaan afdrukken? Dan is het tabel in deze post een aardige handleiding.
Gebruik je de foto's alleen op een monitor, zou je zelfs nog lager kunnen gaan (b.v. gebruik je een monitor resolutie 1280×1024 heb je nog maar 1,3 mp nodig)

Bedenk echter wel een foto in een lage resolutie kun je nooit meer fatsoenlijk 'opblazen' naar een hogere resolutie. Ben je niet van plan grote posters te laten afdrukken is 5 mp een mooi gemiddelde.
 
Oke, En welke 4:3 moet ik dan selecteren?

* 4:3 - 12M
* 4:3 - 8M
* 4:3 - 5M
* 4:3 - 3M
* 4:3 - VGA

mvg Randy

Gewoon 12m oftewel 12 megapixels
Het megapixels verhaal is vooral interessant als je een camera koopt.
Niet eens zozeer het aantal, maar de totale kwaliteit van de beeldsensor en de beeldprocessor.(terecht is er al genoemd dat het aantal pixels niet staat voor beeld kwaliteit)
Wanneer je eenmaal een bepaalde camera hebt, is het zaak de aanwezige hardware optimaal te gebruiken.
Buiten het al eerder genoemde (mogelijk positieve) effect op snelheid en beeldruis bij slecht licht, heeft het voor de beeldkwaliteit geen enkel positief effect om het aantal pixel van een bepaalde sensor onder het het hardwarematig aanwezig aantal pixels te brengen.
Dat is dan alleen aan te raden als er een gebrek aan opslagruimte is.
 
De meeste gegevens zullen in het formaat 12M beschikbaar zijn. Indien je bvb op 8 M foto's neemt zal bijna de helft van je resolutie (je foto) weg gegooid worden. Op je PC scherm zal je dit niet zien omdat die maar een resolutie geeft van bvb 1,6 M (1280x1024). Indien je gaat uitvergroten (zomen of croppen) worden deze waarden belangrijker. Mijn persoonlijk oordeel is dat ik steeds aan de maximaal beschikbare resolutie met de kleinste jpeg compressie factor opnamen maak en eventueel neem ik een tweede geheugenkaartje mee om dit te kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan