Plotseling geen internet meer ....

Status
Niet open voor verdere reacties.

marceldb

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2009
Berichten
5
Hallo,
Ik heb een (internet?) probleem waar ik niet uitkom. Ik zeg niet dat ik er verstand van heb maar nogal wat vrienden en bekenden bellen mij als ze een probleem met de PC/Netwerken hebben. Daarom is het des te frustrerend dat ik het niet snap:

Sinds ruim 10 jaar heb ik al ADSL en al die tijd heb ik meerdere computers in mijn netwerk gehad. Nooit problemen gehad op welke PC dan ook. Al die tijd heb ik ook een server draaiende gehad en altijd heeft alles gewerkt. Nu is het volgende aan de hand: Ik ben sinds kort veranderd van provider, is nu (tijdelijk) Alice comfort geworden. De verbinding heeft de eerste anderhalve week redelijk goed gewerkt; de snelheid lag met ongeveel 15-16Mbit wat onder de maximale 20Mbit maar dat was te verwachten. Van het ene op het andere moment werkt internet niet meer. Op geen enkele PC. Herstellen van de netwerkverbinding heeft tot gevolg dat ik hooguit 1 keer een pagina op kan vragen op het net. Zelfs in de router komen is dan al een probleem. Ik dacht in eerste instantie dat het aan de DNS servers van Alice lag. Maar handmatig OpenDNS servers invoeren hielp ook niet. Mijn buurman heeft van Ziggo een alles-in-1 basis abonnement en om wat dingen te testen heb ik een kabel in zijn router geprikt en de andere kant bij mij in een switch gestoken waar ik mijn laptop én m'n server aan heb hangen. Darmee dacht ik dat ik zou kunnen uitvinden waar het probleem zit. Echter nu blijkt dat ik daarmee hetzelfde probleem heb. Dit alles terwijl mijn interne netwerk gewoon als een trein werkt. Ik kan alle machines binnen mijn netwerk bereiken, met VNC remote werken loopt ook gewoon goed.
Alleen als ik een machine rechtstreeks in het modem zelf plug werkt het wel! Maar dan dus alleen op die ene PC (duh).

Alles uitzetten/stekker eruit halen en 1 voor 1 opnieuw aanzetten/opstarten heb ik ook al geprobeerd.

Herkennen jullie dit probleem? Wat is hier ineens aan de hand? Werkelijk niets is veranderd aan mijn kabels en instellingen zoals het altijd gewerkt heeft.


Alvast bedankt!
Gr.,
Marcel
 
Heb je dan geen ipconflict vanaf de modem/router/switch?
Of heb je de switch direct achter de modem hangen?
 
Wat hangt er achter je modem, een switch of een router. Merk en type graag. Heb je al een harde reset geprobeerd?
 
Heb je dan geen ipconflict vanaf de modem/router/switch?
Of heb je de switch direct achter de modem hangen?

IPconflict is het niet; ik heb (tijdelijk) álles op dynamische ip-adressen staan.
Als ik het via Alice probeer is de situatie Alice modem/router (copperjet 1616p) ---- switch (Sweex SW001) --- PC's
Als ik het via de buurman probeer is de situatie Ziggo modem --- router (netgear, WGR614v6) ---- switch (Sweex SW001) --- PC's


Wat hangt er achter je modem, een switch of een router. Merk en type graag. Heb je al een harde reset geprobeerd?

Harde resets heb ik bij alle modems/routers/switches al gedaan (meerdere keren)
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is opgelost en wel hiermee:
Omdat ik binnen mijn eigen netwerk alle PC’s volledig kon benaderen ging ik ervan uit dat daar geen probleem in kon zitten. Immers iets dat werkt is niet kapot. Wat blijkt nu? Ik heb gisteravond een andere PC gepakt en beneden naast m’n laptop gezet. Ik wilde stap voor stap dingen uitsluiten. Beide machines met kabel in de router. Toen bleek dat beide machines volledig werkten. LAN en Internet, als een spreekwoordelijke trein. Daar snapte ik helemaal niets van, totdat ik zag dat ik de kabel die naar boven ging niet in de router had zitten. Toen ik die erin stopte ging het weer mis. Boven had ik op dat moment alleen m’n server aan die kabel hangen. Toen wist ik dat daar dus het probleem moest zitten. Netwerkkaart uit die server gehaald en in de PC die ik op dat moment beneden had staan geplugd, want mijn gedachten gingen toen uit naar die netwerkkaart, maar die bleek goed te zijn.

Mijn enige conclusie is nu dat er op het moederbord (?) van m’n server een probleem zit. Alle verkeer binnen m’n LAN gaat goed; zodra er internet om de hoek komt kijken is er een conflict. Ik heb nu op de PC die ik naar beneden had gehaald alles helemaal opnieuw geïnstalleerd en als server geconfigureerd: alles werkt als tevoren.

Blijf ik het wel heel vreemd vinden dat LAN activiteit goed ging en alleen Internet niet. Maar omdat alles nu werkt boeit het me niet waarom.

Iedereen bedankt voor het meedenken hier!!!!!!

Gr.,
Marcel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan