Java wordt niet herkend als een interne of extern opdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

eppel

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Berichten
24
Als ik bijvoorbeeld een server wil runnen van Rs2 moet ik een .Bat bestand openen maar ik krijg altijd de foutmelding Java wordt niet herkend als een interne of extern opdracht,programma of batchbestand. Druk op een toets om door te gaan.

Nou ik heb al aardig wat op google gezocht maar ik moet een path aanleggen heb ik begrepen maar mijn cmd is ook erg vaag. Als ik ook maar 1 ding intyp maakt niet uit wat zelfs ipconfig krijg ik weer hetzelfde maar dan met: ipconfig wordt niet herkend als een interne of extern opdracht,programma of batchbestand.

Kan iemand mij helpen?
 
Begin met het vermelden van het besturingssysteem.

Probeer even het volgende alvast bovenaanin je .BAT bestand neer te zetten (als Windows niet in C:\Windows staat, dat gedeelte natuurlijk aanpassen):

set PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\system32\WBEM
[De rest van je batch-bestand]

Succes,

Tijs.
 
Dat is mooi, maar eigenlijk moet bijv. ipconfig etc. gewoon uitgevoerd kunnen worden zonder dat je zelf een PATH moet aangeven.

Evengoed, als je tevreden bent met de oplossing, dan graag even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", lager op deze webpagina aan de rechterkant.

Tijs.
 

@Ninov:

Denk je met Eej een reactie te krijgen? Zo praat je tegen je matties op straat of tegen je hond.

Pas dus eerst je posting aan, post daarna dat je je posting hebt aangepast, en dan zal ik een verklaring geven waarom deze oplossing werkt bij de originele vragensteller.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Reactie:

Hallo. Sorry als jij dit hebt opgevat als een 'belediging', maar dit was niet bedoeld!

Ik ben 13 en wist niet dat je op deze site niet zo mocht praten, dus sorry hiervoor.

Ik zou het op prijs stellen als u mij kon helpen met mijn probleem.

Groetjes.

(Aangepast )
 
Er staat nog steeds Eej in je eerste posting. Graag even de tekst helemaal aanpassen zodat er, in plaats van Eej, komt te staan: Hallo
Ik reken erop aan dat je dat nog even gaat doen

De uitleg:

Waar het om gaat is dat java.exe moet kunnen worden gevonden in het batch-bestand. Standaard staat java.exe in de Windows\System32 map, en omdat (normaal gesproken) die map in de Path systeemvariabele wordt genoemd hoef je dan verder niets te doen, want alle mappen die in het Path worden genoemd worden bekeken of daarin java.exe gevonden kan worden.

Als het Path níet klopt, dan wordt java.exe niet gevonden, vandaar dat ik in het batch-bestand zelf de Path variabele zet die het vinden van java.exe in de Windows\system32 map mogelijk maakt. [Dit heeft verder geen invloed op andere programma's die gebruik maken van de Path-variabele.]

Deze methode is alleen een tijdelijke oplossing. Wat je je, als definitieve oplossing, zou moet afvragen is welke mappen nú in de systeemvariabele Path op jouw systeem worden genoemd én of daar de Windows\System32 map niet (meer) in voorkomt. Staat de Windows\System32 map er (nog) wél in, ga dan kijken of java.exe (nog) wel in die map staat.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie ! Met mijn eerste post bedoelde ik vrijwel geen kennis met computers en programma's, en heb eigenlijk nog steeds niet echt het idee dat ik snap wat je bedoelde.

Zou je misschien kunnen uitleggen, hoe ik die veranderingen moet maken, en welke bestanden ik waarin moet zetten ?
Als u daar geen tijd voor heeft maakt het ook niet uit, dan houdt het op.

Groetjes.
 
@NinoV: Je hebt nog niet aangegeven wanneer JIJ die melding krijgt over dat java.exe niet gevonden kan worden.

Geldt voor jou ook dat je dat RS2 wilt draaien d.m.v. een batch-bestand?
Indien ja, dan moet dat batch-bestand aanpassen, zodat dat
set PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\system32\WBEM
er extra boven aan toegevoegd wordt.
Als jouw windows niet op de C: schijf staat, dan moet je die regel natuurlijk aanpassen.

Krijg je de foutmelding ergens anders, beschrijf dan precies wat je wilde doen, welk bestand of programma-groep icoontje je had gedubbelklikt etc.

Een schermafdruk zou ook kunnen helpen, waarin je laat zien welk programma je wilde gaan starten, en waarbij dan die "java.exe niet gevonden" melding in beeld kwam.

Tijs.
 
Hallo. Ik zit momenteel op mijn mobiel, maar het gaat inderdaad om een batcch bestand, en inderdaad voor RS2. Als ik het .rar bestand uitpak, moet je een .exe bestand activeren en dan krijg je op je desk top een bestand (batch bestand). Wanneer je dit opent, moet je eigelijk de RS2 client te zien krijgen, maar ik krijg dan dat zwarte beeld, met de tekst erin die ik hierboven had aangegeven en die de 1e jongen die deze thread openden ook had.

Bij mij cit :C//windows op de goeden plek, dus dat hoeft niet veranderd te worden.
Mijn vraag is, hoe ik die ene lange regel, die u had opgeschreven bovenin mijn .bat te zetten .
Als u dit zou wilen uitleggen, misschien dat het dan wel werkt.

Ik heb een windows 7, dus misschien dat u dat moet weten om het uit te leggen!

Groetjes Nino.
errrrror3.png


P.s. Ik heb mijn laptop een tijdje geleden gereset, waardoor ik java opnieuw heb moeten downloaden/installeren. Hij staat nu gewoon bij ProgramFiles ( x86 ).
Weet u nu genoeg om mij te helpen ?
 
Laatst bewerkt:
Als ik je schermafdruk zo zie heb je een snelkoppeling naar dat .bat bestand op je bureaublad staan. Rechtsklik op die snelkoppeling, en kies voor Eigenschappen.

Je zult dan zien wélke batchfile wordt aangeroepen en waar die staat.
Ga naar die genoemde map in Verkenner, rechtsklik op het .bat bestand, en kies Bewerken.
Voeg die PATH regel toe bovenaan, sluit af met het rode kruisje en sla het bestand op.

Hopelijk krijg je niet een of andere foutmelding over 'kan niet schrijven'.
Is dat wel het geval, dan zul je de aanroepregel van die snelkoppeling even naar het klembord moeten kopiëren d.m.v. Ctrl-C, een nieuwe snelkoppeling maken op je Bureaublad, met als opdrachtregel:
notepad.exe <type een spatie> <Doe Ctrl-V om het klembord te plakken>
Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Doe de wijziging, klik het rode kruisje en sla het op.

Voorbeeld: Stel dat de originele snelkoppeling verwijst naar "C:\Program Files (x86)\RS\rs2.bat"
Markeer het hele "C:\Program Files (x86)\RS\rs2.bat" gedeelte en doe de toetscombinatie Ctrl-C
Druk op Annuleren.
Maak een nieuwe snelkoppeling, en bij de opdrachtregel type eerst notepad.exe en dan een spatie en doe dan Ctrl-V om de inhoud van het klembord te plakken.
Sla de snelkoppeling op.
Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Doe de wijziging, klik het rode kruisje en sla het op.

Succes,

Tijs.
 
Java wordt niet herkend als een interne of extern opdracht.

hallo ik heet tristan

ik wil een RS2 server spelen alleen als ik op run.bat klik krijg ik dit:
--weet niet hoe ik hier een plaatje in krijg mijn excuses--
Java wordt niet herkend als een interne of extern opdracht.

ik heb al op deze forum gekeken en ben al erg ver, al snap ik niet al uw termen.
dit zijn de handelingen die ik heb gemaakt.
rechtermuisknop op het bestand<> klik op eigenschappen<>Bestand opzoeken in verkenner<>rechtsklik op het .bat bestand<>Bewerken.

Tot daar maar dan krijg ik een kladblok bestand met deze tekst:
@echo off
Title LegendScape - 517 New Prayers CLIENT
cd src
echo LegendScape is loading...
echo Please wait...
echo Welcome to LegendScape 525
java -Xmx256m client 1 live live software members english game1
pause

wat moet ik hier vanaf nu doen?
(ps: mijn ik heb de java versie: Java JDK 6()weet niet precies of dit de goede naam is)
 
@Tristan0: Misschien kan NinoV je daar verder mee helpen, want ik heb die Runescape server-software zelf niet.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan