Hoe zet ik een VPN verbinding op?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cineti1

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
9
Zie ook deze thread

Ik wil graag een VPN-verbinding opzetten, om vanuit thuis met de bestanden op kantoor te kunnen werken.

Dit zou ik dan willen doen met een Externe Netwerk Harde Schijf (de schijf heeft een ethernet én USB aansluiting). Ik zou deze schijf graag als 'server' willen instellen, in ieder geval zo dat alle bedrijfsbestanden op die schijf staan, en dat alle PC's op kantoor van die schijf de bestanden krijgen. Alle PC's op kantoor zijn verbonden met een ethernetkabel aan het modem, evenals de netwerk harde schijf zelf. Dit om snelheidsverlies te voorkomen (draadloos is helaas stukken langzamer).

Zou iemand me a.u.b. willen uitleggen hoe ik een VPN-verbinding kan leggen naar de netwerk harde schijf vanuit thuis? (welke stappen moet ik zetten op kantoor hiervoor, én op de laptop thuis? Ik heb gisteren al een tutorial gevolgd voor een VPN-verbinding maar tot dusver is het nog niet gelukt.

Alvast bedankt voor je hulp.
 
Mooiste oplossing is een zgn. 'hardware-vpn', dus de 2 routers (thuis-router en bedrijfsrouter) zetten zelfstandig een VPN-verbinding op.

Natuurlijk is dat weer een kwestie van welke routers er momenteel gebruikt worden op de 2 lokaties. Ikzelf heb goede ervaring met de routermodems van Zyxel die hardware-vpn ondersteunen. Hier vindt je een overzicht van Zyxel (modem-)routers. Zoek apparaten uit die passen bij de verbinding op beide lokaties (ISDN en analoge routermodems; hardware VPN mogelijkheid wordt aangegeven met een geel [vpn] tekentje) en zet met die 2 apparaten een permanent actieve IPSec hardware-vpn verbinding op tussen de 2 lokaties.
Gebruikershandleidingen, uitgebreide specificaties etc. van Zyxel routermodems zijn hier te vinden, als je vooraf even wilt kijken wat je met die modems kunt.

Alvast een tip: Bij een VPN-verbinding moet het 'remote netwerk' een andere zijn dat het 'lokale netwerk', dus stel dat je op de zaak een 192.168.1.x netwerk instelt, dan mag dat niet het netwerk zijn waar thuis mee gewerkt wordt, dus moet het daar dan bijv. 192.168.2.x netwerk zijn (of andersom natuurlijk :)).

Alvast een paar artikelen die je kunnen helpen VPN met Zyxel apparatuur in te stellen en problemen te onderzoeken en verhelpen:
link 1 (inclusief het opzetten van een vpn-verbinding) (met Zyxel Prestige routermodems werkt het principe hetzelfde).
link 2

Overigens (aanbevolen) zou ik een installateur alles voor je laten regelen, maar met bovenstaande informatie + wat tijd en technisch inzicht zou je het in principe wel werkend moeten kunnen maken.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Mooiste oplossing is een zgn. 'hardware-vpn', dus de 2 routers (thuis-router en bedrijfsrouter) zetten zelfstandig een VPN-verbinding op.

Ik ben niet zeer technisch op het gebied van netwerken en modems, dus zou graag willen gaan voor een redelijk eenvoudige oplossing.

Is het niet eenvoudiger om gewoon via Windows een VPN-verbinding in te stellen naar de externe netwerk harde schijf, en dat die schijf als 'server' fungeert voor de overige pc's op kantoor, en in feite dus ook voor de pc thuis?

Als dit niet gaat, of slechter werkt, dan zou ik de hardware-vpn wel willen proberen. Mijn vraag is natuurlijk of ik dat kan doen met de bestaande routers.

Op het kantoor staat een Speedtouch ST780. Thuis een Livebox van Online (voormalig Orange). Wat is met deze combinatie de VPN-mogelijkheid?

Nogmaals, liever een VPN verbinding (softwarematig) naar de netwerk harde schijf..

Alvast bedankt.
 
Gebruik je thuis of op de zaak Internet-plus-bellen??

Tijs.
 
Nee, op de zaak en thuis gebruik ik geen internet plus bellen. Gewoon ADSL.

Ik hoor het wel weer.
 
Nog een idee Tijs? :confused: (VPN-verbinding naar externe netwerk harde schijf vanuit thuis)
 
De vraag over bellen was van belang ihkv. het vervangen van (een van) de twee ADSL routermodems door eentje die ook VPN's kan aanleggen.
Mijn voorkeur blijft uitgaan van een constructie dat je vanuit je pc geen VPN hoeft op te bouwen, maar dat de 2 routermodems dat doen (dus 'hardware-VPN', zie eerder in deze discussiedraad).
Wil je toch maar aan 1 kant de router vervangen, doe dat dan aan de kant van de zaak. Zet daar een apparaat neer dat (minstens) 1 VPN verbinding aankan (zie links naar lijst met Zyxel apparatuur met VPN-mogelijkheid).
Installeer dan op je eigen pc een programma als TheGreenBow, en laat die verbinden met de router-modem op de zaak.
hier staat hoe de Zyxel modemrouter kan worden ingericht en de TheGreenbow software om onderling VPN te kunnen maken.

Alternatieve methode zou zijn om een Linksys apparaat te kopen voor gebruik aan de kant van 'de zaak': deze ondersteunt de mogelijkheid om een VPN-verbinding te maken zónder dat er software nodig is, dus gewoon gebruikmakend van de in Vista/XP etc. ingebouwde VPN-functionaliteit. Hierbij teken ik aan dat je met XP Home er niet mee komt, omdat secpol.msc ontbreekt (ik kan niet oordelen over Vista Home varianten, want ik bezit die software niet). hier staat een handleiding hoe alles in te stellen. Let wel op: Hier moet een transparante ADSL modem voor staan (dus geen ADSL routermodem. [Wél zijn er (bijv.) Zyxel routermodems te krijgen die 'transparant' gemaakt kunnen worden. Zie o.a. hier en hier voor apparaten waar dat mee te realiseren is.] Andere mogelijkheid zou zijn te proberen om uitsluitend datgene wat nodig is te portforwarden vanuit het bestaande Internet-apparaat naar de Linksys deze link geeft informatie welke poorten, protocollen etc. het zouden moeten zijn.] Het gemak van geen client-software te hoeven gebruiken voor de Linksys apparatuur betekent dus wel dat er 2 apparaten 'op de zaak' moeten (komen) staan ipv. 1 routermodem met VPN-functionaliteit.

Eigenlijk vind ik dit geen werk voor iemand die geen enkele netwerkervaring heeft, en dus raad ik je aan om een bedrijfje in te huren die én het vervangende router-modem (met VPN functionaliteit) levert en inricht voor VPN en Internet-gebruik én de pc thuis inricht voor gebruik van de VPN.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Zie ook deze thread

Ik wil graag een VPN-verbinding opzetten, om vanuit thuis met de bestanden op kantoor te kunnen werken.

Dit zou ik dan willen doen met een Externe Netwerk Harde Schijf (de schijf heeft een ethernet én USB aansluiting). Ik zou deze schijf graag als 'server' willen instellen, in ieder geval zo dat alle bedrijfsbestanden op die schijf staan, en dat alle PC's op kantoor van die schijf de bestanden krijgen. Alle PC's op kantoor zijn verbonden met een ethernetkabel aan het modem, evenals de netwerk harde schijf zelf. Dit om snelheidsverlies te voorkomen (draadloos is helaas stukken langzamer).

Zou iemand me a.u.b. willen uitleggen hoe ik een VPN-verbinding kan leggen naar de netwerk harde schijf vanuit thuis? (welke stappen moet ik zetten op kantoor hiervoor, én op de laptop thuis? Ik heb gisteren al een tutorial gevolgd voor een VPN-verbinding maar tot dusver is het nog niet gelukt.

Alvast bedankt voor je hulp.

heeft de systeembeheerder je uberhaupt al toegang gegeven binnen active directory om vpn verbinding naar je werk mogelijk te maken??
 
@cineti1: Is er nog nieuws over wat het uiteindelijk geworden is m.b.t. je VPN-oplossing?

Tijs.
 
Is er ook een server in het spel, word nergens genoemd.
Zo ja kan he gewoon en gebruiker aanmaken als VPN user, één vinkje anders als bij een "gewone"gebruiker dab handeld de server de VPN verbinding af, zou moeten werken mits je de poort(en) in je router opzet voor externe toegang.

Anders zou idd een zyxel (het goede model uiteraard)een simpele oplossing zijn, die heeft de mogelijkheid om in de router een VPN te maken met 4 muis klikken.

Ik neem aan dat je vanuit huis naar je werk wilt werken en niet andersom.

Anders hele simpele oplossing is om je pc in je netwerk als terminal in te zetten, moet wel XP pro of gelijkwaardig wezen. Zet in je systeem instelling dat extern gebruik mag. poort 3389 opzetten voor terminal(remote desktop) rdp sessie starten met extern IP adres van je werk en dan inloggen als op het werk neem je gewoon de pc over. zet instelling in RDP zo dan je schijven ook meeneemt in de sessie en het moet werken.
Het is niet veilig maar werkt wel.

Dit even als extra info
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan