Netwerk opzetten in een klein kantoortje

Status
Niet open voor verdere reacties.

moker075

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
42
hallo,

Ik loop sinds vandaag stage bij een kantoortje met in totaal 4 computers waaronder 1 laptop, en heb de opdracht gekregen als netwerkbeheerder om een netwerk op te bouwen voor hun die er al volgt moet uitzien


1 Medewerker wilt met zijn laptop thuis kunnen inloggen op zijn computer die op het kantoor staat.

De computers die in het pand staan ( totaal 3 ) die moeten ook op de hoofdcomputer worden verbonden . de gebruikersaccounts moeten ook worden voorzien van een roaming-profile.

hieronder een netwerk ontwerp met Packet-Tracer

[smallIMG]http://i29.tinypic.com/1zohwz4.jpg[/smallIMG]


Benodigdheden:

• Hoofdcomputer ( server ) we gebruiken daarvoor gewoon een computer
• 3 pc’s + 1 Laptop
• Switch
• Router
• Straight- & Cross-over kabels
• Printer



Wat mis ik ? en hoe moet ik tewerk gaan ?

Hulp stel ik echt op prijs !!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is jouw stage dus jij zal een plan moeten hebben hoe je te werk wilt gaan. We kunnen je op weg helpen maar zijn er niet voor om alles voor te kauwen ;) je hebt al kennis uit je studie kunnen halen.

- wat is besturingssysteem op de "server"?
- wat doet de server nu al? (dhcp, dns etc)
- waarom roaming profiles? wordt er vaak van werkplek gewisseld?

Hoe had je het zelf in gedachten?
 
- wat is besturingssysteem op de "server"?
- wat doet de server nu al? (dhcp, dns etc)
- waarom roaming profiles? wordt er vaak van werkplek gewisseld?

Hoe had je het zelf in gedachten?


- Op de server draait nu windows xp home edition.
- Server doet nu nog niets want ik ben opzoek naar een download van server 2003.
- Als er een klant binnenkomt wilt een medewerker op een andere computer in een andere kamer een factuur kunnen maken dus dat moet via zijn account gebeuren.


ik had in gedachte , een computer als hoofdserver die dus altijd aan blijft staan.

En op de server installeer ik DHCP , DNS & AD.

Maak de gebruikers aan in AD + rechten enz..

alleen weet ik niet hoe ik met VPN moet werken , daar heb ik nog geen verstand van , op dit gebied zou ik graag geholpen willen worden
 
Laatst bewerkt:
Je zult inderdaad eerst een server versie moeten hebben (en aangezien het een bedrijfsnetwerk is zou ik het niet illegaal doen maar dat is jouw keuze)

VPN:

Zou wel een aanpassing doen aan je netwerk.

Een utp kabel van de router naar de switch en de rest van het netwerk ook op die switch.

Wat voor modem is het? Je zult poort 1723 en waarschijnlijk ook protocol GRE moeten forwarden naar het server ipadres. Daar zal ook routing en remote access ingesteld moeten zijn.
 
Je zult inderdaad eerst een server versie moeten hebben (en aangezien het een bedrijfsnetwerk is zou ik het niet illegaal doen maar dat is jouw keuze)

VPN:

Zou wel een aanpassing doen aan je netwerk.

Een utp kabel van de router naar de switch en de rest van het netwerk ook op die switch.

Wat voor modem is het? Je zult poort 1723 en waarschijnlijk ook protocol GRE moeten forwarden naar het server ipadres. Daar zal ook routing en remote access ingesteld moeten zijn.



Ik heb voor Windows server 2003 SP2 gekozen ( Legaal )

Wat voor aanpassingen bedoel je?

morgen worden er een paar dingen aangeschaft, zoals een switch, router, kabels en een windows server 2003 CD.
 
Met de aanpassing bedoelde ik dit:

Modem -> router -> switch en daar alles op aansluiten.

Wat voor modem hebben ze nu? Zitten daar ook lanpoorten op?
 
Met de aanpassing bedoelde ik dit:

Modem -> router -> switch en daar alles op aansluiten.

Wat voor modem hebben ze nu? Zitten daar ook lanpoorten op?



ze hebben nu een speedtouch modem met lanpoorten.
 
Kun je meerdere dingen doen:

Of alleen gebruik maken van de speedtouch en geen router. Het ligt eraan welke speedtouch het is want GRE zal ingesteld moeten worden via telnet.

Speedtouch in bridgemodus zetten en alles regelen op de router.

Speedtouch zo laten en router er achter hangen. Dien je wel poorten van de speedtouch te forwarden naar de router en van de router naar de server.
 
Kun je meerdere dingen doen:

Of alleen gebruik maken van de speedtouch en geen router. Het ligt eraan welke speedtouch het is want GRE zal ingesteld moeten worden via telnet.

Speedtouch in bridgemodus zetten en alles regelen op de router.

Speedtouch zo laten en router er achter hangen. Dien je wel poorten van de speedtouch te forwarden naar de router en van de router naar de server.



alle poorten van de speedtouch zijn in gebruik, maar daar verzin ik wel iets op.

ik denk dat ik voor de 2de optie ga? dus in bridgemodus zetten en alles regelen op de router? lijkt mij het simpelst en het beste?
 
De poorten worden zeker nu gebruikt voor de andere pc's? Die hoeven daar dan straks niet meer in.

Je hebt dan de speedtouch en die verbind je met een switch en op die switch komen de server en werkstations.
 
Wat me nu (wel laat) te binnen schiet:

Hoe wordt de mail afgehandeld? En backups?
 
Wat me nu (wel laat) te binnen schiet:

Hoe wordt de mail afgehandeld? En backups?


voor de mail ga ik microsoft outlook gebruiken die installeer ik met server 2003, en voor de back-ups doe ik elke dag om 20,00 uur ?

of bedoel je iets anders??
 
Ik doelde meer op hoe de mail geregeld wordt. Wordt het opgehaald op de werkstations (middels pop3) of gaat de server het ophalen bijvoorbeeld middels exchange.

En waarmee en waar gaat de backup naar toe? Tape, disk, cd etc? en gaat het buitenshuis bewaard worden of intern?
 
Ik doelde meer op hoe de mail geregeld wordt. Wordt het opgehaald op de werkstations (middels pop3) of gaat de server het ophalen bijvoorbeeld middels exchange.

En waarmee en waar gaat de backup naar toe? Tape, disk, cd etc? en gaat het buitenshuis bewaard worden of intern?

ik ga denk ik gebruik maken van microsoft exchange server, dat heb ik op school gehad, en schijnt het beste te zijn?


backup ga ik op een schijf zetten dus intern
 
Dan had je beter voor SBS2003 kunnen kiezen. Daar zit exchange bij in. En is die pc zwaar genoeg om het te draaien? Vooral schijfruimte en geheugen?

Ik ben meer vanuit de praktijk aan het denken. Stel dat er brand komt of backupschijf gaat kapot? Hoe krijgt men hun data weer terug?

Ik kan mij als klant voorstellen dat als er een crash komt of wat dan ook dat bijvoorbeeld zijn boekhouding of bedrijfkritische documenten terug gezet kunnen worden.
 
moet het zo ?


voeg me even toe op msn als je wilt praat wat makkelijker

moker075@live.nl

stel je hulp egt op prijs !


[smallIMG]http://i29.tinypic.com/2n6ur6b.jpg[/smallIMG]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik reageer liever via het forum. Zo kunnen anderen ook input geven mocht het nodig zijn.

Maar zoals het op je tekening staat zou ik het doen.
 
Ik reageer liever via het forum. Zo kunnen anderen ook input geven mocht het nodig zijn.

Maar zoals het op je tekening staat zou ik het doen.

is goed mario !!! Bedankt

vandaag worden de spullen aangeschafd, ik heb ook op de lijst gezet een externe hardeschijf van 120gb, een switch en een server 2003 cd.


Ik ga tog voor het outlook email systeem want dat hebben ze al en ze vinden het prettig.
 
Dat is hun keuze. Qua outlook veranderd er niks alleen handelt de server dan alle mail af.

Ben benieuwd hoe de voortgang gaat worden.
 
ik heb de server 2003 installatie nu op de computer staan , hoe zet ik hem op de server ?

gwoon branden en dan erin gooien?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan